Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická psychologie (KPE / PP1AC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PP1AC - Pedagogická psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vnímání a příjem informací lidského organismu v závislosti na stupni zralosti, neurofyziologické a neuropsychické aspekty, specifika a zaměřenost na formu předávání informací.2. Sociální vlivy a jejich projevy ve vyučovacím procesu, motivace, tvorba a saturace potřeb.3. Třidní kolektiv a jeho vlivy, zákonitosti vývoje, dynamika, stereotypy, rituály, potřeby, vytváření klimatu a intervence učitele.4. Zdroje nežádoucích projevů, formy prevence, komunikace učitele s jedincem, s kolektivem.5. Osobnost učitele, projekce, koncepčnost, operativnost, možnosti a formy satisfakce a sankce v procesu vyučování v závislosti na psychických aspektech žáka, studenta, dopady na kvalitu klimatu třídy, školy a motivaci.6. Mentální hygiena žáků, učitele, práce s rozklady, práce s integrovanými žáky, s kolektivem třídy obsazeném handicapovaným jedincem, jedinci, dopady, vedení.

Získané způsobilosti

- Student získává vědomosti a porozumění problematice řízeného učení a motivace.- Osvojuje si základní konstrukty z pedagogické psychologie.- Rozvíjí a reflektuje znalosti o psychické zátěži a bariérách ke studiu.- Rozvíjí znalosti a schopnosti v komunikaci v interakci se žáky a studenty.

Literatura

Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2003. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. MACEK, P. Adolescence. Praha : Portál, 2003. Hennig, C., Keller, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1997. Vašutová, J. Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: PdF UK, 2002. Dvořák, D. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. Pike, G., Selby, D.:. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. Ruisel, I. Inteligencia a myslenie. Bratislava: Ikar, 2004. Kahn, N. B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Praha: Portál, 2001. Křivohlavý, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998. Šimíčková-Čížková, J. Kapitoly z pedagogické a sociální psychologie. Ostrava: PdF OU, 2003. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psycholoogie žáka základní školy. Praha : Karolinum, 2001. Sternberg, R. L. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002. Schneiderová, A., Schneider, M. Komunikační dovednosti. Text pro distanční studium. Ostrava: FF OU, 2004. Nakonečný, M.:. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995. Kopřiva, J. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2000. Hill, G.:. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. Fry, R. Naučte se studovat. Praha: Informatorium, 2003. Birkenbiehlová, V. F. Nebojte se myslet hlavou. Praha: Portál, 2002. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001. KOHOUTEK, R. Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: Ak. Nakl., 1998. ĎURIČ, L., GRÁC, J., ŠTEFANOVIČ, J. Pedagogická psychológia. Bratislava : Jaspis, 1998. Dařílek, P., Kusák, P. Pedagogická psychologie, část A a B. Olomouc: PdF UP, 1999. Schneiderová, A. Pedagogická psychologie 1. Psychologie řízeného učení. Studijní opora pro kombinovaná studia. Ostrava: PdF OU, 2003. Hrabal, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1986. Birkenbiehlová, V. F. Pozitivní stres. Praha: Ivo Železný, 1996. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. Svoboda, J. Praxe učitelů základních škol v prevenci sociopatologických jevů. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-073-4.Hrabal, V., Man, Z., Pavelková, I.:. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SNP, 1989. Atkinson, R. L. a kol.:. Psychologie. Praha: Portál, 2003. Kohoutek, R., Ouroda, K. Psychologie osobnostních typů učitele. Brno: Cerm, 2000. Pavlas, I. Psychologie pro učitele. (Cyklus přenášek 1-40). Ostrava: PdF OU, 2011. Vágnerová, M.:. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997. Bakalář, P. Psychologie v otázkách. Praha: Portál, 1999. Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. Pavlas, I. Referát jako nástroj aktivního a efektivního učení. Ostrava: PdF OU, 2011. Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. Mareš, J., Křivohlavý, J. Sociální a pedagogické komunikace ve škole. Praha, SPN, 1990. Mlčák, Z. Sociální psychologie pro učitele odborných předmětů. Ostrava: OU, 2003. Cangelosi, J. S.:. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha, 1998. Krejčí, J., Katzová, P., Kopecký, F. Škola a právo. Praha: MŠ, 2004. Lairová, S. Trénink paměti. Praha: Portál, 1999. Birkenbiehlová, V. F. Učíme se snadno cizí jazyky. Hradec Králové: Svítání, 2002. Auger, M. T., Bouchariat, Ch. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2004. Míček, L., Zeman, J. Učitel a stres. Brno: FF MU, 1992. PRŮCHA, J. Učitel. (Současné poznatky o profesi). Praha : Portál, 2002. Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 3. Brno: AV ČR, 2001. Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 4. Brno: AV ČR, 2002. Mareš, J. a kol. Učitelovo pojetí výuky. Brno: MU, 1995. BENDL, S. Ukázněná třída. Praha : Triton, 2007. Mlčák, Z. Vybraná témata z psychologie pro učitele. Ostrava: Repronis, 1999. Urbánek, P. Vybrané problémy učitelské profese. Liberec: PdF TU, 2005. Ondráček, P. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce: podněty pro padagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce nápadně rušivě. Univerzita Pardubice, 2001. Flešková, M., Kačáni, V., Kačániová, J., Valihorová, M. Základy učitelskej psychológie. Bratislava: SNP, 2004. Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002.

Požadavky

Docházka 80%.Požadavky na zkoušku:Prokázat základní teoretické znalosti z pedagogické psychologie, se zaměřením na psychologii učení a vzdělávání. Dokázat tyto vědomosti aplikačně doplnit příkladem.Takto nabyté poznatky budou moci absolventi promítat do vzdělávacího procesu. Zkouška bude probíhat formou společného písemného testu a zakončena ústní rozpravou.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno

Garant

PhDr. Lucia Lacková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Ivan Pavlas, PhD.PhDr. Jan Svoboda