Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojová psychologie (KPE / PSYR1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PSYR1 - Vývojová psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Teoretické otázky vývojové psychologie: předmět a cíle vývojové psychologie, historický nástin, zákonitosti a činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje, vývojové mezníky a vývojové krize, mechanismy zrání a učení, vývojové modely, periodizace.2. Metody vývojové psychologie: pozorování, explorační experimentální metody, projektivní metody, psychologický rozbor produktů činnosti, druhy výzkumu a strategie, výzkum průřezový a longitudinální.3. Teorie psychického vývoje: nativistické a enviromentalistické, teorie konvergence, interakcionistické, teorie kognitivního a morálního vývoje, Eriksonovo pojetí vývojových etap, teorie Piageta, Brunera a Vygotského.4. Období dětství: prenatální a novorozenecké, kojenecké a batolecí, období věku předškolního a školního, vývoj tvořivosti.5. Období dospívání - pubescence: vývojové etapy, vulkanismus a mechanismus kyvadla, osobnostní, emoční a sociální vývoj, vývoj myšlení, inteligence.6. Období dospívání - adolescence: identita, vývojové změny osobnostní, emoční a sociální vývoj, vývoj myšlení a inteligence, vývojové úkoly a rozpory, sekulární akcelerace a psychosociální moratorium.7. Období dospělosti: vývojové etapy a úkoly, identita, rodičovská a profesní role, životní cíle, partnerství a životní perspektiva, krize středního věku.8. Období stáří: vývojové úkoly a problémy ve stáří, tělesné a psychické změny, aspekty stárnutí, umírání, smysl života a naplnění, celoživotní bilance a příprava na smrt.TÉMATA PRO VYPRACOVÁNÍ SEMINÁRNÍCH PRACÍ1. Kognitivně vývojový přístup v psychologii.2. Piagetova teorie vývoje poznávání.3. Piagetova stadia kognitivního vývoje.4. Teorie kognitivního vývoje podle Brunera.5. Vygotského teorie kognitivního vývoje.6. Sociabilita v dětství.7. Připoutání v dětství.8. Privace připoutání v dětství.9. Interkulturní rozdíly ve výchově dětí.10. Teorie sociálního učení.11. Vývojové úkoly a rozpory v adolescenci.12. Vývoj identity podle Marcii.13. Vývoj jáství.14. Sociální vývoj v adolescenci.15. Raná a střední dospělost.16. Rodina a vztahy v dospělosti.17. Analýza průřezových a longitudinálních výzkumů.18. Analýza produktů lidské činnosti.19. Devět věků lidského života podle Eriksona, jejich význam a smysl.20. Stáří, celoživotní bilance a příprava na smrt.Doporučení:Pro vypracování seminární práce je také možno využít časopis Psychologie Dnes, sborníky PdF a FF OU, obhájené bakalářské a diplomové práce.Poznámky:Ke studiu je vhodné požívat publikace:1. Hartl, P. - Hartlová, H. : Psychologický slovník. Praha : Portál 2000.Klimeš, L. : Slovník cizích slov. Praha : SPN 1981.2. K vypracování seminární práce postupujte podle přílohy č. 1 k přednášce P8.

Získané způsobilosti

- Osvojuje si znalost hlavních vývojových konceptů v psychologii.- Student získává schopnost porozumět zákonitostem a mechanismům vývoje v rámci periodizace lidského života.- Reflektuje získané znalosti v rámci v praktické činnosti.

Literatura

MACEK, P. Adolescence. Praha : Portál, 2003. Říčan, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. Orvin, G. H. Dospívání. Praha: Grada, 2001. Sternberg, R. L.:. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. Hill, G.:. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. Smékal, V. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: Barister a Principal, 2002. Šimíčková-Čížková, J.:. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: UP, 2002. Šimíčková-Čížková, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UP, 2003. Hartl, P., Hartlová, H.:. Psychologický slovník. Praha: Portál, 1999. Janoušek, J., Hoskovec, J., Štika, J.:. Psychologický výkladový atlas. Praha: UK, 1993. Atkinsonová, R. L. a kol. Psychologie. Praha: VP, 1995. Hoskovec, J.:. Psychologie. Praha: TRITON, 2001. FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha : Portál, 2000. VAŠUTOVÁ, M. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 2003. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. Pavlas, I., Vašutová, M. Vývojová psychologie I. Ostrava: PdF OU, 1999. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Olomouc : UP, 2003. Kohoutek, R.:. Základy užité psychologie. Praha: Cerm, 2002. Paulík, K. Zákldy vývojové psychologie. Ostrava: PdF OU, 2005.

Požadavky

Zvládnutí teoretických základů vývojové psychologie a znalosti klíčových pojmových kategorií a mechanismů vývoje člověka. 1. Student vypracuje seminární práci v rozsahu 3-5 stran A4, s využitím dvou monografií. Podstatnou část textu bude prezentovat na semináři. Předpokládá se aktivní zapojení v diskusi a pravidelná účast na seminářích.2. Zápočet bude udělen na základě úrovně znalostí v písemném zápočtovém testu z vybraných klíčových pojmových kategorií. Po jeho vyhodnocení bude následovat ústní rozprava.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Alena Petrová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Alena Petrová, Ph.D.