Předmět Psychologické problémy školní praxe I. (KPE / PRPP1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PRPP1 - Psychologické problémy školní praxe I., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Norma, normalita, abnormalita - vymezení různých typů norem. Rozšíření normy, norma statistická, norma na základě dohody, norma ideál, normování. Co je mimo normu, nemusí být patologie.2. Základní metody psychologického šetření - dotazníky, anamnéza, autoanamnéza, heteroanamnéza, anamnéza sociální, rodinná, školní, apod. Konstrukce dotazníku, otevřené a uzavřené otázky. Zdůvodnění a výběr otázek, reálné stanovení cílů kterých chceme otázkami dosáhnout. Zhodnocení úspěšnosti vypovídající hodnoty dotazníku.3. Rozhovor - typy rozhovoru, nácvik rozhovoru, zapomínání, zkreslení, chyby. Problémy při navazování komunikace s dítětem i dospělým, způsoby řešení. Nácvik modelovaného rozhovoru s typickými problematickými klienty. Dodržování základních pravidel bezpečnosti s rizikovým klientem. Řeč těla, posturologie, mimika, teorie neurolingvistického programování.4. Pozorování - subjektivita pozorovatele, rizika zobecňování, nezáměrné zkreslení, rizika projekce vlastních prožitků do chování pozorovaného objektu, domýšlení, zveličovaní, vyplňování nejasností konfabulacemi v dobré víře. Kritické posuzování vlastních možností při pozorování - zážitková aktivita.5. Sociometrie - konstrukce sociometrického testu, možnosti využití, rozvoj v interpretačních dovednostech při vyhodnocování sociometrického testu.6. Základní statistické zpracování výsledků, histogram, průměr, medián, modus, korelace.7. Zpracování zadání k vypracování psychologické kazuistiky do návazného předmětu: "Psychologické postupy ve školní praxi II."
Literatura
HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. Dittrich, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H+H, 1993. Šimíčková-Čížková, J. (ed). Psychodiagnostické metody v práci učitele primárního vzdělávání. Ostrava: OU, 2004. Svoboda, M. et all. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. Svoboda, M. Psychologická diagnostika dospělých, 2. vyd. Praha: Portál, 1999. Reiterová, E. Základy ze statistiky pro studenty psychologie. Olomouc: FF UP, 2000.
Požadavky
Aktivní (písemné) plnění učitelových požadavků souvisejících s probíranou problematikou, 80% účast na cvičeních (ve shodě s platným studijním řádem Čl. 6, odst. 11, 12, v návaznosti na Čl. 2, odst. 6).
Garant
PhDr. Radim Badošek, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Radim Badošek, Ph.D.