Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Patopsychologie a psychopatologie (KPE / PA2PS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PA2PS - Patopsychologie a psychopatologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Postavení psychiatrie a psychologie v péči o duševně nemocné, současné trendy v psychiatrii. Organizace psychiatrické péče v ČR. Etiopatogeneze duševních poruch. Komplexní přístup v psychiatrii, biologické, psychologické a sociální aspekty v psychiatrii. Základní právní aspekty psychiatrie2. Klasifikace duševních poruch, platné klasifikační systémy. Biologicky zaměřená léčba v psychiatrii - farmakologická a nefarmakologická léčba. Psycho-sociálně zaměřená léčba v psychiatrii - psychoterapie apod.3. Vědomí a jeho poruchy. Vnímání a jeho poruchy. Emoce a jejich poruchy. Myšlení a jeho poruchy. Pozornost a její poruchy. Paměť a její poruchy. Intelekt a jeho poruchy. Pudy a jejich poruchy. Vůle a její poruchy. Spánek a jeho poruchy.4. Organické a symptomatické duševní poruchy. Demence, delirium, organické poruchy nálady, mírná kognitivní porucha. Diferenciální diagnostika, rehabilitace.5. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem alkoholu.6. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek mimo alkohol, akutní stavy, syndrom závislosti, odvykací stavy, intoxikační psychózy. Diagnostika závislosti, etiopatogeneze, terapie.7. Schizofrenie. Schizofrenie, schizofrenní poruchy a poruchy s bludy. Historické typy schizofrenie, akutní a přechodné psychotické poruchy, další psychotické poruchy. Etiopatogeneze, diferenciální diagnostika, farmakoterapie, rehabilitace.8. Afektivní poruchy. Schizoafektivní poruchy. Poruchy nálady, problematika deprese a mánie. Diferenciální diagnostika, terapie, farmakoterapie. Problematika sebevražd a krizové intervence.9. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem, somatoformní poruchy. Rozdělení, historické koncepce pojmu neuróza. Diferenciální diagnostika, vývojové aspekty, terapie. Úzkostné poruchy. Obsedantně-kompulzivní porucha. Dissociativní (konverzní) poruchy.10. Poruchy příjmu potravy, mentální anorexie, bulimie, nechutenství, další typy poruch příjmu potravy, dělení, etiopatogeneze, vývojové aspekty, terapie.11. Sexuální dysfunkce a deviace, poruchy pohlavní identity a poruchy sexuální preference, diferenciální diagnostika, symptomatologie, terapeutické možnosti, sexuální terapie.12. Poruchy osobnosti a chování dospělých, specifické poruchy osobnosti, návykové a impulzivní poruchy, patologické hráčství. Diferenciální diagnostika, terapie.13. Mentální retardace v dětském a dospělém věku, diferenciálně diagnostické problémy, prostá intelektová subnorma. Sociální služby pro osoby s mentálním postižením.14. Poruchy psychického vývoje - specifické a pervazivní vývojové poruchy. Vývojové poruchy řeči a jazyka. Diagnostika, terapie.15. Poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a adolescenci, hyperkinetické poruchy, poruchy chování, poruchy emocí a sociálních vztahů. Terapeutické možnosti, diagnostika.16. Základní psychické potřeby, psychická deprivace a subdeprivace, možnosti její nápravy. Psychologické aspekty péče o děti žijící mimo vlastní rodinu, ústavní péče. Náhradní rodinná péče, psychologické rodičovství. Rodina postiženého dítěte.17. Mentální postižení, rozdělení, charakteristické znaky a projevy. Mentální retardace v dětském a dospělém věku, diferenciálně diagnostické problémy, prostá intelektová subnorma. Sociální služby pro osoby s mentálním postižením.18. Tělesné a kombinované postižení u dětí, specifika ve vývoji, psychologická pomoc rodičům. Smyslově postižené děti, zvláštnosti psychického vývoje, problém integrace. Psychologie handicapu, psychologická specifika jednotlivých typů postižení (intelektové, zrakové, sluchové, pohybové, řečové), invalidita, dopady neurotizace na osobnostní rozvoj.19. Psychologické aspekty hospitalizace dítěte, děti chronicky a nevyléčitelně nemocné, vliv akutní a chronické nemoci na psychiku. Problematika bolesti a jejího zvládání u dětí. Dítě a smrt. Psychologie nemocných, vliv akutní a chronické nemoci na psychiku. Nejčastější sekundární duševní poruchy u somatických onemocnění.

