Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie osobnosti (KPE / OS1AC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / OS1AC - Psychologie osobnosti, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Osobnost jako téma psychologie: přístupy zkoumání, pojetí a vymezení psychologie osobnosti, biologická a sociokulturní determinace, bazální a integrovaná osobnost, metody psychologie.2. Vznik a vývoj vědomí "já": tělové a sociální "já", jáství a jeho utváření, struktura osobnosti, vlastnosti, schopnosti, rysy, temperament, postoje.3. Motivace lidského chování: dynamika osobnosti, pudy, potřeby, zájmy, hodnoty, ideály, kognitivní styl, zpracování a organizace informací.4. Charakteristika osobnosti: "big five factors", model "basic id", vývoj morálky a charakteru, osobnost vysokoškolského studenta, výkonová motivace.5. Inteligence rozumová, emoční a morální: podstata, druhy a faktory, měření inteligence, psychologie tvořivosti, možnosti rozvoje.6. Vývoj a utváření osobnosti: etapy a životní krize, obranné mechanismy psychiky a strategie zvládání života, vývoj identity, současná mládež a životní styl.7. Člověk a náročné životní situace : konflikty, frustrace, deprivace a stresory naší doby, syndrom vyhoření, copingové strategie a pozitivní psychologie.8. Psychologie aktivního způsobu života : motivační připravenost, změny a procesy v pohybové aktivnosti, teorie učení, rozhodování a volby, ekologický model chování, prevence recidivy.TÉMATA PRO VYPRACOVÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE1. Přístupy a hlavní směry zkoumání osobnosti.2. Freudova psychoanalytická teorie osobnosti.3. Charakteristika motivu hladu a žízně, jeho současné sociální prvky a faktory.4. Motiv sexu - úloha lidské sexuality v postmoderní společnosti.5. Strach a úzkost, jejich motivační úloha a význam pro dnešního člověka.6. Význam a úloha bolesti v životě člověka.7. Svoboda a odpovědnost v lidském životě.8. Vývoj charakteru a osobní morálky.9. Agrese, bojový destrukční pud anebo prospěšná potřeba sebeprosazování?10. Analýza indexu psychogenních potřeb podle Murrayho.11. Motiv výkonu a determinanty výkonového chování v adolescenci.12. Struktura etap v kognitivním vývoji člověka, jejich význam.13. Struktura a úloha emoční inteligence.14. Tvořivost, její faktory a bariéry.15. Rozumová inteligence, její struktura a význam pro řízené učení.16. Charakteristika a podstata morální inteligence.17. Obranné mechanismy psychiky, jejich úloha a smysl.18. Klasifikace stresorů a stresory naší doby.19. Copingové strategie, účel a význam.20. Psychosociální a studijní maladaptace v adolescenci.21. Stresory studentů na vysokých školách.22. Komplex méněcennosti,příčiny vzniku.23. Smysl a možnosti antistresových programů.24. Sebereflexe a sebepoznání člověka.25. Struktura temperamentu podle nových psychologických poznatků.26. Typologie vysokoškolských studentů.27. Bariéry ve studiu a fenomén prokrastinace.28. Vývoj identity v adolescenci a současná mládež.29. Osobnost adolescenta, příčiny sebepoškozování.30. Osobnost dospívajících a příčiny násilného a vandalského chování.31. Psychologie aktivního způsobu života.32. Mnohočetná porucha osobnosti.33. Teorie vysvětlující poruchu nálady.Poznámky:Ke studiu je vhodné využívat publikace:1. Hartl, P. - Hartlová, H. : Psychologický slovník. Praha : Portál 2000.Klimeš, L. : Slovník cizích slov. Praha : SPN 1981.2. K vypracování zadaného tématu, postupujte podle přílohy č. 1 k přednášce P8.Cvičení a psychohry na seminářích: typologie, cvičení ze sebereflexe, koláč života, nedokončené věty, čára života, inventura života, epitaf.

Získané způsobilosti

- Student získává vědomosti a porozumění problematice vývoje a utváření osobnosti. - Osvojuje si základní konstrukty a paradigmata struktury a dynamiky osobnosti.- Rozvíjí a reflektuje znalosti o psychické zátěži a zvládání životních situací.

Literatura

Říčan, P. Cesta životem. Praha : Portál, 2004. Gardner, H. Dimenze myšlení. Práce: Portál, 1999. Goleman, D. Emoční inteligence. Praha : Columbus, 1997. Freudová, A. Já a obranné mechanismy. Praha: Portál, 2006. Nakonečný, M. Lexikon psychologie. Praha : Vodnář, 1995. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha:Portál, 1999. Hill, G.:. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. Haas, A. Morální inteligence. Praha : Columbus, 1995. NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha : Academia, 1996. Coan, R. W. Optimální osobnost a duševní zdraví. Praha: Grada, 1999. Šimíčková-Čížková, J. Osobnost a její rozvoj. Ostrava: OU, 2008. KOHOUTEK, R. Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: Ak. Nakl., 1998. Yablonsky, L. Otcové a synové. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-075-8.Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004. Drapela, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. Hoskovec, J. Psychologie. Praha: TRITON, 2002. ATKINSON, R. L. Psychologie. Praha: Portál, 2003. CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6.Heidbrink, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1999. Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. Říčan, P. Psychologie osobnosti. Praha: Orbis, 1975. Pavlas, I. Psychologie pro učitele. (Cyklus přenášek 1-40). Ostrava: PdF OU, 2011. Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál - 3. vyd., 2009. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2003. Pavlas, I. Referát jako nástroj aktivního a efektivního učení. Ostrava: PdF OU, 2011. Watzlawick, P. Úvod do neštěstí. Hradec Králové: Konfrontace, 1994. FRANKL, V. E. Vůle ke smyslu. Brno: Cesta, 1994. Farková, V. Vybrané kapitoly z psychologie. Praha: VŠJAK, 2006. VAŠINA, B. Základy psychologie zdraví. Ostrava, Ostravská univerzita PF, 2009. Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002.

Požadavky

Pro udělení zápočtu student písemně vypracuje a přednese referát s využitím alespoň dvou monografií. Témata seminárních prací budou zadána jmenovitě na začátku semestru. V rámci hodnocení bude obsah referátu hodnocen od 0-6 bodů, prezentace na semináři s uvedením příkladu 0-5 bodů. Pravidelná účast a aktivní zapojení v diskusi 0-9 bodů. Celkem může student získat 20 bodů. Pro udělení zápočtu bude zapotřebí 16 bodů.K vykonání zkoušky je potřebné zvládnutí obsahů tematických celků a psychologické uvažování v pojmových kategoriích s možnostmi doplňování příkladů ze života. Zkouška bude zahájena písemným testem na klíčové pojmy a po jeho vyhodnocení bude následovat část ústní.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno

Garant

PhDr. Ivan Pavlas, PhD.

Vyučující

PhDr. Ivan Pavlas, PhD.