Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojová a sociální psychologie (KPE / NKVYS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / NKVYS - Vývojová a sociální psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení vývojové psychologie, její cíle a úkoly, aplikační možnosti. Historický přehled, významní představitelé vývojové psychologie. Pojem vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Zákonitosti a modely vývoje. Metody vývojové psychologie2. Teorie a periodizace vývoje. Life-span a ekosystémová koncepce. Plasticita vývoje a resilience.3. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj. Porod a novorozenecké období, nedonošené a nezralé děti. Kojenecké období. Batole - hlavní vývojové trendy.4. Charakteristika předškolního období, psychologická problematika vstupu dítěte do školy, vývojové aspekty zralosti pro školu. Mladší školní věk - vymezení a specifika. Dětská kresba. Psychologie dětské hry.5. Dospívání (pubescence) - terminologie a periodizace, psychologická charakteristika dospívání a hlavní vývojové změny, stadia vývoje osobní identity, proces individuace, hodnotový, kognitivní vývoj - specifika, projevy, sociální a citový vývoj dospívajících. Adolescence jako hlavní období zrání osobnosti.6. Období mladé dospělosti, profesní role, partnerské vztahy, manželství a rodičovství. Období střední dospělosti, mezigenerační vztahy - proměny ve vztahu k vlastním rodičům. Období starší dospělosti.7. Stáří - období raného stáří, období pravého stáří, vývojově psychologické aspekty smrti a konce života.8. Historie, filozofické zdroje a teorie v sociální psychologii, metodologické požadavky a základní aspekty teorie. Hlavní teoretické směry v sociální psychologii.9. Sociální percepce, vymezení sociálního poznávání, interpersonální percepce, osoby jako percepční podněty, sociální tabu, individuální rozdíly, odlišnosti, sociální percepce předmětů, účinky motivace, zkreslení atd.10. Já v sociální interakci, impression management. Filozofie lidské povahy, skupinové stereotypy, centrální rysy, percepční obrana, efekt přítomnosti, efekt shovívavosti, atribuční procesy, hlavní atribuční omyly.11. Sociální vliv a osobní kontrola, konformita, kompliance, poslušnost, kompetence, teorie reaktance, naučená bezmocnost atd.12. Socializace, základní teoretické přístupy k socializaci, mechanismy, formy a průběh socializace, rodičovské výchovné styly, pohlavní identita, rodové pohlavní role, morální vývoj.13. Komunikační procesy, vymezení, modely, přesnost verbální komunikace, komunikační styly, neverbální komunikace, dvojná vazba atd.14. Altruismus a prosociální chování, helping behaviour, kontext, teorie sociální výměny, empatie, sociální normy, reciprocita, sociální odpovědnost, faktory ovlivňující prosociální chování, otázka individuální interpretace, altruismus a divácký vliv.15. Postoje, základní vymezení postoje, předmět postoje, složky postoje, třísložkový model, utváření postojů, teorie postojové změny, předsudky a stereotypy, metody zjišťování postojů, teorie rovnováhy.16. Skupiny, dělení skupin, komunikace ve skupině, interakce ve skupině, polarizační efekt, rizikový posun, komunikační struktura, chování mezi skupinami, kulturní diference, pohlavní diference, předsudky, rasismus, sexismus, skupinová struktura, vůdcovství.17. Zátěžové situace, frustrace, stres, konflikt, objektivní a subjektivní aspekt zátěží, instrumentální a hostilní agrese, příčiny agrese.18. Afiliace a atraktivita, instinkt, vrozené determinanty, učení, teorie posílení, sociální srovnávání atd.19. Hlavní postupy a metody zkoumání v sociální psychologii. Nástroje v sociální psychologii, rozhovor, dotazník, škály a jejich konstrukce, obsahová analýza, sociometrie.

