Předmět Psychologie sociální a pedagogická (KPE / DXPSP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / DXPSP - Psychologie sociální a pedagogická, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Předmět sociální psychologie - vymezení pojmu. Vznik a vývoj, vztah k jiným vědním oborům.2. Socializace - proces sociálního učení. Socializační funkce rodiny. Kulturní vzorce a sociální normy. Vývoj sebeuvědomění. Sociální zralost. Neúspěšná socializace.3. Sociální interakce - utváření sociálních vztahů a jejich dimenze. Sociální percepce a sociální chování.4. Sociální komunikace - Druhy sociální komunikace, struktura a formy komunikace. Komunikační styly.5. Sociální motivace - Potřeby a motivy. Afiliace. Hodnotové orientace. Zájmy. Motivace k činnosti, výkonu a sociální zařazenosti.6. Sociální postoje - funkce a struktura postojů. Změny postojů. Přesudky a stereotypy. Ovlivňování postojů.7. Konflikt a kooperace - charakteristika a kategorizace konfliktů. Frustrace, deprivace, stres. Obranné mechanismy. Agrese.8. Sociální skupiny - Vymezení a klasifikace. Skupinové normy a vztahy. Sociální pozice a status.9. Sociálně psychologické metody - pozorování. Experiment. Rozhovor. Dotazníky. Sociometrie a její zpracování.1. Předmět a význam pedagogické psychologie - vymezení pojmu, vztah k jiným psychologickým odvětvím, možnosti aplikace psychologických poznatků ve výchově a vzdělávání.2. Psychologie výchovy - výchova a její aktuální otázky, současné pojetí, výchova v činnostech (hra, učení, práce, výchovné prostředky, způsoby a styly výchovy a jejich účinnosti.3. Vybrané otázky školní psychologie - učení ve školním kontextu, typy učení, žák v procesu učení, jeho motivace, tvořivost, vlastnosti osobnosti.4. Interakce učitel - žák: vzájemné očekávání, hodnocení, zkoušení, poznávání žáků učitelem, obtíže, chyby, možnosti ovlivnění chování žáka, žák a poruchy adaptace na školní prostředí.5. Školní třída jako sociální skupina - specifika školní třídy, klima školní třídy a jeho ovlivňování.6. Zvládání školní zátěže - psychosociální stres a faktory, které jej ovlivňují z pohledu žáka, psychosociální stres z pohledu učitele, strategie a styly zvládání zátěže.
Literatura
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha:Nakladatelství Svoboda, 1988. KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0294-7.ČÍŽKOVÁ, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc : UP, 2001. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2004. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha : Academia, 1999. HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2003.
Požadavky
Užití sociometrické techniky. Ústní zkouška z nastudovaných poznatků ze sociální a pedagogické psychologie podle zadaných okruhů. Osvojení poznatků o sociální percepci, komunikaci a interakci. Utváření klimatu školní třídy. Znalost měření sociálních vztahů v malých skupinách (sociometrie). Motivace k učení, styly učení, hodnocení výsledků učení a sebehodnocení, hygiena školní práce.
Garant
doc. PhDr. Jitka Šimíčková-Čížková, CSc.