Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Technika-člověk-životní prostředí (KPV / 55PRO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPV / 55PRO - Technika-člověk-životní prostředí, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Člověk a svět práce - charakteristika a přínos tématického celku v RVPPojetí a charakter techniky, jak souvisí s kulturou, vědou, ekonomikou, politikou, životním prostředím a dalšími oblastmi života. Objasnění základních pojmů.Technika a kultura. Tvořivé aktivity člověka. Stručný přehled dějin techniky.Technika a životní prostředí. Příroda jako inspirace pro svět techniky. Bionika a její přínos pro sblížení techniky a přírody. Bionické příklady.Přehled a charakteristika moderních technologií v oblasti zemědělství, energetiky informatiky, komunikace, dopravy, stavebnictví zdravotnictví aj.Technická gramotnost a její pojetí v současných evropských vzdělávacích systémech. Jak lze dosáhnout technické gramotnosti žáků v rámci českého všeobecného vzdělávání?Předmět Praktické činnosti na ZŠ jako prostor pro rozvoj adaptability člověka pro život v technicky orientovaném světě

Získané způsobilosti

˘ zná hlavní druhy a technologie výroby běžných přírodních a technických materiálů, dovede je identifikovat podle charakteristických znaků, vlastností a správně pojmenovat˘ je schopen hledat, doplňovat a řadit informace o materiálech podle předem daných kritérií a ve formě tzv. "příběhů" je přiblížit žákům ˘ zná repertoár způsobů, jak zprostředkovat žákům osobní zážitky s materiály (tvořivý pracovní proces, experimentace, hra s materiály, smyslová cvičení)˘ má přehled o vývoji nových materiálů, moderních technologiích a jejich aplikaci v domácnosti, dopravě, stavebnictví, energetice, zdravotnictví, komunikaci, zemědělství a dalších odvětvích˘ uvědomuje si přírodní původ všech materiálů, nutnost omezit čerpání přírodních zdrojů a potřebu hledat nové možnosti recyklace ˘ je schopen naplánovat a zajistit podmínky pro tvořivou pracovní činnost žáků analogickou s profesní činností designéra

Literatura

Vaňková. Příroda jako zdroj inspirace. Ostrava: Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-148-X.Salomon, J. J. Technologický úděl. Praha, 1997. ISBN 80-7007-097-8.Kohák, E. Zelená svatozář: kapitoly z ekologické etiky. Praha, 2000.

Požadavky

Úkolem studentů je podle předem daných kritérií blíže popsat a analyzovat životní situace, kde se děti bezprostředně setkávají s technikou a profesemi člověka. Seminární práce v písemné podobě.Hodnocení:100-51 bodů započteno50-0 bodů nezapočteno

Garant

PaedDr. Hana Vaňková, CSc.

Vyučující

doc. Ing. Berta Rychlíková, CSc.PaedDr. Vladimír Vaněk, CSc.PaedDr. Hana Vaňková, CSc.PaedDr. Hana Vaňková, CSc.