Předmět Pedagogická psychologie pro UOP (KPE / BPP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / BPP - Pedagogická psychologie pro UOP, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Předmět pedagogické psychologie: biologická a sociokulturní determinace psychiky, vztah pojmů vývoj, zrání, učení a výchova, výsledky učení a produkty socializace.2. Psychologie učení: podmínky a zákony učení, učení řešením problémů, vnitřní a vnější motivace, úspěch a neúspěch v rámci studia, autoregulativní vzorce chování.3. Školní třída jako sociální skupina: struktura a klima školní třídy, charta třídy, specifika školního prostředí a jejich ovlivňování, násilí a sociální patologie.4. Globální výchova: systémový pohled na svět, cíle globální výchovy, pojetí výuky, oblasti rozvíjené v systému globální výchovy, postoje a dovednosti, mezilidské vztahy.5. Inteligence rozumová a emoční: vymezení pojmů, struktura a druhy, vývojové stupně inteligence, emoční, kognitivní a sociální dovednosti, psychologie tvořivosti, prokreativní a antikreativní faktory, bariéry tvořivosti.6. Způsoby efektivního studia a samostudia: zákony efektivního učení, strategie a postupy, úloha motivace, studijní maladaptace, prokrastinace, příprava na zkoušku, internetové vzdělávání.7. Kognitivní styly, způsoby učení a strategie: pozornost, vlastnosti a strategie, návyk nepozornosti, paměť a učení, strategie a metakognice, zpracování informací a řešení problémů.
Získané způsobilosti
Student získává schopnost porozumět základním zákonitostem řízeného učení.Osvojuje si základní formy a způsoby efektivního studia.Rozvíjí schopnost komunikovat v procesu učitel - žák a při problémových situacích.Reflektuje získané znalosti v rámci pedagogické činnosti.
Literatura
Gardner, H. Dimenze myšlení. Práce: Portál, 1999. Goleman, D. Emoční inteligence. Praha : Columbus, 1997. Nakonečný, M. Lexikon psychologie. Praha : Vodnář, 1995. Svoboda, J. Motivace a vznik závislosti. Ostrava: OU, 2008. Atkinson, R., L. a kol. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie lidské psychiky. Praha : Portál, 1999. Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002. Pike, D., Selby, G. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. Ruisel, I. Inteligencia a myslenie. Bratislava: Ikar, 2004. Kahn, N., B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Praha: Portál, 2001. Sternberg, R., L. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. Hill, G.:. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. Pavlas, I. Psychologie pro učitele (Cyklus přednášek P18, P21, P23, P27, P28 včetně příloh). Ostrava: PdF OU, 2010. DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel. Praha : Grada, 2009. PIŤHA, P. Učitelé, společnost a výchova. Praha : Karolinum, 1999. Praha, 1999. Gavora, R. Úvod do pedagogické komunikace. Brno: Paido, 2005.
Požadavky
Zvládnutí teoretických základů psychologických zákonitostí učení, vzdělávání a sekundární socializace. Zkouška bude vykonána písemným zkušebním testem z hlavních pojmových kategorií a ukončena rozpravou.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno
Garant
PhDr. Ivan Pavlas, PhD.
Vyučující
PhDr. Ivan Pavlas, PhD.PhDr. Ivan Pavlas, PhD.