Předmět Základy pedagogické psychologie (KPE / ZA1PE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / ZA1PE - Základy pedagogické psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Specifika věku, vývojové úkoly věku, důsledky v reagování a chování v pedagogické praxi.2. Základní sociální potřeby a projevy v chování jednání při jejich nedosycenosti.3. Vznik závislostí a možnosti jejich korekce ve školském prostředí.4. Tvorba osobního příběhu žáka, studenta, jeho deskripce pedagogickým pracovníkem.5. Aktuální vzory a životní styly mládeže.6. Vedení dialogu s verbálně agresivním dítětem, rodičem.7. Motivace nemotivovaného studenta, žáka.8. Možnosti zjišťování vztahu k vyučovanému předmětu a jeho korekce.9. Možnosti zjišťování negativních jevů a práce s konkrétním jedincem.10. Tvorba pravidel mezi pedagogem a žáky v konkrétní situaci.11. Limity a sankce - možnosti vyšetřování incidentu.12. Řešení krizových situací ve výuce.13. Deformace životních postojů způsobované povoláním v pedagogické praxi a jejich korekce.
Získané způsobilosti
Dokáže analyzovat vzniklé pedagogické situace z psychologického pohledu. Provádí deskripce stereotypů jejichž důsledkem je problémovéchování. Rozvíjí schopnosti dětí a dospívajících, recipročně uchopovat a reflektovat své vlastní chování a jednání.
Literatura
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.Provazník, K. Hygiena školní práce. Praha : Avicenum, 1991. KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0294-7.Svoboda, J. Praxe učitelů základních škol v prevenci sociopatologických jevů. Ostrava : PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-073-4.Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 2001. ISBN 80-7184-488-8.Smékalová, E. a kol. Studijní texty pro metodiky prevence sociálně patlogických jevů. Olomouc, 2007. ISBN 80-7326-118-2.
Požadavky
Maximálně jedna neúčast na semináři během semestru.Podmínkou připuštění ke zkoušce je vypracovaná seminární práce dle zadaných kritérií a odevzdaná ve stanoveném termínu. Práce bude studentovi uznána až po jejím zhodnocení a odsouhlasení vyučujícím.kombinovaná zkouška: Zkouška bude vykonána písemným zkušebním testem (V průběhu testu není dovoleno opouštět místnost, komunikovat s ostatními a používat mobilní telefon. Na lavici je dovoleno mít pouze testový formulář, psací potřeby, příp. nápoj k občerstvení. V opačném případě můžete být z psaní testu vyloučeni a váš test bude hodnocen známkou 4, resp. jako nesplnil, bez ohledu na správnost či nesprávnost zodpovězených otázek.) Pokud student v testu nezíská dostatečný počet bodů, musí absolvovat ještě zkoušku ústní.Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče.Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno 71 - 90_____________2_________________započteno 51 - 70_____________3_________________započteno 0 - 50______________4________________nezapočteno
Garant
PhDr. Lenka Svobodová
Vyučující
PhDr. Lenka Svobodová