Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika tělesné výchovy (KTV / 2IDT1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 2IDT1 - Didaktika tělesné výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

a. Přehled látkyPřednášky1. Tělesná výchova jako povinný vyučovací předmět (syntetičnost a integrovanost předmětu, jeho význam, rozdíly v pojetí tělesné výchovy v různých systémech školní TV).2. Projekt tělovýchovného procesu (subelementy projektu, jejich funkce při tvorbě pohybových programů, cíle tělesné výchovy, pojetí kurikula tělesné výchovy).3. Formy organizační a didaktické. Didaktické postupy, metody, zásady.4. Didaktické řídící styly a jejich aplikace v různých organizačních formách tělesné výchovy.5. Plánování. Druhy plánů. Osnování učiva. Učební osnovy. Plán tematického celku učiva.6. Proces výchovného působení v tělovýchovném procesu, jeho podstata a možnosti.7. Současná problematika hodnocení a klasifikace v tělesné výchově.8. Diferencované vyučování v tělesné výchově.9. Základy rozvoje zdravotně orientované zdatnosti.10. Osobnost edukátora (struktura, geneze, dynamika, typologie osobnosti učitele tělesné výchovy).11. Osobnost edukanta.12. Bezpečnost a protiúrazová prevence z hlediska nového pojetí tělesné výchovy.13. Výběrové téma k problematice didaktiky tělesné výchovy.Semináře1. Úvod do systému práce na semináři, cíle, úkoly, zápočtové požadavky (pokyny ke zpracování seminárních úkolů).2. Tělesná výchova jako povinný vyučovací předmět (syntetičnost a integrovanost předmětu, jeho význam, rozdíly v pojetí v různých systémech školní tělesné výchovy).3. Projekty vzdělávání a výchovy ve školní tělesné výchově (informace ke stávajícím projektům, významné dokumenty v oblasti výuky školní tělesné výchovy).4. Didaktické formy tělovýchovného procesu.V rámci přípravy na vyučování analyzovat a zdůvodnit volbu adekvátních (vzhledem ke stanovenému cíli vyučovací jednotky) obecných a specifických zásad.5. Didaktické řídící styly. Využití didaktických řídících stylů v různých organizačních formách, povinných, nepovinných zájmových. Kritéria správné volby řídícího stylu.6. Kategorie cíle a její význam pro efektivní práci učitele tělesné výchovy, plánování a osnování učiva.7. Zvýšená výchovná odpovědnost učitele tělesné výchovy (výchovný potenciál specifických prostředků tělesné výchovy, formativní možnosti a limity tělovýchovného procesu).8. Problematika hodnocení a klasifikace ve školní TV. Současné přístupy k hodnocení a klasifikaci v tělesné výchově. Problematika slovního hodnocení.9. Druhy diferenciace a principy jejich aplikace.Význam pojmu diferenciace, hlavní kritéria uplatňovaná při diferenciaci v tělesné výchově, diferenciace organizační a pedagogická, vnější a vnitřní, kvantitativní a kvalitativní, skalační a furkační.10. Zdravotně orientovaná zdatnost (výklad základního pojmu, jeho chápání, způsoby rozvoje a diagnostika v podmínkách školní tělesné výchovy).11. Základní interakce hlavních činitelů ve školní tělesné výchovy, osobnost učitele tělesné výchovy.12. Komplexní pohled na žáka (věkové a vývojové zvláštnosti a jejich význam pro práci učitele tělesné výchovy).13. Bezpečnost a protiúrazová prevence z hlediska nového pojetí školní tělesné výchovy (základní dokumenty, hlavní faktory ovlivňující bezpečnost při tělesné výchově).

Získané způsobilosti

Osvojuje si základní pojmy didaktiky tělesné výchovy.Dokáže využívat odbornou terminologii.Rozvíjí kompetence - komunikační a interakční.Získává kompetence pedagogicko-výzkumné.Rozvíjí si kompetence předmětově didaktické.

Literatura

RYCHTECKÝ, A. FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: UK, 1998. ISBN 80-7184-659-7.Internetové zdroje:. http://www.ftvs.cuni.cz/Katedry/PPD/materialy/skriptaDidaktika/. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.DOVALIL, J. Lexikon sportovního tréninku. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1404-5.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-978-X.PRŮCHA, J., WALTEROVÁ,E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.FRÖMEL, K., NOVOSAD, J., SVOZIL, Z. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: FTK UP, 1999. ISBN 80-7067-945-X.LOCHMANOVÁ,L., MAZAL, F. Učitel mezi paragrafy. Olomouc: Hanex, 1999. ISBN 80-85783-21-5.FRÖMEL, K. Vyučovací jednotka tělesné výchovy. Olomouc: UP, 1983. ISBN 63-II-10.

Požadavky

Zápočtu:Průběžné plnění seminárních protokolů cvičení KLIMTOVÁ, H. (2009).Zkoušky:Písemná zkouška obsahující základní pojmy didaktiky tělesné výchovy (úspěšnost 65%). Ústní část zkoušky se zaměřuje na nedostatky studenta v písemném testu - slouží k upřesnění hodnocení.

Garant

PaedDr. Hana Klimtová, Ph.D.

Vyučující

PaedDr. Hana Klimtová, Ph.D.