Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do psychologie (KPE / YDPS1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / YDPS1 - Úvod do psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět psychologie: historický nástin, předvědecká a vědecká etapa, hlavní směry psychologie XX. století a současná psychologie.2. Pojetí osobnosti v psychologii: cesty a směry zkoumání, genotyp a fenotyp, struktura a dynamika osobnosti, kultivace, interiorizace a integrace.3. Aplikační oblasti psychologie a odborná terminologie: klasifikace psychologických věd, vlastní vědecký jazyk a terminologie, výhody a nevýhody.4. Dělení psychických jevů: procesy, stavy, dispozice, vlohy a vlastnosti, temperament a charakter.5. Poznávací procesy: obraz světa, mentální reprezentace a kognitivní styly, vnímaní a jeho vlastnosti, třídění vjemů, představování, druhy představ, fantazie a tvořivost.6. Myšlení a řeč: vlastnosti a myšlenkové operace, tvoření pojmů a chápání vztahů, strategie řešení problémů, stadia tvořivého myšlení a znaky tvůrčího myšlení.7. Řízené učení a proces paměti: druhy, mechanismy a podmínky učení, vhled, výsledky učení, engramy, recepce, retence a zapomínání, transfer a interference.8.Emoce a city: klasifikace emocí základní emocionální kvality, emoce stenické a astenické, obranné mechanismy psychiky, psychická zátěž, druhy konfliktů, jejich řešení, frustrace a stresory v životě člověka.9. Motivace lidského chování: motivační dispozice, vnější stimuly a podněty, homeostatický model, aspirační úroveň, pud života a pud smrti, touha poznávat a kognitivní disonance, psychická regulace, řídící procesy, integrita a smysl života.10. Motivační dispozice: pudy, potřeby, zájmy, hodnoty a ideály, návyky a postoje, výkonová motivace, drive a incentivy, demotivace, studijní maladaptace a prokrastinace.11. Inteligence: teorie a faktory, rozumový, emoční a morální aspekty, kognitivní vývoj člověka, faktory tvořivosti a bariéry v lidském poznávání světa.12. Metody v psychologii: základní psychodiagnostické metody a metody psychologické intervence, objektivita, hodnověrnost a spolehlivost, druhy výzkumu, sběr a zpracování dat, problém, proměnné a hypotéza.TÉMATA PRO VYPRACOVÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE1. Hlavní směry psychologie XX. století.2. Osobnost a hodnoty..3. Humanistický přístup v psychologii.4. Konzumní člověk a psychopatie.5. Hlavní směry výkonové motivace.6. Eustres a distres.7. Konflikty a jejich řešení.8. Nové poznatky o temperamentu.9. Proměnné v psychologii.10. Hypotézy v psychologii.11. Stadia tvořivého myšlení.12. Milgramův výzkum poslušnosti.13. Stresory v životě člověka.14. Hlavní znaky a struktura rozumové a emoční inteligence.15. Povaha a přenos předsudků ve společnosti.16. Rozpad přitažlivosti.17. Pojetí lásky v psychologii.18. Morální vývoj člověka.19. Faktory ovlivňující agresi ve společnosti.20. Jak média ovlivňují chování.21. Mozkové hemisféry - lokalizace funkcí.22. Neurotransmitery, drogy a jejich účinky.23. Zdroje stresu.24. Interkulturní rozdíly ve vztazích.25. Druhy paměti podle kódování.26. Vybavování a zapomínání.27. Zlepšování paměti.28. Rozdělená sluchová pozornost.29. Agrese z pohledu sociálního učení.30. Rozhodování.31. Genderový vývoj.32. Individuální, sociální a kulturní rozdíly ve vnímání.33. Přenos agrese nápodobou agresivních vzorů.34. Sociálnost - proč žít ve skupinách.35. Konflikt rodič - potomek.36. Teorie a funkce spánku.37. Chybné výkony.38. Typologie vysokoškolských studentů.39. Klasifikace potřeb podle H. A. Murrayho a jejich analýza.40. Teorie vysvětlující poruchu nálady.Doporučení:Pro vypracování seminární práce na zadané téma je možno dále využít časopis Psychologie Dnes, sborníky PdF a FF OU a obhájené bakalářské a diplomové práce.Poznámky:Ke studiu se doporučuje používat publikace:1. Hartl, P. - Hartlová, H. : Psychologický slovník. 2. vyd. Praha : Portál 2009.Klimeš, L. : Slovník cizích slov. Praha : SPN 2010.2. Pro vypracování seminární práce postupujte podle přílohy č. 1 k přednášce P8.

Získané způsobilosti

- Student získává základní poznatky z obecné psychologie.- Osvojuje si psychologické hypotetické konstrukty a paradigmata.- Dovede aplikovat získané vědomosti v psychologických souvislostech.- Zvládá základní informace o psychologických funkcích, procesech a názorech na psychiku.

Literatura

Gardner, H. Dimenze myšlení. Práce: Portál, 1999. Nakonečný, M. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. Hoskovec, J., Hoskovcová, S. Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál, 2000. Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc : UP, 2004. Svoboda, M. Psychologická diagnostika dospělých, 2. vyd. Praha: Portál, 1999. Hartl, P., Hartlová, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN ISBN 80-7178-303-.Čačka, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno: Doplněk, 1997. Chalupa, B. Tvořivé myšlení. Brno: Barrister a Principal, 2005. Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. Nakonečný, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. Atkinsonová, R. L. a kol. Psychologie. Praha: Grada Publishing, 1997. Benesch, H. Encyklopedický atlas psychologie. Praha : NLN, 2001. Nakonečný, M.:. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1997. Nakonečný, M. Lexikon psychologie. Praha : Vodnář, 1995. Fromm, E. Mít nebo být. Praha, 1990. Paulík, K. Obecná psychologie pro učitele odborných předmětů. Ostrava: OU, 2003. Smékal, V. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: Barister a Principal, 2002. Drapela, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J. Psychologický výkladový atlas. Praha: UK, 1993. Hoskovec, J. Psychologie. Praha: TRITON, 2002. Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1997. Pavlas, I. Psychologie pro učitele. (Cyklus přenášek 1-40). Ostrava: PdF OU, 2011. Pavlas, I. Referát jako nástroj aktivního a efektivního učení. Ostrava: PdF OU, 2011. Sternberg, R. J. Úspěšná inteligence. Praha: Grada, 2001. Frankl, V. E. Vůle ke smyslu. Brno: Cesta, 1997. ISBN 80-85 139-63-2.Homola, M. et. al. Základy psychologie. Olomouc: FF UP, 1992. Honzák, R. et. al. Základy psychologie. Praha: Galén a Karolinum, 2006. RUISEL, I. Základy psychologie inteligence. Praha: Portál, 2000. Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002.

Požadavky

1. Student písemně vypracuje seminární práci na zadané téma v rozsahu 3-5 stran A4 s využitím dvou monografií uvedených v sylabu. Téma bude určeno po dohodě s vyučujícím na začátku semestru. Na přednáškách budou ve stručné formě prezentovány a demonstrovány bazální okruhy z oblasti obecné psychologie. 2. Zkouška bude vykonána na základě znalostí zkušebního písemného testu. Jde o vědomostní test zaměřený na používání psychologické terminologie. Po vyhodnocení bude následovat ústní rozprava.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno71 - 90_____________2_________________započteno51 - 70_____________3_________________započteno0 - 50______________4________________nezapočteno

Garant

PhDr. Radim Badošek, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Ivan Pavlas, PhD.PhDr. Ivan Pavlas, PhD.