Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výtvarná výchova (KTV / 1VYVR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 1VYVR - Výtvarná výchova, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Program předmětu počítá se stále přítomnou integrací vnitřních i vnějších podmínek a charakteristik výtvarných a pohybových aktivit s vazbou na speciální oborové problémy zažívané účastníky kurzu a jejich potenciálními klientyProblémový celek A:INTEGRACE ZÁŽITKŮ - JAKO SPOJITÉHO SPECIÁLNÍHO PROBLÉMU NA POLI VÝTVARNÝCH A POHYBOVÝCH AKTIVIT1- Výtvarný obor - výtvarná výchova jako speciální prostředek rozvoje inteligence a osobní kultury účastníků zážitkových programů s důrazem na pohybové a výtvarné aktivity (Tvůrčí dílna, teoretické kontexty) (1.1)2.Rozvoj vizuálního, haptického vnímání a vnímání pohybu v rámci estetického vnímání uměleckého díla a obrazů všedního dne (Tvůrčí dílna, teoretické kontexty) (1.2)3 Imaginativní aktivity - jejich uplatnění ve vizuálních výtvarných činnostech s vazbou na pohyb v prostoru , jejich arteterapeutické kontexty ve skupinové tvorbě (Tvůrčí dílna, teoretické kontexty) (1.3)Problémový celek B:POHYBOVÉ A VÝTVARNÉ ČINNOSTI, JEJICH SPOJITÉ VÝRAZOVÉ A ESTETICKÉ CHARAKTERISTIKY A JEJICH MOŽNOSTI VE VÝTVARNÉM VYJADŘOVÁNÍ; VIZUÁLNÍ JAZYK A VÝTVARNÉ PROSTŘEDKY4. Plošné formy vizuálního výtvarného vyjádření - malba, kresba, grafika a jejich podoby v dějinách vizuální kultury - od pravěku po 21. století (Tvůrčí dílna, teoretické kontexty)5. Prostorové formy vizuálního vyjádření - modelování, konstruování, objektová tvorba a jejich podoby v dějinách vizuální kultury od pravěku po 21. století (Tvůrčí dílna, teoretické kontexty)6. Akční tvorba a její podoby v dějinách vizuální kultury (Tvůrčí dílna, teoretické kontexty)Problémový celek C: MUZEA UMĚNÍ A VLASTIVĚDNÁ MUZEA JAKO PROSTOR PRO VZDĚLÁVÁNÍ A REKREACI ÚČASTNÍKŮ POHYBOVÝCH A VÝTVARNÝCH TVŮRČÍCH AKTIVIT7.Vnímání uměleckého díla - jeho podoby a charakteristiky ve vztahu k výtvarným a pohybovým aktivitám (Tvůrčí dílna, teoretické kontexty) (Galerijní animace)8. Edukační programy muzeí ( muzeí umění a vlastivědných muzeí) - jejich poslání, obsahy a možnosti v zážitkových programech potenciálních klientů (Galerijní animace vedené učitelem kurzu)9. Edukační programy muzeí (muzeí umění a vlastivědných muzeí) - jejich poslání, obsahy a možnosti v zážitkových programech potenciálních klientů (Galerijní animace vedené studenty kurzu s vazbou na skupinové úkoly)Problémový celek D: PROJEKTOVÁNÍ NA POLI REKREAČNÍCH A VZDĚLÁVACÍCH AKTIVIT - PŘÍPRAVA ZÁŽITKOVÉ SITUACE S INTEGROVANÝMI OBSAHY SPONTÁNNÍHO I ZÁMĚRNÉHO VIZUÁLNÍHO - VÝTVARNÉHO A POHYBOVÉHO VYJÁDŘENÍ10. Projekce v přípravě zážitkových programů - jako promítání vnitřních obsahů účastníků zážitkových situací do jejich vnějších projevů (Příprava projektu zážitkové situace na tři časové jednotky, myšlenková mapa, turistická mapa, komplexní konstrukce projektu) (Tvůrčí dílna, teoretické kontexty)11. Myšlenková a hodnotová konstrukce projektu rekreačních a pohybových aktivit, zpracování dokumentace (Příprava projektu zážitkové situace na 3 časové jednotky individuální projekty) (Tvůrčí dílna, teoretické kontexty)12. Individuální konzultace projektové dokumentace - příprava na odevzdání projektu k zápočtu.13. Obhajoby individuálních projektů zážitkových aktivit s důrazem na vizuální výtvarnou tvorbu ve spojení s ostatními aktivitami potenciálních klientů

Literatura

Piojan, J. Dějiny umění. Praha : Euromedia group, 2000. ISBN 80-242-0449-5.HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : PdF UK, 1991. ISBN 80-7066-368-5.HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.Bauer,A. Grafika. Olomouc: Rubico, 1999. ISBN 80-85839-34-2.SZTABLOVÁ, D. Hodnoty a integrita výtvarného vzdělávání na 1. a 2. st. základního vzdělávání. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-558-4.SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1997. ISBN 80-7042-121-5.Slavík, J. Od výrazu k dialogu - Artefiletika. Praha : PdF UK, 1997. ISBN 80-7184-437-3.ADAMEC, J., ŠAMŠULA, P. Průvodce výtvarným uměním I. II. Praha : Práce, 1995. ISBN 80-208-0359-9.ŠAMŠULA, P., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-2080008-5.BLÁHA, J., SLAVÍK, J . Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec : Technická univerzita, 2002. ISBN 80-7083-661-X.SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování. Praha : Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-016-1.

Požadavky

1) Student v průběhu programu kurzu individuálně i skupinově prokazuje stupeň rozvoje svých psychodidaktických kompetencí. Dokládá je předloženým projektem zážitkových situací a jeho obhajobou.2)V souvislosti s těmito požadavky účastník kurzu zpracovává a předkládá také: portfolio s dokumenty k návštěvám programů muzeí umění, vlastivědných muzeí, objektů širší oblasti kulturní turistiky a destinací (hrady, zámky, skanzeny, vědecko-zábavná centra, krajin, měst aj.).v České republice a v zahraničí. Nad těmito dokumenty je schopen poučeně reflektovat zážitkové situace, kterých se účastnil. Požadavky na studenta v programu Erasmus:Tento předmět není možné absolvovat v semestru, kdy student vyjíždí na studentskou mobilitu organizovanou OU.

Garant

Mgr. Igor Fojtík, Ph.D.