Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika tělesné výchovy (KTV / 2IDTV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 2IDTV - Didaktika tělesné výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky1. Didaktika tělesné výchovy jako vědecká disciplína a vyučovací předmět (cíl a úkoly didaktiky ve studijním programu pregraduální přípravy učitelů tělesné výchovy).2. Tělovýchovný proces v podmínkách transformace výchovně vzdělávací soustavy, jeho podstata a charakteristika (základní didaktické kategorie, struktura tělovýchovného procesu, jeho obecné a specifické znaky).3. Proces výchovného působení, jeho podstata a možnosti.4. Vyučování pohybových činností I (obecné a tělovýchovné teorie motorického učení).5. Vyučování pohybových činností II (didaktické aspekty motorického učení).6. Zdokonalování tělesných a pohybových předpokladů v tělovýchovném procesu (základy rozvoje zdravotně orientované zdatnosti).7. Zdravotně orientovaná zdatnost, metody a prostředky jejího rozvoje ve školní tělesné výchově.8. Hlavní činitelé tělovýchovného procesu a jejich interakce.9. Osobnost učitele ve školní tělesné výchově (struktura, geneze, dynamika, typologie osobnosti učitele tělesné výchovy).10. Osobnost žáka v tělovýchovném procesu na ZŠ (věkové a individuální zvláštnosti ontogenetického vývoje a jejich význam pro projektování, vedení a řízení tělocvičných aktivit povinných a nepovinných forem školní tělesné výchovy, vývojově adekvátní tělesná výchova).11. Podmínky TVP ve školní tělesné výchově (institucionální, sociální, právní, materiální).12. Projekt tělovýchovného procesu (subelementy projektu, jejich funkce při tvorbě pohybových programů, cíle tělesné výchovy, pojetí kurikula tělesné výchovy).13. Výběrové téma k problematice systému tělovýchovného procesu ve školní tělesné výchově.Semináře1.Úvod do systému práce na semináři, cíle, úkoly, zápočtové požadavky (pokyny ke zpracování seminárních úkolů).2.Tělesná výchova jako povinný vyučovací předmět (syntetičnost a integrovanost předmětu, jeho význam, rozdíly v pojetí v různých systémech školní tělesné výchovy).3.Zvýšená výchovná odpovědnost učitele tělesné výchovy (výchovný potenciál specifických prostředků tělesné výchovy, formativní možnosti a limity tělovýchovného procesu).4.Základní aspekty motorického učení (druhy motorického učení, klasifikace pohybových dovedností, průběh osvojování pohybových dovedností a činností).5.Didaktické aspekty motorického učení (mechanismy a činitelé ovlivňující motorické učení).6.Zdravotně orientovaná zdatnost (výklad základního pojmu, jeho chápání, způsoby rozvoje a diagnostiky v podmínkách školní tělesné výchovy).7. Základní interakce hlavních činitelů ve školní tělesné výchovy, osobnost učitele tělesné výchovy.8.Komplexní pohled na žáka středního školního věku (věkové a vývojové zvláštnosti a jejich význam pro práci učitele tělesné výchovy).9.Podmínky tělovýchovného procesu a jejich vliv na práci učitele tělesené výchovy.10.Kategorie cíle a její význam pro efektivní práci učitele tělesné výchovy, subelementy projektu tělovýchovného procesu.11.Didaktické formy tělovýchovného procesu.12.Didaktické řídící styly.13.Obecné a specifické zásady, didaktické postupy a metody tělovýchovného procesu.

Získané způsobilosti

Osvojuje si základní pojmy didaktiky tělesné výchovy.Dokáže využívat odbornou terminologii.Rozvíjí kompetence - komunikační a interakční.Získává kompetence pedagogicko-výzkumné.Rozvíjí si kompetence předmětově didaktické.

Literatura

RYCHTECKÝ, A. FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: UK, 1998. ISBN 80-7184-659-7.MUŽÍK, V. KREJČÍ, M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.Kolektiv. Vzdělávací program Základní škola. Praha, 1998. ISBN 80-7168-595-X.FRÖMEL, K., NOVOSAD, J., SVOZIL, Z. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: FTK UP, 1999. ISBN 80-7067-945-X.FRÖMEL, K. Vyučovací jednotka tělesné výchovy. Olomouc: UP, 1983. ISBN 63-II-10.

Požadavky

Hodnocení zkoušky:100 - 91 bodů výborně90 - 71 bodů velmi dobře70 - 51 bodů dobře50 - 0 bodů nevyhovělZkouška: Podmínkou účasti na zkoušce je:účast v seminářích 80% prezentace seminárního výstupu ve cvičení. Znalostřednášených okruhů a okruhů určených pro samostudium. Bude probíhat písemnou formou.Předmět je možné absolvovat v semestru, kdy student vycestuje v rámci studentské mobility organizované OU (Erasmus).

Garant

PaedDr. Hana Klimtová, Ph.D.

Vyučující

PaedDr. Hana Klimtová, Ph.D.