Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Aplikovaná psychologie (KPE / WURPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / WURPS - Aplikovaná psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Základní témata:1. a) sebepoznání (zejména v pracovní oblasti): např. kdo jsem, k čemu se hodím, jaké mám talenty - silné stránky, s kým se mi bude nejspíše dobře spolupracovat; životní hodnoty a filozofie;b) time-management: např. efektivita, plánování, umění vybrat to důležité;c) možnosti slaďování v životě: např. práce, domácnost, přátelé, rodina, koníčky, možnosti slaďování osobní úroveň a organizační úroveň;životní spokojenost: např. co pro ni (ne)můžeme udělat;2. d) řešení konfliktů a zátěžových situací s jinými lidmi: např. analýza konfliktů, možnosti zvládání těchto situací, jednání s agresivními či jinak náročnými lidmi;e) péče o duši i tělo: např. prevence vyhoření, zvládání stresových situací, chronický stres, somatizace;f) efektivní vzdělávání se: např. jak se učit a jak učit druhé, možnosti zlepšování paměti, rychlost a kvalita práce s informacemi;g) jak na změnu: např. budování návyků a změn v osobním i pracovním životě osobním, možnosti působení na změnu druhých lidí či organizací;3. h) pravidla dobré komunikace: např. jak mluvit, zpětná vazba, chválení, kritizování.i) jak prezentovat a jak se sebe-prezentovat: např. základní pravidla v off-line a online světě.j) manipulace: např. jak druhé přesvědčovat, jak se bránit manipulaci.k) rodičovství: např. hodnoty, styly výchovy, základní principy "dostatečně" dobrého rodičovství; péče o vlastní rodiče;Volitelná témata: (pokud budeme mít čas; na přání studentů možná i další témata)- životní partner: např. hledání, komunikace, volba;- kreativita v životě: např. kde ji v sobě najít, jak ji rozvíjet;- specifika různých pracovních pozic: např. práce na plný či částečný úvazek, alternativní úvazky; OSVČ, majitel firmy, zaměstnanec, investor; jak na podnikání;- jak získat pracovní "jistotu" v "nejisté" době: např. budování dobrého jména, zvyšování kompetencí;+ témata na přání: dle domluvy s lektorem.Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Získané způsobilosti

Vycházejí z probíraných témat. Např.:Porozumění vlivu jedince na skupinu a naopak.Prohloubení schopnosti kriticky přemýšlet nad vědeckými a pseudovědeckými poznatky.Rozšíření repertoáru možností, jak působit na druhé lidi (např. na školní kolektiv) a jak rozpoznat a ubránit se manipulaci.Sebepoznání a poznání druhých. Umí řešit efektivně méně závažné konflikty mezi lidmi. Schopnost rozvíjet komunikaci. Znalost jak sladovat osobní a pracovní život.Znalost možností, jak zvýšit efektivitu a plánovat. Znalost duševní hygieny.

Literatura

Burkeman, O. Antidote. Happiness for People Who Can not Stand Positive Thinking. 2013. Junová, B. Čas pro změnu .. k rovnováze práce a soukromí. 2012. Ferris, T. Čtyřhodinový pracovní týden. 2010. Gladwell, M. David a Goliáš: outsideři, odpoadlíci a umění bojovat s obry. Lacinová, L., Škrdlíková, P. Dost dobří rodiče. 2008. Chade-Meng Tan. Hledej ve svém nitru. 2014. Hodgkinson, T. Jak být volný. 2011. Carey, B. Jak se učíme. 2015. Rydvalová, R., Junová, B. Jak sladit práci a rodinu .. a nezapomenout na sebe. 2011. Kleon, A. Kraď jako umělec. 2012. Mešková, M. Motivace žáků efektivní komunikací. 2012. Soukup, J. Motivační rozhovory v praxi. Hamel, G. Na čem dnes záleží. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha : Portál, 2013. Neusar, A., Charvát, M. a kol. PhD existence v oboru psychologie v České republice a na Slovensku. 2012. Medina, J. Pravidla mozku. 2012. Crabble, T. Proč nikdy nestíhám. 2015. Heath, D., Heath, Ch. Proměna. 2011. Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., Wagenaar, W. A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. Kopřiva, P. a kol. Respektovat a být respektován. 2012. Fried, J., Heinemeier, D. H. Restart. 2010. Plamínek, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres. Praha: Management Press, 2008. DUARTE, N. Slajdologie. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-26500-09-4.Kaputa, C. Staňte se značkou. Rath, T. Strengths Finder 2:0. Assländer, F., Grün, A. Time management jako duchovní úkol. 2010. Kleon, A. Ukaž, c o děláš. 2014. Robinson, K. Ve svém živlu. 2013. Seligman, M. Vzkvétání. 2014. Arden, P. Whatever You Thnik, Think the Opposite. 2006. Neusar, A. Work-life balance pro studenty vysokých škol. 2015. Babauta, L. Zen a hotovo. Tallo, K. 201 Ways to Arouse Your Creativity. 2010. Babauta, L. 52 změn. 2013.

Požadavky

a) Účast na výuce Doporučená je úplná účast na přednáškách i seminářích. Toleruje se max. 2 × absence u seminářů. b) Aktivní přístup na hodináchNapř. diskutování, účast na skupinových aktivitách. Je možné se některých aktivit neúčastnit (pravidlo "STOP"), nicméně dlouhodobá neúčast ve více aktivitách znamená nesplnění předmětu (kritérium ANO/NE). Neaktivní studenti či studentky budou na svou "neaktivitu" průběžně upozorňováni.c) Domácí příprava na hodiny (povinná součást)Např. četba, plnění e-learningových úkolů (http://moodle.osu.cz). E-learning obsahuje povinné a nepovinné aktivity. Ty jsou odlišeny: [P] = povinná aktivita, [N] = nepovinná, ale vřele doporučená aktivita. Toleruje se nevypracování max. dvou povinných aktivit. Příkladné a kvalitní vypracování může pozitivně ovlivnit výslednou známku (zisk extra bodů). Klasifikace:Body Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno- průběžné testy: průběžné mini-testy (50 % výsledné známky); povinná účast minimálně na dvou testech.- vypracování eseje (50 % výsledné známky): možnost zisku extra bodů a získání individuální zpětné vazby od lektora - cca 600 až 1000 slov (obsah bude upřesněn na hodině).

Garant

Mgr. Aleš Neusar, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Aleš Neusar, Ph.D.