Předmět Vývojová psychologie pro učitele SŠ (KPE / PVDS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PVDS - Vývojová psychologie pro učitele SŠ, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Teoretické otázky vývojové psychologie: předmět a cíle vývojové psychologie, historický nástin, zákonitosti a činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje, vývojové mezníky a vývojové krize, mechanismy zrání a učení, vývojové modely, periodizace.2. Metody vývojové psychologie: pozorování, explorační experimentální metody, projektivní metody, psychologický rozbor produktů činnosti, druhy výzkumu a strategie, výzkum průřezový a longitudinální.3. Teorie psychického vývoje: nativistické a enviromentalistické, teorie konvergence, interakcionistické, teorie kognitivního a morálního vývoje, Eriksonovo pojetí vývojových etap. Teorie Piageta, Brunera a Vygotského.4. Období dětství: prenatální a novorozenecké, kojenecké a batolecí, období věku předškolního a školního, vývoj tvořivosti.5. Období dospívání - pubescence: vývojové etapy, vulkanismus a mechanismus kyvadla, osobnostní, emoční a sociální vývoj, vývoj myšlení, inteligence.6. Období dospívání - adolescence: identita, vývojové změny osobnostní, emoční a sociální vývoj, vývoj myšlení a inteligence, vývojové úkoly a rozpory, sekulární akcelerace a psychosociální moratorium.7. Období dospělosti: vývojové etapy a úkoly, identita, rodičovská a profesní role, životní cíle, partnerství a životní perspektiva, krize středního věku.8. Období stáří: vývojové úkoly a problémy ve stáří, tělesné a psychické změny, aspekty stárnutí, umírání, smysl života a naplnění, celoživotní bilance a příprava na smrt.
Získané způsobilosti
- Student získává schopnost porozumět zákonitostem a mechanismům vývoje v rámci periodizace lidského života.- Reflektuje získané znalosti v rámci pedagogické činnosti.
Literatura
Hill, G.:. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. Atkinson, R. L. a kol.:. Psychologie. Praha: Portál, 2003. Macek, P. Adolescence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha : Portál, 2004. Orvin, G. H. Dospívání. Praha: Grada, 2001. Šimíčková-Čížková, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UP, 2003. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2007. VAŠUTOVÁ, M. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 2003. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.Pavlas, I., Vašutová, M. Vývojová psychologie I. Ostrava: PdF OU, 1999. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Olomouc : UP, 2003. Paulík, K. Základy vývojové psychologie. Ostrava : PdF OU, 2005.
Požadavky
Zvládnutí teoretických základů vývojové psychologie a klíčových pojmových kategorií. Student vypracuje písemně seminární práci v rozsahu 3-5 stran A4, kterou bude prezentovat na cvičení na zadané téma. Dále se předpokládá aktivní zapojení v diskusi na prezentovaná témata a celková 80% účast na cvičeních.Zkouška se bude skládat z písemného testu na vybrané klíčové pojmové kategorie. Po zhodnocení tohoto testu bude následovat ústní závěrečný pohovor.
Garant
PhDr. Ivan Pavlas, PhD.
Vyučující
PhDr. Ivan Pavlas, PhD.PhDr. Ivan Pavlas, PhD.