Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Učitel a problémový žák (KPE / UAPZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / UAPZ - Učitel a problémový žák, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Role problémového dítěte: vymezení obsahu role, přisouzení role problémového žáka, postoje učitelů, problémy v oblasti chování, spolupráce mezi učitelem a rodiči a dítětem.2. Problematika školního neprospěchu: snížená úroveň inteligence, nerovnoměrné schopnosti a nadání, aspirace a úroveň motivace.3. Neklidné dítě a problematika pozornosti: syndrom hyperaktivity, LMD, ADDH, jako důsledky organického poškození mozku, případně jako důsledky deprivace v oblasti emoční a kognitivní, reakce na zátěžové situace.4. Dítě s poruchovým a problémovým chováním: vývojová podmíněnost poruchového chování, porušování sociálních norem, agrese a agresivita, disociální, asociální a antisociální chování a jeho projevy, exo a introgenní faktory.5. Dítě s citovými problémy: úzkost a strach, smutek a deprese, citová subdeprivace, neurózy dětí, syndrom zneužívaného dítěte (CAN).6. Dítě s komunikačními problémy: neverbální komunikace a její odchylky, verbální komunikační poruchy, rysy osobnosti vadně mluvícího dítěte.7. Problém handicapovaného dítěte a jeho integrace v běžné škole: sociokulturní handicap jako školní problém, zdravotní handicap jako školní problém, problematika integrace handicapovaných dětí ve škole.8. Základní sociální potřeby a důsledky jejich nedosycenosti na základní škole: projevy procesu zrání dítěte, etické vedení dialogu se žákem.9. Řešení kázeňských přestupků ve školní třídě: třídní kolektiv, fakta a mýty, vývoj skupinové struktury.10. Komunikace s verbálně agresivním žákem a verbálně agresivním rodičem : dialog s verbálně agresivním žákem, zákonité fáze postupu změny, vnější podpora a interakce ve fázích změny.11. Šikana, její vyhledávání a řešení : agresivní chování a šikana, zjišťování sociálního klimatu, posilování principů demokracie ve škole.12. Profesionální orientace nemotivovaných žáků: narušitelé objektivity přístupu učitele k žákům, uvolňování napětí z přetížení žáků.13. Efektivní vyučování : podporující klima třídy, práce s učebním textem, kooperativní učení, hodnocení, socioemoční učení, motivační přesvědčení, prevence problémového chování.

Získané způsobilosti

Student získává schopnosti porozumět příčinám problémového chování.Osvojuje si základní postupy pro práci s problémovými žáky.Získané znalosti může využít v pedagogické činnosti.

Literatura

Hill, G.:. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. HRABAL, V. Pedagogickp-psychologická diagnostika žáka. Praha : SNP, 1989. Atkinson, R. L. a kol. Psychologie. Praha: VP, 2003. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. Mareš, J. a kol. Učitelovo pojetí výuky. Brno: MU, 1995. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: PdF MU, 1994. Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002. Dvořák, D. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha : TRITON, 2004. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psycholoogie žáka základní školy. Praha : Karolinum, 2001. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. Svoboda, J. praxe učitelů základních škol v prevenci nežádoucích sociálně patologických jevů. Ostrava: OU, 2005. Langer, S. Problémový žák v době dospívání na ZŠ a v nižších třídách gymnásia. Hradec Králové: Kotva, 2001. Pavlas, I. Psychologie pro učitele (Cyklus přednášek P18, P21, P23, P27, P28 včetně příloh). Ostrava: PdF OU, 2010. Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. Mareš, J., Křivohlavý, J. Sociální a pedagogické komunikace ve škole. Praha, SPN, 1990. Cangelosi, J. S.:. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. BENDL, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001. Auger, M. T., Bouchariat, Ch. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2004. Bendl, S. Ukázněná třída aneb kázeňské minimum pro učitele. TRITON, 2005. Ondráček, P. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce: podněty pro padagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce nápadně rušivě. Univerzita Pardubice, 2001.

Požadavky

Základní znalosti z psychologie osobnosti učitele a žáka a psychologie vývojové. Základní přehled pojmových kategorií ze sociální a pedagogické psychologie.Pro udělení zápočtu student vypracuje seminární práci, alespoň ze dvou monografií, v rozsahu 3 - 5 stran, kterou na cvičení bude prezentovat. Dále se předpokládá aktivní zapojení v diskusi na jednotlivých cvičeních k přednášeným materiálům a celková účast cca 80 %.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno

Garant

PhDr. Ivan Pavlas, PhD.

Vyučující

PhDr. Ivan Pavlas, PhD.