Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná psychologie (KPE / XOPSY)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / XOPSY - Obecná psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení oboru psychologie. Předmět studia psychologie z hlediska jejích hlavních směrů. Základní pojmy obecné psychologie. Pojem mentální reprezentace. Konstrukty a mentální reprezentace, modely lidské psychiky.2. Vědomí a nevědomí. Funkce vědomí, neurologické a kognitivní teorie vědomí. Podvědomí, předvědomí a nevědomí, svobodná vůle. Spánek, fáze spánku. Sny, význam snění v psychickém dění, teorie snění, výklad snů. Hypnóza. Meditace. Psychoaktivní látky. Fenomén psí. Pozornost. Funkce pozornosti. Bezděčná a záměrná pozornost. Vlastnosti pozornosti. Výzkumy selektivní pozornosti. Poruchy pozornosti.3. Senzorické procesy. Obecná charakteristika smyslových orgánů, rozdílový práh, teorie nestability podnětových prahů. Dělení smyslových orgánů. Stručná charakteristika všech senzorických oblastí se zaměřením na zrak a sluch.4. Percepce (vnímání). Teorie konstruktivní percepce a přímého vnímání. Organizace vjemového pole. Tvarové zákony, detektory rysů v mozkové kůře. Rozpoznávání objektů, procesy postupující shora-dolů. Prostorové vidění. Vnímání zdánlivého pohybu, stálost vnímání. Percepční iluze, individuální rozdíly ve vnímání, priming.5. Učení. Geneticky naprogramované druhy učení (habituace, senzitizace, imprintace). Klasické podmiňování u lidí a zvířat. Klasické podmiňování z evolučního a kognitivního hlediska. Operantní (instrumentální) podmiňování. Zákon efektu, typy posílení. Operantní podmiňování z evolučního a kognitivního hlediska. Učení vhledem. Teorie sociálního učení.6. Paměť. Počátky výzkumu paměti. Fáze paměti, modely paměti. Subsystémy dlouhodobé paměti. Vybavování a zapomínání. Dětská amnézie, zkreslování vzpomínek, očitá svědectví, autobiografické vzpomínky. Teorie zapomínání: rozpad pamětních stop, účelné zapomínání, interference, represe, teorie ztráty vodítek.7. Imaginace. Asociační zákony, druhy představ, funkce imaginace. Kognitivní přístup k imaginaci - Paiviova teorie dvojího kódování, analogová škola, mentální rotace představ, transformace představ, kognitivní mapy. Eidetické představy. Psychodynamické teorie imaginace - Freudova a Jungova teorie, denní snění.8. Úvod do problematiky myšlení. Formy myšlení, druhy myšlení. Druhy pojmů z hlediska různých teorií. Neurčité pojmy. Myšlenkové operace logické a heuristické. Induktivní a deduktivní usuzování. Heuristické postupy při rozhodování. Myšlení a řešení problémů. Faktory ovlivňující řešení problémů: porozumění problému, dřívější učení, odbornost (zvláštnosti myšlení expertů), tvořivost. Reproduktivní a produktivní myšlení, konvergentní a divergentní myšlení. Faktory přispívající k vysoké úrovni tvořivosti (podle Lubarta). Etapy tvůrčí činnosti.9. Jazyk a myšlení. Sdílené vlastnosti přirozených jazyků. Základní lingvistické pojmy (jazyk, řeč, fonémy, morfémy, lexikon, slovník). Druhy významů (denotát a konotát), znaky a symboly, Peirceovo dělení znaků. Vzájemný vztah myšlení a řeči: Teorie Piageta, Vygotského, Brunnera, hypotéza jazykové relativity.10. Motivace. Motivace, motiv, základní motivační okruhy. Sebezáchovné motivy. Motivy zajišťující přežití jednotlivce (hlad, žízeň). Teorie drivů a homeostatické regulace. Motivy zajišťující přežití druhu (sexuální motivy). Teorie instinktů, motivace z hlediska sociobiologie a evoluční psychologie. Stimulační motivy. Teorie optimální úrovně aktivace, potřeba proměnlivých podnětů, snaha vyhledávat neobvyklé zážitky. Solomonova teorie protikladných procesů. Komplexní teorie motivace: Teorie pudů, Murrayho teorie potřeb, Maslowova hierarchie. Sociální motivy. Výkonová motivace (potřeba dosažení úspěšného výkonu, potřeba vyhnout se neúspěchu a úspěchu). Potřeba afiliace a intimity, touha po moci.11. Emoce. Základní složky emocí. Tělesná složka: Fyziologický doprovod emočních prožitků (poplachová reakce), mozkové koreláty lidských citů (limbický systém). Teorie trojjediného mozku, význam amygdaly, Damasiova teorie somatických markerů. Výrazová složka emocí: Transkulturální výzkumy primárních emocí.

