Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie pro učitele (KPE / UPPUC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / UPPUC - Psychologie pro učitele, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Duševní výkonnost člověka - vlohy, schopnosti, dovednosti, inteligence.2. Motivační aktivace člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.3. Determinace duševního vývoje člověka, vývojové modely a zákonitosti. Periodizace psychického vývoje.4. Vývojové úkoly a krize v jednotlivých obdobích lidského jedince.5. Socializace. Vymezení pojmu socializace. Zvláštnosti a nesnáze socializačního procesu, základní teoretické přístupy k socializaci, mechanismy, formy a průběh socializace. Sociální procesy. Agensy socializace (rodina, škola, vrstevnická skupina, socializace dospělých). Rodičovské výchovné styly, pohlavní identita, rodové pohlavní role, morální vývoj. Zdroje socializace (kultura, pozice a role, sociální struktura). Efekty socializace (socializace kognitivních procesu, socializace emocí, socializace chování, socializace motivů).6. Komunikace neverbální a verbální: řeč těla, charakteristika nonverbálních projevů, mimika, gestika, haptika, posturologie a proxemika, jazyk a vedení dialogu, komunikační styly, řečnické triky, konstruktivní hádka, manipulativní chování a zdravé sebeprosazování.7. Jedinec v sociální skupině: vymezení, charakteristika, klasifikace, struktura a typologie, role, pozice, status, kooperace a rivalita, školní třída jako sociální útvar, sociální motivace člověka, potřeba uznání a prestiže.8. Osobnost učitele: Struktura a motivační profil, kompetence a sebereflexe, podmínky a zatěžující vlivy, škola jako místo náročných životních situací, stresory naší doby a stresory učitelů, copingové strategie, syndrom "burn out".9. Psychologie učení a neprospěch žáků: Vedení vyučovacího procesu, emoce a jejichvliv na výkon, příčiny neprospěchu, faktory biologické, sociálně psychologické, chyby učitelů při práci s neprospívajícími žáky a prevence neprospěchu. Tvořivost (kreativita) - pojem, zásady tvořivosti, faktory tvořivosti, úrovně tvořivosti, fáze kreativního procesu, rozvíjení tvořivosti ve škole.10. Zátěžové situace. Frustrace, stres, konflikt, objektivní a subjektivní aspekt zátěží, agrese, agresivita, instrumentální a hostilní agrese, šikanování a tyranizování, příčiny agrese - instinkt, frustrační teorie, naučené chování, integrující pojetí.

Získané způsobilosti

Ovládá základní psychologickou terminologii.Aplikuje získané kompetence - uvažování v psychologických souvislotech.Získává schopnost samostatně aplikovat získané poznatky na praktické činnosti při práci učitele.Osvojuje si znalost hlavních psychologických směrů a teorií.Kombinuje základní informace o psychologických funkcích, procesech a názorech na fungování psychiky.

Literatura

Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1997. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha : Portál, 2013. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP, 2003. Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., Wagenaar, W. A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (eds.). Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. Křivohlavý, J. Já a ty. Praha : Avicenum, 1986. Říčan, P. Cesta životem. Praha : Portál, 2004. Provazník, K. Hygiena školní práce. Praha : Avicenum, 1991. Vester, F. Myslet, učit se.. a zapomínat?. Plzeň : Fraus, 1997. Kusák, P., Dařílek, P. Pedagogická psychologie, Část A a B. Olomouc : PdF UP, 1999. Svoboda, J. Praxe učitelů základních škol v prevenci sociopatologických jevů. Ostrava : OU, 2005. ISBN 80-7368-073-4.Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha, 2000. Vágnerová, M. psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 2001. ISBN 80-7184-488-8.Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 1995.

Požadavky

- Písemná zkouška- Seminární práce dle požadavků vyučujícíhoBody Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.

Vyučující

Mgr. Aleš Neusar, Ph.D.