Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální psychologie pro učit. 2. st. ZŠ (KPE / PS2S)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PS2S - Sociální psychologie pro učit. 2. st. ZŠ, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Socializace osobnosti: kategorie, formy, druhy a způsoby, potřeby dítěte, zákony sociálního učení, výchovné styly, sociální zralost, vývoj sebeuvědomění, sociokulturní vlivy, příčiny neúspěšné socializace.2. Jedinec v sociální skupině: vymezení, charakteristika, klasifikace, struktura a typologie, role, pozice, status, kooperace a rivalita, školní třída jako sociální útvar, sociální motivace člověka, potřeba uznání a prestiže.3. Sociální kognice, postoje, mýty a předsudky: percepce sociální reality, empatie, afiliace, chování prosociální, pasivní, agresivní a asertivní, postoje, mýty a předsudky v lidském vědomí, stereotypy, persuase.4. Komunikace neverbální a verbální: řeč těla, charakteristika nonverbálních projevů, mimika, gestika, haptika, posturologie a proxemika, jazyk a vedení dialogu, komunikační styly, řečnické triky, konstruktivní hádka, manipulativní chování a zdravé sebeprosazování.5. Školní násilí a šikanování: tolerance, solidarita, psychologie násilí, mobbing, bossing, obtěžování, šikana ve školním prostředí, destrukce a vandalismus.6. Metody sociální psychologie: pozorování , rozhovor, dotazník, sociometrie, sémantický diferenciál, postojové škály, výzkumný projekt, hypotéza, proměnná, objektivita, validita a reliabilita.Témata pro cvičení1. Základní psychické potřeby dítěte. 2. Kategorie primární a kategorie sekundární socializace. 3. Společenské normy a funkce kultury. 4. Příčiny neúspěšné socializace. 5. Druhy chybné výchovy a sociokulturní handicap. 6. Základní sociální potřeby. 7. Kooperace, kompetice a rivalita. 8. Sociální identita a sebepojetí. 9. Předsudky, jejich principy, uplatňování a změny. 10. Role vůdce ve skupině. 11. Podmínky efektivní komunikace a sociálnídovednosti. 12. Atribuce a atribuční chyby. 13. Poruchy chování ve starším školním věku. 14. Normy chování a jejich význam, charta třídy. 15. Sociální percepce a její složky, percepční stereotypy. 16. Typy komunikace a její neadekvátní způsoby. 17. Základní způsoby sebeprezentace žáka. 18. Pozice žáka a jeho role v rámci třídy. 19. Role žáka ve starším školním věku. 20. Základní předpoklady účinné komunikace učitele s dětmi. 21. Sociální klima školní třídy. 22. Sociální komunikace a emoce. 23. Sociální kompetence učitele. 24. Nespolupracující chování žáků. 25. Nespolupracující chování žáků. 26. Nerušivé nespolupracující chování žáků. 27. Jak řešit rušivé chování žáků. 28. Zásady a formy, kterými učitel realizuje sociálně integrační způsob výchovy. 29. Školní násilí a šikana ve školním prostředí, diagnostika a možnosti nápravy. 30. Psychologie romské komunity, odlišnosti a zvláštnosti romských dětí. 31. Kyberšikana, ubližování bez hranic. 32. Intervenční programy proti školní šikaně. 33. Základní scénář pro první pomoc při šikanování. 34. Typy iniciátorů šikanování. 35. Stadia šikanování. 36. Základní legislativa a podmínky trestní postižitelnosti pachatelů šikany.

Literatura

Křivohlavý, J. Já a ty. Praha: Avicenum, 1986. Výrost, J., Slaměník, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha, 1998. Novák, T., Kudláčková, Y. Asertivní žena. Praha: Grada, 2000. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2005. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, kapitoly z psychologie sociální komunikace, 1998. Plaňava, I. Jak (to) spolu mluvíme. Brno, 1996. Kolář, M. Management sociální práce ze žáky základní školy II, školní násilí a šikanování. Ostrava, OU, 2005. Janoušek, J. Metody sociální psychologie. Praha: SNP, 1986. Hill, G.:. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. Lokša, J., Lokšová, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. Čížková, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc, 2001. Hrabal, V., Man, Z., Pavelková, I.:. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SNP, 1989. Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha, 2000. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. Pavlas, I. Psychologie pro učitele (Cyklus přednášek P18, P21, P23, P27, P28 včetně příloh). Ostrava: PdF OU, 2010. Thiel, E. Řeč lidského těla prozradí více než tisíce slov. Bratislava: Egma, 1994. Hartley, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2004. Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 2000. Kollárik, T. Sociálna psychológia. Bratislava: UK, 2005. Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha : Grada Publishing, 2008. HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha : Academia, 2004. Nevřala, J. Sociální psychologie pro učitele. Ostrava: FF OU, 1996. Helus, Z.:. Sociální psychologie pro učitele. Praha: UK, 1992. Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele II. Praha: UK, 1992. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. Křivohlavý, J. Tajemství úspěšného jednání. Praha : Grada, 1995. Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 1997. SEKERA, J. Teze ze sociální psychologie, I. díl (Distanční opora). PdF OU Ostrava, 2003. Honey, P. Tváří v tvář. Praha: Grada, 1997. Vágnerová, M.:. Variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 1999. Mlčák, Z. Vybraná témata z psychologie pro učitele. Ostrava: Repronis, 1999. Mlčák, Z. Vybrané kapitoly z psychologie manželství a rodiny. Ostrava: FF OU, 1996. HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2003. Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002.

Požadavky

Student vypracuje a přednese na cvičení referát s využitím 2-3 monografií. Témata referátů budou zadána na prvních dvou cvičeních. Pro udělení zápočtu bude hodnocena : pravidelná účast a aktivní zapojení v diskusi 0-70 bodů, obsah referátu 0-20 bodů, přednes na cvičení 0-10 bodů. K udělení zápočtu bude zapotřebí 85 bodů.

Garant

PhDr. Ivan Pavlas, PhD.

Vyučující

PhDr. Ivan Pavlas, PhD.