Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ Psychologie (KPE / SP1Z2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / SP1Z2 - SZZ Psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Okruhy k SZZ Bc.1. Vymezení oboru psychologie. Předmět studia psychologie z hlediska jejích hlavních směrů. Pozornost a učení. Funkce pozornosti.2. Paměť. Fáze paměti, modely paměti. Subsystémy dlouhodobé paměti. Vybavování a zapomínání.3. Myšlení. Formy myšlení, druhy a vývoj myšlení. Myšlenkové operace logické a heuristické. Induktivní a deduktivní usuzování.4. Motivace. Sebezáchovné motivy. Motivy zajišťující přežití jednotlivce (hlad, žízeň). Teorie drivů a homeostatické regulace. Motivy zajišťující přežití druhu.5. Emoce. Základní složky emocí. Fyziologický doprovod emočních prožitků, mozkové koreláty lidských citů a emocí (role limbického systému, amygdaly atd.).6. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj. Porod. Novorozenecké období. Kojenecké období. Batole - hlavní vývojové trendy. Charakteristika předškolního období.7. Psychologická problematika vstupu dítěte do školy, vývojové aspekty zralosti pro školu.8. Dospívání (pubescence) - terminologie a periodizace. Psychologická charakteristika dospívání a hlavní vývojové změny.9. Období mladé dospělosti. Profesní role v mladé dospělosti. Partnerské vztahy v mladé dospělosti; manželství a rodičovství.10. Socializace. Vymezení pojmu socializace. Zvláštnosti a nesnáze socializačního procesu, základní teoretické přístupy k socializaci, mechanismy, formy a průběh socializace.11. Komunikační procesy. Vymezení, modely, přesnost verbální komunikace, komunikační styly, neverbální komunikace, dvojná vazba.12. Altruismus a prosociální chování. Kooperace, kontext, teorie sociální výměny, empatie, sociální normy, reciprocita, sociální odpovědnost, stadia procesu rozhodování a poskytnutí pomoci.13. Postoje a předsudky, stereotypy. Základní vymezení postoje, předmět postoje, druhy postojů, dimenze postoje, struktura postoje.14. Skupiny. Dělení skupin, vliv druhých lidí, skupinové procesy a komunikace ve skupině, interakce ve skupině, rizikový posun, komunikační struktura15. Zátěžové situace. Frustrace, stres, konflikt, objektivní a subjektivní aspekt zátěží, agrese, agresivita, instrumentální a hostilní agrese, šikanování a tyranizování, příčiny agrese - instinkt, frustrační teorie, naučené chování, integrující pojetí.16. Dynamika osobnosti a struktura osobnosti. Temperament, charakter, morálka, schopnosti a tělesná konstituce. Typologie temperamentu dle I. P. Pavlova, E. Krestschmera, H. J. Eysencka, W. Sheldona, C. G. Junga a C. R. Cloningera). Typy charakteru (Frommovo a Reichovo pojetí charakteru). Současné psychologické koncepce charakteru. Etapy vývoje morálky - J. Piaget, L. Kohlberg.17. Poruchy osobnosti a psychoterapie. Vymezení pojmu. Charakteristika osobnostních poruch. Paranoidní porucha osobnosti, schizoidní porucha osobnosti18. Psychologie učení - užší a širší pojetí, tradiční přístupy, pojem a podstata učení, definice učení. Zákony učení - motivace, transferu, opakování, zpětné vazby (efektu).19. Tvořivost ( kreativita ) - pojem, zásady tvořivosti, faktory tvořivosti, úrovně tvořivosti, fáze kreativního procesu, rozvíjení tvořivosti ve škole.20. Motivace a učení (styly učení, metaučení). Výkonnost a únava žáka ve vyučovacím procesu - výkonnost v průběhu dne, týdne a školního roku. Vliv psychických stavů a organizace školní práce na výkonnost žáka.21. Psychologické funkce zkoušení a hodnocení žáků - funkce zkoušení a hodnocení, druhy zkoušek, předzkouškové a zkouškové stavy. Možné příčiny neúspěchu při učení.22. Osobnost učitele - požadavky na osobnost učitele, typologie učitelovy osobnosti. Učitel a prevence syndromu vyhoření.23. Interakce mezi učitelem a žákem, činitelé vztahu mezi učitelem a žákem. Psychologické aspekty vedení žáků a třídy. Přístup k žákum s výchovnými a výukovými problémy. Vztah žák-učitel (autorita, partnerský přístup).Plné znění okruhů: Portál OU, Katedra pedagogické a školní psychologie - Okruhy k SZZ

Literatura

Macek, P. Adolescence. Praha: Panorama, 1999. Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. KRECH, D., CRUTCHFIELD, R., BALLACHEY, E. Človek v spoločnosti. Bratislava : SPN, 1968. HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha : Portál, 2000. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.Holt, J. Jak se děti učí. Praha: Strom, 1995. Sternberg, R. L. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002. Nakonečný, M. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. Hill, G. Moderní psychologie. Praha : Portál, 2004. Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha : Academia, 1996. Vester, F. Myslet, učite se .. a zapomínat?. Plzeň : Fraus, 1997. Duric, L., Bratská, M. a kol. Pedagogická psychológia. TGerminologický a výkladový slovník. Brastislava : SPN, 1997. Smékal, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister-Principal, 2002. DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 2003. Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J. Psychologický výkladový atlas. Praha: UK, 1993. Říčan, P. Psychologie. Praha: Portál, 2005. CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6.HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. Říčan, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2007. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha : Grada, 2008. Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha : Academia, 2003. PAPICA, J. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie (skripta). Olomouc, 1979. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. CUMMINSOVÁ, D. D. Záhady experimentální psychologie; Praha : Portál, 1998. Praha, 1998. Hayesová, N. Základní sociální psychologie. Prah a : Portál, 1999. Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002.

Garant

doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.