Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická psychologie (KPE / MPEPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / MPEPS - Pedagogická psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět pedagogické psychologie: biologická a sociokulturní determinace psychiky,vztah pojmů vývoj, zrání, učení a výchova, výsledky učení a produkty socializace, základní okruhy pedagogické psychologie.2. Psychologie řízeného učení: podmínky a zákony učení, řešení problémů jako motivujícíčinitel, úspěch a neúspěch v rámci studia, efektivní osvojování studijní látky, autoregulativní vzorce chování.3. Jak efektivně studovat: typologie vysokoškolských studentů, motivace ke studiu a výkonu,struktura osobnosti motivační profil, práva a povinnosti učitele a studenta,bariéry ve studiu, studijní maladaptace a prokrastinace.4. Globální výchova: systémový pohled na svět, cíle globální výchovy, pojetí výchovy a vzdělávání, oblasti rozvíjené v systému globální výchovy, ochota učit se, postoje a sociální dovednosti, komunikace a mezilidské vztahy.5. Inteligence rozumová, emoční a morální: vymezení pojmů, druhy a struktura, kognitivní vývoj člověka, rozumové, emoční a sociální dovednosti, psychologie kreativity a její faktory, bariéry tvořivosti.6. Odměna a trest jako motivační činitelé: aspirační úroveň, ochota se učit, problematika osvojování znalostí a dovedností, opakování, zpětná vazba a transfer, úloha internetového vzdělávání, plagiátorství, snaha být úspěšný nebo se vyhnout neúspěchu, význam klasifikace a hodnocení studijních výsledků.7. Kognitivní styly, způsoby učení a učební strategie: pozornost, vlastnosti a studijní techniky, paměť, metakognice, zpracování informací a řešení problémů, mentální mapa.8. Psychologická analýza příčin neprospěchu žáků a studentů: psychologická charakteristika neprospívajícího žáka (studenta, faktory prospěchu a příčiny neprospěchu, nízká aspirační úroveň, strach z neúspěchu, vztah k učiteli, didaktické chyby učitele, nerespektování zákonů řízeného učení, příčiny neprospěchu v rodině a možnosti samostudia.Témata pro vypracování referátu1. Význam a úloha výkonových potřeb ve studiu.2. Psychologické požadavky na strukturu a dynamiku osobnosti vysokoškolského studenta.3. Psychologické požadavky a kompetence osobnosti učitele.4. Výkonová motivace v rámci vysokoškolského studia.5. Příčiny studijní maladaptace a bariéry ve studiu.6. Profesiogram učitele, jeho složky.7. Nástin profesiogramu pedagoga.Doporučení:Pro vypracování referátu je možno využít časopis Psychologie Dnes, sborníky a spisy PdF a FF OU, obhájené bakalářské a diplomové práce.Poznámky:Ke studiu je vhodné používat publikace:1.Hartl, P. - Hartlová, H. : Psychologický slovník. Praha : Portál 2000.Klimeš, L. : Slovník cizích slov. Praha : SPN 1981.2. Zadané téma zpracujte podle přílohy č. 1 k přednášce P8.

Získané způsobilosti

Student získává schopnost porozumět základním podmínkám a zákonům řízeného učení, podstatě vzdělávání a významu samostudia.Osvojuje si základní formy a způsoby efektivního studia a samostudia.Dovede reflektovat získané znalosti v rámci pedagogické činnosti.

Literatura

Gardner, H. Dimenze myšlení. Práce: Portál, 1999. Atkinson, R. L. a kol. Psychologie. Praha: VP, 2003. Mareš, J.:. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002. Goleman, D. Emoční inteligence. Praha : Columbus, 1997. Pike, D., Selby. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. Ruisel, I. Inteligencia a myslenie. Bratislava: Ikar, 2004. Kahn, N. B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Praha: Portál, 2001. Sternberg, R. L. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002. Nakonečný, M. Lexikon psychologie. Praha : Vodnář, 1995. Hill, G.:. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. KOHOUTEK, R. Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: Ak. Nakl., 1998. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. Pavlas, I. Psychologie pro učitele. (Cyklus přenášek 1-40). Ostrava: PdF OU, 2011. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1998. Pavlas, I. Referát jako nástroj aktivního a efektivního učení. Ostrava: PdF OU, 2011. PIŤHA, P. Učitelé, společnost a výchova. Praha : Karolinum, 1999. Vágnerová, M.:. Variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 1999.

Požadavky

Zvládnutí teoretických základů psychologických zákonitostí vyučování, výchovy a vzdělávání v návaznosti na dříve prezentované disciplíny. Ke zkoušce student vypracuje na základě zadání referát v rozsahu 3-5 stran s využitím alespoň dvou monografií. Téma bude určeno po dohodě s vyučujícím na první konzultaci. Zkouška bude probíhat nejdříve formou písemného testu z klíčových pojmů podle tematických okruhů, následně pak ústní formou.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno

Garant

PhDr. Ivan Pavlas, PhD.

Vyučující

PhDr. Ivan Pavlas, PhD.