Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychol. strategie jednání se žákem (KPE / MPSJZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / MPSJZ - Psychol. strategie jednání se žákem, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Učitelé, společnost a výchova: smysl a cíle pedagogické psychologie, výchova a kázeň, iluze českého školství, internet a eseje, právo na vzdělávání a právo na vzdělání.2. Současná doba a mládež: symptomy hodnotového vyprázdnění a nihilismu mládeže, generace X a Y, moderní mentalita, možné reakce a odpovědi.3. Současný žák a jeho chování: úroveň a možnosti interakce učitel - žák v době internetového vzdělávání, příčiny a důsledky nespolupracujícího chování,rozdíly v hodnotách.4. Kompetence a práva pedagoga: požadavky na odbornou způsobilost učitele, psychická stránka jeho osobnosti, autorita, prestiž a status, výkonová motivace.5. Emoce a city v lidském životě: emoce-rozum, kvadrant emocí, klasifikace a objektivní projevy, zvládání a kultivace emočních stavů.6. Práva a povinnosti žáka: školní řád a charta třídy, dynamika vývoje skupiny, složky motivace ke školní práci, vývoj identity, kognitivní, emoční a sociální vývoj.7. Vyhledávání a řešení negativních jevů ve škole: úroveň školního klimatu, vznik a vývoj negativismu a šikany, problémové chování, úzkost a napětí ve školní činnosti, příčiny studijní maladaptace demotivace a prokrastinace.8. Metody v psychologii: základní psychodiagnostické metody a metody psychologické intervence, objektivita, hodnověrnost a spolehlivost, druhy výzkumu, sběr a zpracování dat, problém, proměnné a hypotéza.TÉMATA PRO VYPRACOVÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE1. Osobnost a hodnoty, svoboda a odpovědnost.2. Úskalí humanistického přístupu v psychologii.3. Konzumní člověk a psychopatie.4. Konflikty a jejich možná řešení.5. Nové poznatky o temperamentu.6. Milgramův výzkum poslušnosti.7. Povaha a přenos předsudků ve společnosti.8. Rozpad přitažlivosti.9. Pojetí lásky v psychologii.10. Morální vývoj člověka.11. Faktory ovlivňující agresi ve společnosti.12. Jak média ovlivňují chování.13. Mozkové hemisféry - lokalizace funkcí.14. Neurotransmitery, drogy a jejich účinky.15. Zdroje stresu v práci učitele.16. Interkulturní rozdíly v sociálních vztazích.17. Agrese z pohledu sociálního učení.18. Proč nám děti utíkají do kyberprostoru?19. Rozhodování.20. Kam směřuje genderový vývoj?21. Individuální, sociální a kulturní rozdíly ve vnímání.22. Přenos agrese nápodobou agresivních vzorů.23. Sociálnost - proč žít ve skupinách?24. Konflikt rodič - potomek.25. Klasifikace potřeb podle H. A. Murrayho a jejich analýza.26. Teorie vysvětlující poruchu nálady.27. Co může rodič pokazit ve výchově dítěte od narození do školy?28. Jak výchovně pracovat s dítětem od první třídy do puberty?29. Čeho se má rodič vyvarovat při výchově od puberty do dospělosti?30. Na co si musíme dávat pozor v dospělosti a stáří vůči svým potomkům?Doporučení:Pro vypracování seminární práce na zadané téma je možno dále využít časopis Psychologie Dnes, sborníky PdF a FF OU a obhájené bakalářské a diplomové práce.Poznámky:Ke studiu se doporučuje používat publikace:1. Hartl, P. - Hartlová, H. : Psychologický slovník. 2. vyd. Praha : Portál 2009.Klimeš, L. : Slovník cizích slov. Praha : SPN 2010.2. Pro vypracování seminární práce postupujte podle přílohy č. 1 k přednášce P8.

Získané způsobilosti

- Student získává etické poznatky o řešení pedagogických situací se žáky a rodiči.- Osvojuje si určité zásady při řešení konfliktních situací s jednotlivci a se skupinou.- Dovede aplikovat získané vědomosti v psychologických souvislostech při řešení v rámci sboru vyučujících.

Literatura

Atkinsonová, R. L. a kol. Psychologie. Praha: Grada Publishing, 1997. Svoboda, J. Dialogová forma výuky společenské, rodinné a sexuální výchovy v základní škole. Ostrava : OU PdF, 2005. Benesch, H. Encyklopedický atlas psychologie. Praha : NLN, 2001. Pekařová, L. Jak žít a nezbláznit se. Praha : Poznání, 2006. Vodáčková, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2004. Nakonečný, M. Lexikon psychologie. Praha : Vodnář, 1995. Hill, G.:. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: VUP, 2000. Svoboda, J. Praxe učitelů základních škol v prevenci sociopatologických jevů. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-073-4.Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J. Psychologický výkladový atlas. Praha: UK, 1993. Vybíral, Z.:. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. Pavlas, I. Psychologie pro učitele. (Cyklus přenášek 1-40). Ostrava: PdF OU, 2011. Pavlas, I. Referát jako nástroj aktivního a efektivního učení. Ostrava: PdF OU, 2011. Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005. BENDL, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001. LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1677-5.Auger, M. T., Boucharlat, Ch. Učitel a problémový žák. Praha : Portál, 2004. PIŤHA, P. Učitelé, společnost a výchova. Praha : Karolinum, 1999. BENDL, S. Ukázněná třída. Praha : Triton, 2007. Hartl, P., Hartlová, J. Velký psychologický slovník. 4. vyd. Praha : Portál, 2010. Honzák, R. et. al. Základy psychologie. Praha: Galén a Karolinum, 2006. Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002.

Požadavky

1. Student vypracuje seminární práci na zadané téma v rozsahu 3-5 stran A4 s využitím dvou monografií uvedených v sylabu. Téma bude určeno po dohodě s vyučujícím na začátku semestru. Podstatná část tohoto textu bude prezentována na semináři. Předpokládá se aktivní účast a zapojení v diskusi u probíraných témat. 2. Jako vlastní produkt student písemně vypracuje esej na zadané téma, kde uplatní ve značné míře dosavadní pedagogické zkušenosti a pokusí se o komparaci teoretických výchovných aspektů, vzhledem k vlastním praktickým aplikacím. Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Jitka Šimíčková-Čížková, CSc.

Vyučující

PhDr. Ivan Pavlas, PhD.PhDr. Ivan Pavlas, PhD.