Získané způsobilosti

Student:- získává schopnost porozumět projevům duševního života;- osvojuje si znalost psychologické terminologie; - reflektuje získané znalosti do dalších pedagogicko psychologických disciplín;- rozvíjí dovednost abstraktně logického myšlení;- rozvíjí schopnost pozorování, metody pamětního učení a rozbor fantazijní produkce.

Literatura

Atkinson, R. a kol. Psychologie. Praha : Portál, 2003. Kassin, C. Psychologie. Brno : Computer Press, 2007. Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha : Portál, 2000. Barrett, L., Dunbar, R., Lycett, J. Evoluční psychologie člověka. Praha : Portál, 2006. Sternberg, R. L. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002. Nakonečný, M. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. Hill, G. Moderní psychologie. Praha : Portál, 2004. Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha : Academia, 1996. Kern, H. et al. Přeheld psychologie. Praha : Portál, 1999. Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J. Psychologický výkladový atlas. Praha: UK, 1993. Říčan, P. Psychologie. Praha: Portál, 2005. HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha : Academia, 2003. Cumminsová, D. Záhady experimentální psychologie. Praha : Portál, 2006. Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002.

Požadavky

Student musí splnit níže uvedené požadavky, aby mu mohla být udělena klasifikace dle stanoveného klíče. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce či zápočtovému testu je 80 % účast na seminářích, aktivní přístup a diskuse o probíraných tématech. Vlastní zkouška či zápočet bude probíhat formou testu. Test klade více důrazu na logické uvažování než na faktografii. Předpokladem ke zvládnutí testu je dokonalá orientace v problematice obecné psychologie. Na práci s testem je vyhrazeno 35 minut. Vlastní test je složen ze 45 otázek. Každá otázka je označena pořadovým číslem otázky (1 až 45) a ke každé otázce jsou 4 možné odpovědi, označené písmeny (a, b, c, d), přičemž vyhovující je vždy právě jedna správná odpověď. Každá správně zodpovězená otázka je hodnocena jedním bodem, chybně zodpovězená otázka nebo nezodpovězená otázka je hodnocena 0 body. Pro vyplňování personálií používejte výhradně hůlkové písmo. Každou svoji odpověď zaznamenejte do záznamového archu. Správnou odpověď vyznačte křížkem do příslušného pole u varianty odpovědi, kterou považujete za správnou. V případě, že chcete svou odpověď u některé položky opravit, přeškrtněte ji a namísto ní označte žádanou variantu odpovědi.KlasifikaceBody Zkouška Zápočet====================================== 0-16 4 nesplnil17-20 3 splnil21-23 2 splnil24-26 1 splnilV průběhu testu není dovoleno opouštět místnost, komunikovat s ostatními a používat mobilní telefon. Na lavici je dovoleno mít pouze testový formulář, psací potřeby, příp. nápoj k občerstvení. V opačném případě můžete být z psaní testu vyloučeni a váš test bude hodnocen známkou 4 (resp. jako nesplnil) bez ohledu na správnost či nesprávnost zodpovězených otázek.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body Zkouška Zkouška Zápočet (alfabetická stupnice) (číselná stupnice)91-100 A 1 započteno81-90 B 1,5 započteno71-80 C 2 započteno61-70 D 2,5 započteno51-60 E 3 započteno0-50 F 4 nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Jitka Šimíčková-Čížková, CSc.

Vyučující

PhDr. Pavel Hurda, PhD.doc. PhDr. Jitka Šimíčková-Čížková, CSc.