Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie sociální a pedagogická (KPE / BPPSP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / BPPSP - Psychologie sociální a pedagogická, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Vznik sociální psychologie a vymezení jejího předmětu. (Zdroje vzniku sociální psychologie: masové jevy, dav, snaha propojení poznatků psychologie a sociologie, oblast vojenství, průmyslová revoluce. Pojetí předmětu jako vědní disciplíny, soustava sociální psychologie. Vztahy sociální a psychologické.)2) Sociální inteligence. (Abstraktní inteligence, její koncepce. Praktická inteligence, sociální inteligence, personální inteligence. Základní pravidla pro jednání s lidmi, pravidla při vzteku. Jak reagovat na rozčílené jedince.)3) Malá sociální skupina. (Vymezení malé sociální skupiny. Její základní funkce. Třídění podle různých kritérii. Pozice, role, status. Dynamika malé sociální skupiny. Skupinové normy, soudržnost a konformismu. Tenze v malé sociální skupině. Komunikační sítě. Skupina z pedagogického hlediska. Techniky a metody pomáhající vytvářet výchovnou strukturu vztahů. Vůdcovství ve skupině z hlediska vychovatele a učitele.)4) Komunikace. (Základní aspekty verbální komunikace. Styly komunikace. Komunikace typická pro muže a komunikace typická pro ženy. Problematika manipulace. Neverbální komunikace. Anatomie setkání lidí. Vnější vzhled. Distanční pásma, podávání rukou, způsoby sezení a stání atd. Pravidla úspěšné řeči těla. Speciální komunikace: výslech, komunikace s psychicky nemocným aj.)5) Agrese a agresivita. (Agrese a její druhy. Biologické předpoklady agrese. Sociální determinace agrese. Agrese a emoce, agrese a frustrace, sociální učení a agrese. Agrese a morálka. Agrese a média. Formy ospravedlňování agrese. Skupina a agrese. Agresivita. Agresivita jako kriminální problém. Psychologické problémy násilníků.)6) Kooperace, soupeření, konflikty a jejich řešení.(Spolupráce a kooperace. Znaky kooperace. Tři základní pojetí kooperace v sociální psychologii: J. Piaget - psychologický rozbor kooperativní činností; Morton Deutsch - důvěra jako základní znak kooperace; tvořivé řešení nenulových modelových situací. Přístupy ke konfliktům. Strategie vyjednávání. Konflikty a jejich druhy. Řešení konfliktů. Role při řešení konfliktů. Zásady zvládání konfliktu. Konflikty policistů s občany.)7) Postoje a jejich změny.(Vymezení pojmu postoj. Vnitřní skladba postoje. Druhy postojů. Postoje a hodnotové orientace. Vztah postojů a chování.Vytváření a změny postojů. C. F Mueller a A. Thomas: fáze tzv. vymývání mozku. Přesvědčování (persuáze).1. Předmět pedagogická psychologie - základní pojmy, aplikace poznatků v učení.2. Psychologické metody poznávání osobnosti dítěte předškolního věku.3. Výchova - metody a prostředky, výchovné obtíže.4. Proces učení - zákonitosti učení, činitelé ovlivňující učení, teorie učení.5. Druhy učení - charakteristika senzomotorického, pojmového a sociálního učení.6. Tvořivost a možnosti jejího rozvoje v předškolním věku.7. Žák v procesu učení - osobnost, sociální role.8. Osobnost učitele a jeho profesní vývoj - způsobilost, sebevýchova a sebepoznání.9. Zátěžové situace v předškolním vzdělávání - z pohledu dítěte a pohledu učitelky, stres, burnout syndrom.

Získané způsobilosti

Student získá:- seznámí se s procesem sociálního začlenění jedince do společnosti,- chápe princip utváření sociálních kontaktů a problematikou mezilidské komunikace,- hodnotí efektivitu činitelů působících na žáky při učení,- definuje zákonitosti života sociálních skupin aplikované na školní třídu,- bude umět popsat roli psychologie zdraví ve vztahu k problematice učení.

Literatura

KUSÁK, P. DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie. Olomouc: VUP, 2001. ČÍŽKOVÁ, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc: VUP, 2001. ČÁP, J. - MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. KŘIVOHLAVÝ,J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1998. FONTANA, D. Psychologie ve školní práci. Praha: Portál, 1997. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academica, 1999. HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998.

Požadavky

Studijní činnosti:- samostudium,- 80% docházka,- zkouška formou písemného testuStudent musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno

Garant

PhDr. Lucia Lacková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Lucia Lacková, Ph.D.PhDr. Petr ŠišákPhDr. Lucia Lacková, Ph.D.PhDr. Petr Šišák