Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální psychologie (KPE / CSOPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / CSOPS - Sociální psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Vznik sociální psychologie a vymezení jejího předmětu. (Zdroje vzniku sociální psychologie: masové jevy, dav, snaha propojení poznatků psychologie a sociologie, oblast vojenství, průmyslová revoluce. Pojetí předmětu jako vědní disciplíny, soustava sociální psychologie. Vztahy sociální a psychologické.)2) Sociální inteligence. (Abstraktní inteligence, její koncepce. Praktická inteligence, sociální inteligence, personální inteligence. Základní pravidla pro jednání s lidmi, pravidla při vzteku. Jak reagovat na rozčílené jedince.)3) Malá sociální skupina. (Vymezení malé sociální skupiny. Její základní funkce. Třídění podle různých kritérii. Pozice, role, status. Dynamika malé sociální skupiny. Skupinové normy, soudržnost a konformismu. Tenze v malé sociální skupině. Komunikační sítě. Skupina z pedagogického hlediska. Techniky a metody pomáhající vytvářet výchovnou strukturu vztahů. Vůdcovství ve skupině z hlediska vychovatele a učitele.)4) Komunikace. (Základní aspekty verbální komunikace. Styly komunikace. Komunikace typická pro muže a komunikace typická pro ženy. Problematika manipulace. Neverbální komunikace. Anatomie setkání lidí. Vnější vzhled. Distanční pásma, podávání rukou, způsoby sezení a stání atd. Pravidla úspěšné řeči těla. Speciální komunikace: výslech, komunikace s psychicky nemocným aj.)5) Agrese a agresivita. (Agrese a její druhy. Biologické předpoklady agrese. Sociální determinace agrese. Agrese a emoce, agrese a frustrace, sociální učení a agrese. Agrese a morálka. Agrese a média. Formy ospravedlňování agrese. Skupina a agrese. Agresivita. Agresivita jako kriminální problém. Psychologické problémy násilníků.)6) Kooperace, soupeření, konflikty a jejich řešení.(Spolupráce a kooperace. Znaky kooperace. Tři základní pojetí kooperace v sociální psychologii: J. Piaget - psychologický rozbor kooperativní činností; Morton Deutsch - důvěra jako základní znak kooperace; tvořivé řešení nenulových modelových situací. Přístupy ke konfliktům. Strategie vyjednávání. Konflikty a jejich druhy. Řešení konfliktů. Role při řešení konfliktů. Zásady zvládání konfliktu. Konflikty policistů s občany.)7) Postoje a jejich změny.(Vymezení pojmu postoj. Vnitřní skladba postoje. Druhy postojů. Postoje a hodnotové orientace. Vztah postojů a chování.Vytváření a změny postojů. C. F Mueller a A. Thomas: fáze tzv. vymývání mozku. Přesvědčování (persuáze).

Získané způsobilosti

- Schopnost orientace v sociálně psychologické problematice.- Pedagogické dovednosti v sociální komunikaci.- Zvládání sociálních rizik a problémů v rámci životních a pedagogických situací.

Literatura

Čížková, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc : UP, 2001. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2006. Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha, 1998. Křivohlavý, J. Já a ty. Praha: Avicenum, 1986. Novák, T., Kudláčková, Y. Asertivní žena. Praha: Grada, 2000. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2005. Křivohlavý, J.:. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. Janoušek, J. Metody sociální psychologie. Praha: SNP, 1986. THIEL, E. Řeč lidského těla prozradí více než tisíce slov. Bratislava : Egma, 1994. Hartley, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2004. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997. Helus, Z.:. Sociální psychologie pro učitele I. Praha: UK, 1992. Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele II. Praha: UK, 1992. Křivohlavý, J. Tajemství úspěšného jednání. Praha: Grada, 1995. SEKERA, J. Teze ze sociální psychologie, I. díl (Distanční opora). PdF OU Ostrava, 2003. Honey, P. Tváří v tvář. Praha: Grada, 1997. VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie lidské psychiky. Praha : Portál, 1999. Mlčák, Z.:. Vybraná témata psychologie pro učitele. Ostrava: FF OU, 1999. Mlčák, Z. Vybrané kapitoly z psychologie manželství a rodiny. Ostrava: FF OU, 1996. Výrost, J., Slaměník, I. Aplikovaná sociální psychologie. Člověk a sociální instituce. Praha: Portál, 1998. Plaňava, I. Jak (to) spolu mluvíme. Brno, 1996. Kolář, M. Management sociální práce ze žáky základní školy II, školní násilí a šikanování. Ostrava, OU, 2005. Hill, G.:. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. Svoboda, J. Motivace a vznik závislostí. Ostrava OU, 2008. Lokša, J., Lokšová, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. Svoboda, J. praxe učitelů základních škol v prevenci nežádoucích sociálně patologických jevů. Ostrava: OU, 2005. Hrabal, V., Man, Z., Pavelková, I.:. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SNP, 1989. Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. Pavlas, I. Psychologie pro učitele. (Cyklus přenášek 1-40). Ostrava: PdF OU, 2011. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Pavlas, I. Referát jako nástroj aktivního a efektivního učení. Ostrava: PdF OU, 2011. Kollárik, T. Sociálna psychológia. Bratislava: UK, 2005. HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha : Academia, 1999. Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. Výrost, J., Slaměník, I.:. Sociální psychologie. Praha: ISV, 1997. Nevřala, J. Sociální psychologie pro učitele. Ostrava: FF OU, 1996. Cangelosi, J. S.:. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha: Grada, 1997. Gavora, P. Úvod do pedagogické komunikace. Brno: Paido, 2005. Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002.

Požadavky

80% účastzkouška bude realizována formou písemného testuBody Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.

Vyučující

Mgr. Bc. Radka Babincovádoc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.