Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie obecná a vývojová (KPE / BPPOV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / BPPOV - Psychologie obecná a vývojová, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení oboru psychologie. Předmět studia psychologie z hlediska jejích hlavních směrů. Základní pojmy obecné psychologie. Konstrukty a mentální reprezentace, modely lidské psychiky. Vědomí a nevědomí, neurologické a kognitivní teorie vědomí. Podvědomí, předvědomí a svobodná vůle. Spánek a snění, výklad snů.2. Pozornost. Funkce pozornosti. Vlastnosti pozornosti. Biologické základy lidské psychiky. Neurony. Akční potenciál, synaptický přenos, neurotransmitery. Organizace nervového systému, struktura mozku, autonomní nervový systém, endokrinní systém.3. Senzorické procesy. Obecná charakteristika smyslových orgánů. Absolutní a rozdílový podnětový práh. Weber-Fechnerův zákon, Stevensova metoda přímého odhadu, Helsonova teorie adaptační úrovně. Percepce (vnímání). Teorie konstruktivní percepce a přímého vnímání. Tvarové zákony, detektory rysů v mozkové kůře. Rozpoznávání objektů, prostorové vidění, stálost vnímání.4. Učení. Geneticky naprogramované druhy učení (habituace, senzitizace, imprintace). Klasické podmiňování, pperantní (instrumentální) podmiňování. Zákon efektu, typy posílení. Učení vhledem. Teorie sociálního učení. Paměť. Fáze paměti. Ultrakrátká, krátkodobá, dlouhodobá paměť. Pracovní paměť. Subsystémy dlouhodobé paměti. Vybavování a zapomínání.5. Imaginace. Asociační zákony, druhy představ, funkce imaginace. Kognitivní přístup k imaginaci. Eidetické představy. Psychodynamické teorie imaginace. Myšlení. Formy, druhy myšlení. Druhy pojmů. Myšlenkové operace. Myšlení a řešení problémů. Inteligence. Teorie inteligence. Jazyk a myšlení. Sdílené vlastnosti přirozených jazyků. Základní lingvistické pojmy. Druhy významů, znaky a symboly. Vzájemný vztah myšlení a řeči, hypotéza jazykové relativity.6. Motivace. Motivace, motiv, základní motivační okruhy. Teorie drivů a homeostatické regulace. Motivy zajišťující přežití druhu. Teorie instinktů. Stimulační motivy. Teorie optimální úrovně aktivace. Teorie protikladných procesů. Teorie pudů, Murrayho teorie potřeb, Maslowova hierarchie. Sociální motivy. Výkonová motivace.7. Emoce. Základní složky emocí. Fyziologický doprovod emočních prožitků, mozkové koreláty lidských citů. Výrazová složka emocí. Primární emoce. Cítění. Obecné charakteristiky citových projevů. Popis primárních a komplexních lidských citů. Teorie emocí. Funkce emocí.8. Vymezení vývojové psychologie, její cíle a úkoly, aplikační možnosti. Pojem vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Zákonitosti a modely vývoje. Metody vývojové psychologie. Teorie a periodizace vývoje. Plasticita vývoje a resilience.9. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj. Porod a novorozenecké období. Kojenecké období. Batole - hlavní vývojové trendy. Charakteristika předškolního období. Mladší školní věk - vymezení a specifika. Dětská kresba - vývojové fáze, význam dětské kresby v psychodiagnostice dětí. Psychologie dětské hry - teorie, klasifikace, využití v diagnostice a terapii.10. Dospívání (pubescence) - terminologie a periodizace, psychologická charakteristika dospívání a hlavní vývojové změny, rozvoj osobnosti v dospívání, stadia vývoje osobní identity, proces individuace, hodnotový, morální a duchovní vývoj v dospívání, kognitivní vývoj - specifika, projevy, sociální a citový vývoj dospívajících, negativní sociálně psychologické jevy u mládeže. Adolescence jako hlavní období zrání osobnosti.11. Období mladé dospělosti, profesní role v mladé dospělosti, partnerské vztahy v mladé dospělosti; manželství a rodičovství, alternativy - homosexuální páry, osamělý rodič, bezdětnost. Období střední dospělosti, mezigenerační vztahy - proměny ve vztahu k vlastním rodičům. Období starší dospělosti. Stáří - období raného stáří, období pravého stáří, vývojově psychologické aspekty smrti a konce života.

