Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Technika-člověk-životní prostředí (KPV / 5EPRO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPV / 5EPRO - Technika-člověk-životní prostředí, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Člověk a svět práce - charakteristika a přínos tématického celku v RVPPojetí a charakter techniky, jak souvisí s kulturou, vědou, ekonomikou, politikou, životním prostředím a dalšími oblastmi života. Objasnění základních pojmů.Technika a kultura. Tvořivé aktivity člověka. Stručný přehled dějin techniky.Technika a životní prostředí. Příroda jako inspirace pro svět techniky. Bionika a její přínos pro sblížení techniky a přírody. Bionické příklady.Přehled a charakteristika moderních technologií v oblasti zemědělství, energetiky informatiky, komunikace, dopravy, stavebnictví zdravotnictví aj.Technická gramotnost a její pojetí v současných evropských vzdělávacích systémech. Jak lze dosáhnout technické gramotnosti žáků v rámci českého všeobecného vzdělávání?Předmět Praktické činnosti na ZŠ jako prostor pro rozvoj adaptability člověka pro život v technicky orientovaném světě

Získané způsobilosti

˘ zná původ, charakter a uplatnění techniky v různých oblastech života a její působení v profesním i osobním životě každého člověka˘ rozumí základním pojmům a dovede je objasnit (tech. systém, surovinové zdroje, materiály, informace energie, kapitál, čas, lidská energie)˘ je schopen kriticky sledovat a hodnotit technické změny, uvědomit si bipolární vliv techniky na člověka a životní prostředí˘ dovede pozorovat různé jevy, děje a vývoj ve světě techniky a dávat je do souvislosti s kulturou, ekonomikou, politikou, kreativní činností člověka, přírodou a životním prostředím˘ má přehled o nových materiálech a moderních technologiích v dopravě, stavebnictví energetice, zdravotnictví, komunikaci, zemědělství a dalších odvětvích˘ je schopen integrovat přesahující obsahy přírodovědných a technických předmětů a hledat analogie a rozdíly mezi technikou a přírodou v rámci bionického myšlení˘ dovede demonstrovat bionické příklady jako podněty pro obsahovou integraci a strategicky je využít v procesu učení

Literatura

Vaňková. Příroda jako zdroj inspirace. Ostrava: Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-148-X.Salomon, J. J. Technologický úděl. Praha, 1997. ISBN 80-7007-097-8.Kohák, E. Zelená svatozář: kapitoly z ekologické etiky. Praha, 2000.

Požadavky

Úkolem studentů je podle předem daných kritérií blíže popsat a analyzovat životní situace, kde se děti bezprostředně setkávají s technikou a profesemi člověka. Seminární práce v písemné podobě.Hodnocení:100-51 bodů započteno50-0 bodů nezapočteno

Garant

PaedDr. Hana Vaňková, CSc.

Vyučující

PaedDr. Vladimír Vaněk, CSc.PaedDr. Hana Vaňková, CSc.PaedDr. Vladimír Vaněk, CSc.PaedDr. Hana Vaňková, CSc.