Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie strategie jednání se žákem (KPE / UPSJZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / UPSJZ - Psychologie strategie jednání se žákem, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Učitelé, společnost a výchova: smysl a cíle pedagogické psychologie, výchova a kázeň, iluze českého školství, internet a eseje, právo na vzdělávání a právo na vzdělání.2. Současná doba a mládež: symptomy hodnotového vyprázdnění a nihilismu mládeže, generace X a Y, moderní mentalita, možné reakce a odpovědi.3. Současný žák a jeho chování: úroveň a možnosti interakce učitel - žák v době internetového vzdělávání, příčiny a důsledky nespolupracujícího chování,rozdíly v hodnotách.4. Kompetence a práva pedagoga: požadavky na odbornou způsobilost učitele, psychická stránka jeho osobnosti, autorita, prestiž a status, výkonová motivace.5. Emoce a city v lidském životě: emoce-rozum, kvadrant emocí, klasifikace a objektivní projevy, zvládání a kultivace emočních stavů.6. Práva a povinnosti žáka: školní řád a charta třídy, dynamika vývoje skupiny, složky motivace ke školní práci, vývoj identity, kognitivní, emoční a sociální vývoj.7. Vyhledávání a řešení negativních jevů ve škole: úroveň školního klimatu, vznik a vývoj negativismu a šikany, problémové chování, úzkost a napětí ve školní činnosti, příčiny studijní maladaptace demotivace a prokrastinace.8. Metody v psychologii: základní psychodiagnostické metody a metody psychologické intervence, objektivita, hodnověrnost a spolehlivost, druhy výzkumu, sběr a zpracování dat, problém, proměnné a hypotéza.

Získané způsobilosti

- Student získává etické poznatky o řešení pedagogických situací se žáky a rodiči.- Osvojuje si určité zásady při řešení konfliktních situací s jednotlivci a se skupinou.- Dovede aplikovat získané vědomosti v psychologických souvislostech při řešení v rámci sboru vyučujících.

Literatura

Atkinsonová, R. L. a kol. Psychologie. Praha: Grada Publishing, 1997. Svoboda, J. Dialogová forma výuky společenské, rodinné a sexuální výchovy v základní škole. Ostrava : OU PdF, 2005. Benesch, H. Encyklopedický atlas psychologie. Praha : NLN, 2001. Pekařová, L. Jak žít a nezbláznit se. Praha : Poznání, 2006. Vodáčková, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2004. Nakonečný, M. Lexikon psychologie. Praha : Vodnář, 1995. Hill, G.:. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. Šimíčková-Čížková, J. Osobnost a její rozvoj (distanční studijní opora). Ostrava: OU, 2005. MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: VUP, 2000. Svoboda, J. Praxe učitelů základních škol v prevenci sociopatologických jevů. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-073-4.Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J. Psychologický výkladový atlas. Praha: UK, 1993. Vybíral, Z.:. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. Pavlas, I. Psychologie pro učitele. (Cyklus přenášek 1-40). Ostrava: PdF OU, 2011. Pavlas, I. Referát jako nástroj aktivního a efektivního učení. Ostrava: PdF OU, 2011. Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005. KŘIVOHLAVÝ, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3604-4.BENDL, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001. LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1677-5.SVOBODA, J. Texty k inspiraci vyučujícím. Ostrava : Repronis, 2011. Auger, M. T., Boucharlat, Ch. Učitel a problémový žák. Praha : Portál, 2004. PIŤHA, P. Učitelé, společnost a výchova. Praha : Karolinum, 1999. BENDL, S. Ukázněná třída. Praha : Triton, 2007. Hartl, P., Hartlová, J. Velký psychologický slovník. 4. vyd. Praha : Portál, 2010. Honzák, R. et. al. Základy psychologie. Praha: Galén a Karolinum, 2006. Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002.

Požadavky

Seminární práce u které nerozhoduje rozsah, rozhoduje obsah. Obsahem je uvedení anamnestických údajů, popis problému a jeho řešení u konkrétního žáka - jedince z blízkého okolí studujícího. Je vyžadována přítomnost na výuce.Body Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Irena Plevová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Irena Plevová, Ph.D.PhDr. Jan SvobodaPhDr. Ivan Pavlas, PhD.