Získané způsobilosti

Student získá:- orientuje se v odborné psychologické terminologii zaměřené na poznávání duševního života člověka,- osvojuje si znalosti o duševní výkonnosti,- interpretuje citový život člověka,- identifikuje motivační aktivitu člověka,- předvídá duševní vývoj člověka (ontogeneze) od narození do dospělosti,- respektuje determinaci vývoje, zákonitosti vývojových změn, vývojovou periodizaci a charakteristiku jednotlivých vývojových období.

Literatura

Kassin, C. Psychologie. Brno : Computer Press, 2007. Nolen-Hoeksema, S., Frederickson, L. B., Loftus, G. R., Wagenaar, W. A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha : Portál, 2012. Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. Macek, P. Adolescence. Praha: Panorama, 1999. Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha : Portál, 2000. Barrett, L., Dunbar, R., Lycett, J. Evoluční psychologie člověka. Praha : Portál, 2006. Eysenck, M. W., Keane, M. T. Kognitivní psychologie. Praha : Academia, 2008. Sternberg, R., L. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. Nakonečný, M. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. Hill, G. Moderní psychologie. Praha : Portál, 2004. Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha : Academia, 1996. Koukolík, F. Mozek a jeho duše. Praha: Portál, 2000. Kübler-Rossová, E. Odpovědi na otázky o smrti a umírání. Praha: Tvorba, 1995. Sheehyová, G. Průvodce dospělosti. Praha: Portál, 1999. Kern, H. et al. Přehled psychologie. Praha : Portál, 1999. Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J. Psychologický výkladový atlas. Praha: UK, 1993. ŘÍČAN, P. Psychologie. Praha : Portál, 2005. Pouthas, V., Jouven, F. Psychologie novorozence. Praha: Grada Publishing, 2000. Start - Hamilton, I. Psychologie stárnutí. Praha : Portál, 1999. Haškovcová, H. Thamatologie. Nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2000. Nakonečný, M. Úvod do psychologie. Praha : Academia, 2003. Sedláková, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Praha : Grada, 2004. Cumminsová, D. Záhady experimentální psychologie. Praha : Portál, 2006. Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002.

Požadavky

Vlastní zkouška či zápočet bude probíhat formou testu. Test klade více důrazu na logické uvažování než na faktografii. Předpokladem ke zvládnutí testu je dokonalá orientace v problematice obecné a vývojové psychologie. Na práci s testem je vyhrazeno 20 minut. Vlastní test je složen z 26 otázek. Každá otázka je označena pořadovým číslem otázky (1 až 26) a ke každé otázce jsou 4 možné odpovědi, označené písmeny (a, b, c, d), přičemž vyhovující je vždy právě jedna správná odpověď. Každá správně zodpovězená otázka je hodnocena jedním bodem, chybně zodpovězená otázka nebo nezodpovězená otázka je hodnocena 0 body. Pro vyplňování personálií používejte výhradně hůlkové písmo. Každou svoji odpověď zaznamenejte do testového formuláře. Svou odpověď vyznačte kroužkem okolo varianty odpovědi, kterou považujete za správnou. V případě, že chcete svou odpověď u některé položky opravit, přeškrtněte ji a namísto ní označte žádanou variantu odpovědi.Klasifikace testuBody Zkouška Zápočet====================================== 0-16 4 nesplnil17-20 3 splnil21-23 2 splnil24-26 1 splnilV průběhu testu není dovoleno opouštět místnost, komunikovat s ostatními a používat mobilní telefon. Na lavici je dovoleno mít pouze testový formulář, psací potřeby, příp. nápoj k občerstvení. V opačném případě můžete být z psaní testu vyloučeni a váš test bude hodnocen známkou 4 (resp. jako nesplnil) bez ohledu na správnost či nesprávnost zodpovězených otázek.Body Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Jitka Šimíčková-Čížková, CSc.

Vyučující

PhDr. Pavel Hurda, PhD.doc. PhDr. Jitka Šimíčková-Čížková, CSc.doc. PhDr. Jitka Šimíčková-Čížková, CSc.