Získané způsobilosti

Znalost patopsychologických a psychopatologických jevů.Schopnost nejzákladnější diagnostiky (rozpoznávání) patopsychologických a psychopatologických projevů (omezeno na nejčetnější poruchy).

Literatura

Říčan, P., Krejčířová, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1049-8.Dušek, K., Večeřová-Procházková, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha : Grada, 2010. SMOLÍK, P. Duševní a behaviorální poruchy. Praha: Maxdorf, 1996. Bouček, J. et al. Obecná psychiatrie. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. Koluchová, J. et al. Přehled patopsychologie dítěte, I., II. Praha : SPN, 1989. Svoboda, M. Psychopatologie a psychiartrie. Praha: Portál, 2012. Bouček, J. et al. Speciální psychiatrie. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. Fišar, Z. Biochemické hypotézy afektivních poruch. Praha: Galén, 1998. MAREŠ, J. A KOL. Dítě a bolest. Praha : Avicenum Grada, 1997. Brown, T. M., Pullen, I. M., Sčoty, A. I. Emergentní psychiatrie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1992. MATĚJČEK, Z. ET AL. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha:Grada, 1999. Zvolský, P. et al. Obecná psychiatrie. Praha : Karolinum, 1998. Matějček, Z., Koluchová, J., Bubleová, V., Kovařík, J., Benešová, L. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3.SOBOTKOVÁ, I. Pěstounské rodiny: jejich fungování a odolnost. Praha : MPSV, 2003. Seifertová, D., Praško, J., Höschl, C. Postupy v léčbě psychických poruch. Praha: Academia Medica Pragensis, 2004. Höschl, C., Libiger, J., Švestka, J. Psychiatrie. Praha, 2002. RABOCH, J., ZVOLSKÝ, P. Psychiatrie. Praha : Galén, 2001. Raboch, J. et al. Psychiatrie: Doporučené postupy psychiatrické léčby. Praha: Galén, 1999. Rahn, E., Mahnkopf, A. Psychiatrie, učebnice pro studium a praxi. Praha : Grada, 2000. Bouček, J., Pidrman, V. Psychofarmaka v medicíně. Praha: Grada Publishing, 2005. MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha : H+H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.Orel, M. a kol. Psychopatologie. Praha: Grada, 2012. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. Zvolský, P. et al. Speciální psychiatrie. Praha : Karolinum, 1997. Dunovský, J., Matějček, Z., Dytrych, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995. FIŠAR, Z., JIRÁK, R. Vybrané kapitoly z biologické psychiatrie. Praha : Grada, 2001.

Požadavky

Student musí splnit níže uvedené požadavky, aby mu mohla být udělena klasifikace dle stanoveného klíče. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce či zápočtovému testu je 80 % účast na seminářích, aktivní přístup a diskuse o probíraných tématech. Vlastní zkouška či zápočet bude probíhat formou testu. Test klade více důrazu na logické uvažování než na faktografii. Předpokladem ke zvládnutí testu je dokonalá orientace v problematice obecné psychologie. Na práci s testem je vyhrazeno 35 minut. Vlastní test je složen ze 45 otázek. Každá otázka je označena pořadovým číslem otázky (1 až 45) a ke každé otázce jsou 4 možné odpovědi, označené písmeny (a, b, c, d), přičemž vyhovující je vždy právě jedna správná odpověď. Každá správně zodpovězená otázka je hodnocena jedním bodem, chybně zodpovězená otázka nebo nezodpovězená otázka je hodnocena 0 body. Pro vyplňování personálií používejte výhradně hůlkové písmo. Každou svoji odpověď zaznamenejte do záznamového archu. Správnou odpověď vyznačte křížkem do příslušného pole u varianty odpovědi, kterou považujete za správnou. V případě, že chcete svou odpověď u některé položky opravit, přeškrtněte ji a namísto ní označte žádanou variantu odpovědi.Vyhodnocení testuBody______________Zkouška_____________ Zápočet (kolokvium)==============================================0-22_________________4_________________nesplnil23-30________________3_________________splnil31-38________________2_________________splnil39-45________________1_________________splnilV průběhu testu není povoleno opouštět místnost, komunikovat s ostatními a používat mobilní telefon. Na lavici je dovoleno mít pouze testový sešit, záznamová arch a psací potřeby, příp. nápoj k občerstvení. V opačném případě můžete být z psaní testu vyloučeni a váš test bude hodnocen známkou 4 (resp. jako nesplnil) bez ohledu na správnost či nesprávnost zodpovězených otázek.Body Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.

Vyučující

PhDr. Pavel Hurda, PhD.doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.