Předmět Psychologie pro učitele 1 (KPE / PSYU1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PSYU1 - Psychologie pro učitele 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Základní pojmy, možnosti aplikace psychologických poznatků ve výchově a vzdělání.2. Psychologické metody poznávání osobnosti dítěte.3. Proces učení, teorie učení, druhy učení, zákonitosti učení, činitelé ovlivňující proces učení, charakteristika senzomotorického, pojmového a sociálního učení.4. Děti s výukovými obtížemi.5. Inteligence - modely, měření, rozdíly mezi pohlavími, inteligence a sociálně-ekonomické činitele.6. Školní zralost, tvořivost a možnosti jejího rozvoje.7. Osobnost učitele a jeho profesní vývoj. Psychologická způsobilost, vlastnosti osobnosti. Sociální role, status učitele. Sebevýchova a sebepoznání učitele.8. Osobnost žáka.9. Psychohygiena v práci s předškolními dětmi. Zátěžové situace v předškolním věku. Psychologická zátěž a stres.10. Zátěž v učitelské profesi, frustrace, stres a burn-out syndrom. Zvládání zátěže, režim práce a odpočinku.11. Psychologický rozbor výchovných obtíží - lhaní, podvody, neposlušnost, agresivní chování, konflikty a jejich řešení.12. Dětská psychiatrie - emoční poruchy a poruchy chování v dětství.13. Psychické nemoci a poruchy, jejich stabilizace psychofarmaky a následný viliv na výchovně-vzdělávací činnosti.
Získané způsobilosti
Ovládá základní psychologickou terminologii.Aplikuje získané kompetence - uvažování v psychologických souvislotech.Získává schopnost samostatně aplikovat získané poznatky na praktické činnosti při práci učitele.Osvojuje si znalost hlavních psychologických směrů a teorií.Kombinuje základní informace o psychologických funkcích, procesech a názorech na fungování psychiky.
Literatura
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP, 2003. Výrost, J., Slaměník, I. Sociální psychologie. Praha : ISV, 1997. Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2003. Portmannová, R. Hry pro posílení psychické odolnosti. Praha : Portál, 2001. Křivohlavý, J. Já a ty. Praha : Avicenum, 1986. Vybíral, Z.:. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 1999. Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha : Victoria Publishing, 1995.
Požadavky
Aktivní účast a přístup v diskusi probíraných témat, docházka do seminářů 70%. Zápočet bude udělen na základě docházky a napsání zápočtového testu s úspěšností min. 80%.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno
Garant
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Vyučující
PhDr. Radim Badošek, Ph.D.PhDr. Radim Badošek, Ph.D.