Získané způsobilosti

Student získá:Znalost základních pojmů a témat vývojové a sociální psychologie.Schopnost aplikace nabytých poznatků při práci s žáky.Dovednost pracovat s žáky podle jejich vývojových odlišností.Znalost teoretických koncepcí vývojové a sociální psychologie.Kompetence - adekvátní posuzování vývojového stádia jednotlivce z hlediska vývojové psychologie.Porozumění fungování jedince ve skupině.Znalost metod vývojové a sociální psychologie a jejich výzkumných strategií.

Literatura

Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. Janoušek, J. a kol. Metody sociální psychologie. Praha : SPN, 1986. HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha : Grada, 2008. Řehan, V. Sociální psychologie I-III. Olomouc, VUP, 2007. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. Macek, P.:. Adolescence. Praha: Portál, 1999. KRECH, D., CRUTCHFIELD, R., BALLACHEY, E. Človek v spoločnosti. Bratislava : SPN, 1968. Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: FHS UK, 2010. DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. Kübler-Rossová, E. Odpovědi na otázky o smrti a umírání. Praha: Tvorba, 1995. Křivohlavý, J., Kaczmarczyk, S. Poslední úsek cesty. Praha: Návrat domů, 1995. Sheehyová, G. Průvodce dospělosti. Praha: Portál, 1999. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. Pouthas, V., Jouven, F. Psychologie novorozence. Praha: Grada Publishing, 2000. Start - Hamilton, I. Psychologie stárnutí. Praha : Portál, 1999. Švancara, J. Psychologie stárnutí a stáří. Praha: SPN, 1983. Šulová, L. Raný psychický vovoj dítěte. Praha : Karolinum, 2004. Smithová, L. Smrt - konečná stanice. Praha: Portál, 1994. Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha : Academia, 2009. Pichaud, C., Thareuová, I. Soužití se staršími lidmi. Praha: Portál, 1999. Goddetová, E. Umění jednat s dospívajícími. Praha: Portál, 2001. Hayesová, N. Základní sociální psychologie. Praha: Portál, 1999.

Požadavky

Student musí splnit níže uvedené požadavky, aby mu mohla být udělena klasifikace dle stanoveného klíče. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce či zápočtovému testu je 80 % účast na seminářích, aktivní přístup a diskuse o probíraných tématech. Vlastní zkouška či zápočet bude probíhat formou testu. Test klade více důrazu na logické uvažování než na faktografii. Předpokladem ke zvládnutí testu je dokonalá orientace v problematice vývojové a sociální psychologie. Na práci s testem je vyhrazeno 20 minut. Vlastní test je složen z 26 otázek. Každá otázka je označena pořadovým číslem otázky (1 až 26) a ke každé otázce jsou 4 možné odpovědi, označené písmeny (a, b, c, d), přičemž vyhovující je vždy právě jedna správná odpověď. Každá správně zodpovězená otázka je hodnocena jedním bodem, chybně zodpovězená otázka nebo nezodpovězená otázka je hodnocena 0 body. Pro vyplňování personálií používejte výhradně hůlkové písmo. Každou svoji odpověď zaznamenejte do testového formuláře. Správnou odpověď vyznačte kroužkem okolo varianty odpovědi, kterou považujete za správnou. V případě, že chcete svou odpověď u některé položky opravit, přeškrtněte ji a namísto ní označte žádanou variantu odpovědi.KlasifikaceBody Zkouška Zápočet====================================== 0-16 4 nesplnil17-20 3 splnil21-23 2 splnil24-26 1 splnilV průběhu testu není dovoleno opouštět místnost, komunikovat s ostatními a používat mobilní telefon. Na lavici je dovoleno mít pouze testový formulář a psací potřeby, příp. nápoj k občerstvení. V opačném případě můžete být z psaní testu vyloučeni a váš test bude hodnocen známkou 4 (resp. jako nesplnil) bez ohledu na správnost či nesprávnost zodpovězených otázek.Body Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno

Garant

PhDr. Pavel Hurda, PhD.

Vyučující

Mgr. Renáta PelcákováMgr. Renáta Pelcáková