Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ Psychologie (KPE / YP1Z2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / YP1Z2 - SZZ Psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení oboru psychologie. Předmět studia psychologie z hlediska jejích hlavních směrů. Pozornost a učení. Funkce pozornosti.2. Paměť. Fáze paměti, modely paměti. Subsystémy dlouhodobé paměti. Vybavování a zapomínání.3. Myšlení. Formy myšlení, druhy a vývoj myšlení. Myšlenkové operace logické a heuristické. Induktivní a deduktivní usuzování.4. Motivace. Sebezáchovné motivy. Motivy zajišťující přežití jednotlivce (hlad, žízeň). Teorie drivů a homeostatické regulace. Motivy zajišťující přežití druhu (sexuální motivy, poskytování a přijímání rodičovské péče).5. Emoce. Základní složky emocí. Fyziologický doprovod emočních prožitků, mozkové koreláty lidských citů a emocí (role limbického systému, amygdaly atd.).6. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj. Porod. Novorozenecké období. Kojenecké období. Batole - hlavní vývojové trendy. Charakteristika předškolního období.7. Psychologická problematika vstupu dítěte do školy, vývojové aspekty zralosti pro školu.8. Dospívání (pubescence) - terminologie a periodizace. Psychologická charakteristika dospívání a hlavní vývojové změny.9. Období mladé dospělosti. Profesní role v mladé dospělosti. Partnerské vztahy v mladé dospělosti; manželství a rodičovství.10. Socializace. Vymezení pojmu socializace. Zvláštnosti a nesnáze socializačního procesu, základní teoretické přístupy k socializaci, mechanismy, formy a průběh socializace.11. Komunikační procesy. Vymezení, modely, přesnost verbální komunikace, komunikační styly, neverbální komunikace, dvojná vazba.12. Altruismus a prosociální chování. Kooperace, kontext, teorie sociální výměny, empatie, sociální normy, reciprocita, sociální odpovědnost, stadia procesu rozhodování a poskytnutí pomoci. Afiliace a atraktivita.13. Postoje a předsudky, stereotypy. Základní vymezení postoje, předmět postoje, druhy postojů, dimenze postoje, struktura postoje.14. Skupiny. Dělení skupin, vliv druhých lidí, skupinové procesy a komunikace ve skupině, interakce ve skupině, rizikový posun, komunikační struktura15. Zátěžové situace. Frustrace, stres, konflikt, objektivní a subjektivní aspekt zátěží, agrese, agresivita, instrumentální a hostilní agrese, šikanování a tyranizování, příčiny agrese - instinkt, frustrační teorie, naučené chování, integrující pojetí.16. Dynamika osobnosti a struktura osobnosti. Temperament, charakter, morálka, schopnosti a tělesná konstituce. Typologie temperamentu dle I. P. Pavlova, E. Krestschmera, H. J. Eysencka, W. Sheldona, C. G. Junga a C. R. Cloningera). Typy charakteru (Frommovo a Reichovo pojetí charakteru). Současné psychologické koncepce charakteru. Etapy vývoje morálky - J. Piaget, L. Kohlberg.17. Poruchy osobnosti a psychoterapie. Vymezení pojmu. Charakteristika osobnostních poruch. Paranoidní porucha osobnosti, schizoidní porucha osobnosti18. Psychologie učení - užší a širší pojetí, tradiční přístupy, pojem a podstata učení, definice učení. Zákony učení - motivace, transferu, opakování, zpětné vazby (efektu).19. Tvořivost ( kreativita ) - pojem, zásady tvořivosti, faktory tvořivosti, úrovně tvořivosti, fáze kreativního procesu, rozvíjení tvořivosti ve škole.20. Motivace a učení (styly učení, metaučení). Výkonnost a únava žáka ve vyučovacím procesu - výkonnost v průběhu dne, týdne a školního roku. Vliv psychických stavů a organizace školní práce na výkonnost žáka.21. Psychologické funkce zkoušení a hodnocení žáků - funkce zkoušení a hodnocení, druhy zkoušek, předzkouškové a zkouškové stavy. Možné příčiny neúspěchu při učení.22. Osobnost učitele - požadavky na osobnost učitele, typologie učitelovy osobnosti. Učitel a prevence syndromu vyhoření. Úloha pohlaví učitele a žáka ve vyučovacím procesu.23. Interakce mezi učitelem a žákem, činitelé vztahu mezi učitelem a žákem. Psychologické aspekty vedení žáků a třídy. Přístup k žákum s výchovnými a výukovými problémy. Vztah žák-učitel (autorita, partnerský přístup). Klima třídy a sociální vztahy mezi žáky.

Garant

doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.