Předmět Pedagogická psychologie (KPE / PRPPS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PRPPS - Pedagogická psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Předmět pedagogické psychologie. Základní pojmy, možnosti aplikace psychologických poznatků ve výchově a vzdělávání. Psychologické metody poznávání osobnosti dítěte předškolního věku.2. Proces učení. Teorie učení, zákonitosti učení, činitelé ovlivňující proces učení, charakteristika senzomotorického, pojmového a sociálního učení. Děti s výukovými obtížemi.3. Inteligence - modely, měření, rozdíly mezi pohlavími, inteligence a sociálně-ekonomické činitele. Školní zralost. Tvořivost a možnosti jejího rozvoje.4. Osobnost učitele a jeho profesní vývoj. Psychologická způsobilost, vlastnosti osobnosti. Sociální role, status učitele. Sebevýchova a sebepoznání učitele. osobnost záka.5. Psychohygiena v práci s předškolními dětmi. Psychologická zátěž a stres. Zátěž v učitelské profesi, frustrace, stres a burn-out syndrom. Zátěžové situace v předškolním věku. Zvládání zátěže, režim práce a odpočinku.6. Psychologický rozbor výchovných obtíží - lhaní, podvody, neposlušnost, agresivní chování, konflikty a jejich řešení. Dětská psychiatrie - emoční poruchy a poruchy chování v dětství. Dopady na výchovně-vzdělávací činnost.
Literatura
&. Čáp,J.,Mareš,J.: Psychologie pro učitele. Praha : Portál 2001 Fontána,D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 1997 Kusák,P., Dařílek,P.: Pedagogická psychologie. Olomouc: UP 2001 Provazník,K.: Hygiena školní práce. Praha: Avicenum 1991 Vágnerová,M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK 1997. &, &. Petty, G.:. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2003. Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. Mertin, V., Gillerová, I.:. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. Vágnerová, M.:. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
Požadavky
80% účast v semináříchpísemné zpracování některého z tématů psychologie výchovyZákladní znalosti z obecné, vývojové a sociální psychologie.Studenti studující v zahraničí vypracují seminární práci, jejíž téma bude stanoveno po dohodě s vyučujícím.
Garant
PhDr. Tereza Kimplová, Ph.D.