Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Psychologie (KPE / SSZZS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / SSZZS - SZZ - Psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení oboru psychologie. Cíle psychologie. Předmět studia psychologie z hlediska jejích hlavních směrů.2. Pozornost. Funkce pozornosti. Pozornost ve vztahu k dalším kognitivním procesům. Bezděčná a záměrná pozornost. Senzorické procesy. Absolutní a rozdílový podnětový práh.3. Percepce. Organizace vjemového pole. Tvarové zákony, detektory rysů v mozkové kůře. Rozpoznávání objektů, procesy postupující shora-dolů. Prostorové vidění.4. Učení. Geneticky naprogramované druhy učení (habituace, senzitizace, imprinting). Klasické podmiňování. Operantní (instrumentální) podmiňování. Učení vhledem. Teorie sociálního učení.5. Paměť. Fáze paměti. Ebbinghausova křivka zapomínání. Klasický model paměti - ultrakrátká, krátkodobá, dlouhodobá paměť. Nové modely paměti - pracovní paměť. Subsystémy dlouhodobé paměti - explicitní a implicitní paměť.6. Imaginace a fantazie. Asociační zákony, druhy představ, funkce imaginace. Kognitivní přístup k imaginaci - Paiviova teorie dvojího kódování.7. Myšlení. Formy myšlení (pojem, soud, úsudek), druhy myšlení. Myšlenkové operace logické a heuristické. Induktivní a deduktivní usuzování. Reproduktivní a produktivní myšlení, konvergentní a divergentní myšlení.8. Jazyk a myšlení. Sdílené vlastnosti přirozených jazyků. Základní lingvistické pojmy (jazyk, řeč, fonémy, morfémy, lexikon, slovník). Druhy významů (denotát a konotát), znaky a symboly, dělení znaků.9. Motivace, motiv, základní motivační okruhy. Sebezáchovné motivy. Motivy zajišťující přežití jednotlivce. Teorie instinktů. Teorie optimální úrovně aktivace, potřeba proměnlivých podnětů, snaha vyhledávat neobvyklé zážitky.10. Emoce. Základní složky emocí. Tělesná složka: Fyziologický doprovod emočních prožitků. Výrazová složka emocí: Transkulturální výzkumy primárních emocí.11. Vymezení vývojové psychologie, její cíle a úkoly, aplikační možnosti. Pojem vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Teorie a periodizace vývoje (Erikon, Freud, Vygotskij).12. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj. Porod. Novorozenecké období. Nedonošené a nezralé děti. Kojenecké období. Batole - hlavní vývojové trendy.13. Charakteristika předškolního období. Psychologická problematika vstupu dítěte do školy, vývojové aspekty zralosti pro školu. Mladší školní věk.14. Dospívání (pubescence, terminologie a periodizace. Psychologická charakteristika dospívání a hlavní vývojové změny. Rozvoj osobnosti v dospívání, stadia vývoje osobní identity, proces individuace.15. Předmět sociální psychologie. Teorie v sociální psychologii. Základní metody ověřování hypotéz a teorií v sociální psychologii. Sociální percepce. Atribuční procesy.16. Postoje. Měření postojů. Sociální vliv a osobní kontrola. Komunikační procesy-verbální a neverbální komunikace. Komunikační styly.17. Zátěžové situace. Konflikty, stres, frustrace. Agrese, agresivita. Prosociální chování. Pomáhající chování, altruismus.18. Skupiny. Skupinové procesy a komunikace. Skupinová struktura, vůdcovství. Status, role, prestiž. Sociometrie. Normy a cíle skupiny.19. Organické duševní poruchy a symptomatické poruchy, demence, delirium, organické poruchy nálady, mírná kognitivní porucha. Duševní poruchy ve stáří. Diferenciální diagnostika, rehabilitace.20. Schizofrenie, schizofrenní poruchy a poruchy s bludy. Historické typy schizofrenie, akutní a přechodné psychotické poruchy, další psychotické poruchy.21. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem, somatoformní poruchy. Rozdělení, historické koncepce pojmu neuróza. Diferenciální diagnostika, vývojové aspekty, terapie.22. Poruchy osobnosti a chování u dospělých, specifické poruchy osobnosti, návykové a impulzivní poruchy, patologické hráčství. Diferenciální diagnostika, terapie. Sexuální dysfunkce a deviace.23. Mentální retardace v dětském a dospělém věku, diferenciálně diagnostické problémy, prostá intelektová subnorma. Poruchy chování a emocí se začátkem v dětství a adolescenci.

Získané způsobilosti

Student/ka zná teorii z oblasti psychologie dítěte v souvislostech a umí ji využít v modelových případech plynoucích z požadavků praxe. K vyjadřování používá psychologickou terminologii.

Literatura

Šimíčková-Čížková, J.:. Kompendium sociální a pedagogické psychologie. Ostrava: OU, 2004. Šimíčková-Čížková, J. Osobnost a její rozvoj. Ostrava: OU, 2008. Šimíčková-Čížková, J. Poznávání duševního života člověka (3.vyd.). Olomouc : UP, 2001. ISBN 80-244-0329-3.Svoboda, J. praxe učitelů základních škol v prevenci nežádoucích sociálně patologických jevů. Ostrava: OU, 2005. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc : PdF UP, 2001. ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Obor v pohybu. Praha: Grada, 2007. Říčan, P. Psychologie: příručka pro studenty. Praha: Portál, 2005. Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. null

Požadavky

Student/ka se osobně dostaví k vykonání ústní zkoušky a svou znalost teorie z oblasti psychologie prezentuje v propojení se získanými zkušenostmi z praxe před ustavenou komisí.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.