Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychopatologie (KPE / KPSPA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / KPSPA - Psychopatologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Příčiny psychických poruch: etiopatologické faktory: stres, frustrace, rizikové faktory, psychická krize, suicidální tendence2. Poruchy psychických funkcí: poruchy vnímání, myšlení, inteligence, řeči, pozornosti, paměti3. Poruchy psychických funkcí: citů, pudů, vědomí.4. Dětské a dospělé neurotické chování: pojetí neuróz různých psychologických směrů, klasifikace neurotických poruch (neurastenie, psychiastenie, hysterie, anxiózní, fobická, kompulzivní, depresivní, disociační, školní neurózy)5. Poruchy osobnosti: základní terminologie: osobnost a abnormní osobnost, akcentovaná osobnost, hraniční osobnost, psychická traumata, kompenzace, dekompenzace6. Přehled poruch osobnosti: disociální, emočně nestabilní, závislá, úzkostná, paranoidní, schizoidní, anankastická, histriónská, narcistická, mytomanická, adekvátní profesionální pomoc7. Poruchy chování: hyper a hypoaktivita, příznaky: multikauzální podmíněnost, zvýšená nebo snížená pohyblivost, dráždivost, pozornost, impulzivita, labilita, unavitelnost, psychomotorika, nerovnoměrnost, distorze vnímání, formy: vzdor, negativismus, selektivní mutismus, lhaní, krádeže, útěky toulání, šikana, delinkvence, drogy, akcelerace psychosexuálního vývoje, možnosti v reparaci obtíží8. Drogová závislost: teorie drogové závislosti, droga, somatická a psychická závislost, abúzus, abstinenční syndrom, party, iniciace, tr. činnost, vývojová stádia závislosti, klasifikace: alkoholismus a barbituráty, amfetamin, kanabis, kokain, halucinogeny, opiáty, tabakismus, role profesionálů v komplexové terapii9. Psychotická onemocnění dětí a dospělých: základní znaky psychózy (poruchy myšlení, jednání, emocí), schizofrenie: symplexní, hebefrenní, katatonní, manio depresivní, paranoidní psychózy10. Organické poškození centrálního nervového systému: ADHD syndrom, vrozené mozkové vady, traumata, deteriorace11. Disfunkční rodina: dětská deprivace a subdeprivace, typy výchovy v rodině, problémová, disfunkční, afunkční, soudržnost, emocionalita, intimita a chování rodiny, CAN (Child Abuse and Neglect): zanedbávání, zneužívání, týrání, náhradní rodinná péče, ÚSP, role specialistů v prevenci12. Terapeutické směry v patopsychologii13. Spolupráce pedagoga, psychiatra, psychologa, neurologa, orgánů činných v trestním řízení

Získané způsobilosti

: Orientace v příslušné terminologii, schopnost porozumět obsahu výsledků odborného vyšetření, základní informace o přístupu k osobám s některými psychickými poruchami.

Literatura

Svoboda, M. a kol. Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2006. Bouček, J. Speciální psychiatrie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997. Selikowitz, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha : Grada, 2001. Chvátalová, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001. Matějček, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. Cooková, P., O´Dellová, N. Neposedné dítě. Jak pomoci hyperaktivním dětem. Praha : Grada, 2001. Reifová, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha : Portál, 2000. Munden, A., Arcelus, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, 2001. Siefertová, D., Praško, J., Höschl, C. Postupy v léčbě psychických poruch. Praha: Academia Medica Pragensis, 2004. Langmeier, J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : Avicenum, 1974. Bouček, J., Pidrman, V. Psychofarmaka v medicíně. Praha: Grada Publishing, 2005. Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Portál, 1997. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1998. Kloubek, M. Sexuálně zneužité děti. Praha : BKB, 1995. WEISS, P. Sexuální zneužívání. Pachatelé a oběti. Praha : Grada, 2001. Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 2000. Train, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha : Portál, 1997. Blažek, B., Olmrová, J. Světy postižených. Praha : Avicenum, 1988. Dunovský, J., Matějček, Z., Dytrych, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995. Bentovim, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha : Grada, 1998. Mlčák, Z. Základy psychopatologie. Ostrava : PdF OU, 2003.

Požadavky

Hlavní zaměření je popis odchylek od normy v psychosociální oblasti. Dále je zařazen okruh témat kolem poruch osobnosti a sociálních deviací, seznámení s konkrétními pracovními postupy a sociálními dovednostmi pro první kontakt s takto narušenými jedinci. Seznámit studenty s patopsychologií různě postižených nebo žijících v ohrožujících podmínkách. Psychická, tělesná a smyslová postižení - typy, charakteristiky, specifická rizika ve vývoji, reakce rodiny na postižení, vývojový pohled na postižení (fáze vyrovnávání se s postižením, akceptace postižení jako konečný cíl). Učivo je redukováno na nejčastější výskyt psychických poruch dětí a dospělých a rozšířeno o názorný materiál z praxe.Podmínky udělení zápočtu - zkoušky:Minimální účast na seminářích 80%. Písemný test reprezentující znalost předmětu: 60% úspěšnosti - dobře, 75% úspěšnosti - velmi dobře, 95% úspěšnosti - výborně (nebo ústní zkouška - dle akutní vytíženosti examinátora v semestru s týmž % hodnocením).Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno

Garant

PhDr. Pavel Hurda, PhD.

Vyučující

PhDr. Pavel Hurda, PhD.PhDr. Pavel Hurda, PhD.