Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zprostředkování výtvarného umění 1 (KVV / 2JKZ1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 2JKZ1 - Zprostředkování výtvarného umění 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vizuálně obrazné znakové systémy z hlediska poznání a komunikace.(1. - 2.) Vizuální kultura, její výrazové prostředky, systémy a projevy, teoretické interpretace jednotlivých problémů, příprava zážitkových situací v prostředí muzeí umění. (Zážitková dílna. Přednáška)(3. - 4.) Vizuální gramotnost, její nabývání, prohlubování a kultivování především v komunikaci s výtvarným uměním, teoretické interpretace jednotlivých problémů, příprava zážitkových situací v prostředí muzeí umění. (Zážitková dílna. Přednáška)(5. - 6.) Komunikace s uměleckým dílem jako proces socializace a enkulturace; rozkrývání etických hodnot v procesu komunikace s uměním, teoretické interpretace jednotlivých problémů, příprava zážitkových situací v prostředí muzeí umění. (Zážitková dílna. Přednáška)2. Interakce s vizuálně obrazným vyjádřením v roli autora, příjemce, interpreta uplatnění vizuálně obrazného vyjádření v úrovni smyslové, subjektivní a komunikační.(7. - 8.) Tvůrčí proces v umění a dílo jako komunikační výzva.(9. ) Umělecká osobnost. Motivace k tvorbě, tvůrčí vlastnosti a schopnosti, nadání. Tvořivost. Procesuální stránka tvořivosti, tvůrčí myšlení, druhy inteligence a tvořivost, složky kreativity, typy tvořivosti. (Zážitková dílna. Přednáška)( 10. - 11.) Recepce díla, estetický prožitek, estetická distance, typy estetického vnímání.3. Vývoj uměleckých vyjadřovacích prostředků podstatných pro porozumění aktuální obrazové komunikaci.(12.) Deskripce, analýza a interpretace vizuálního uměleckého artefaktu. (Zážitková dílna. Přednáška)(13.) Umělecké reflexe umění a jeho provozu. (Zážitková dílna. Přednáška)

Získané způsobilosti

Student prokazuje schopnost poučené recepce v oblasti vizuální výtvarné komunikace. Rozumí procesu tvorby vizuálně obrazného vyjádření v teoretické i praktické rovině. Kriticky pracuje s vizuálními znaky. Rozvíjí schopnost analýzy a interpretace výtvarného uměleckého díla.

Literatura

Manguel, A. Čtení obrazů. O čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. Brno: Host, 2008. ISBN 978-80-7294-274-9.THOMASOVÁ, K. Dejiny výtvarných štýlov 20.storočia. Bratislava: Pallas, 1994. ISBN 80-7095-020-X.Adorno, T. W. Estetická teorie. Praha : Panglos, 1997. ISBN 80-902205-4-1.Heckman, W. Estetický slovník. Praha: Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0478-8.Zuska, V. Estetika na křižovatce humanitních disciplín. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-379-2.FRANCASTELL, P. Figura a místo. Praha : Odeon, 1984. FULKOVÁ, M. Když se řekne vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova, ročník 42, s. 12-14. 2002. WWW: https://portal.osu.cz/web_doc/1174550407153.pdf.http://www.osu.cz/dokumenty/proportal/pdf/kvv/kom_vd2.pdfARENDTOVÁ, A. Krize kultury. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0424-4.Ingarden, R. O štrukture obrazu. Bratislava: SVKL, 1965. Štofko, M. Od abstrakcie po živé umenie. Slovník pojmov moderného a postmoderního umenia. Bratislava: Slovart, 2007. ISBN 978-80-8085-108-8.Elkins, J. Proč lidé pláčou před obrazy. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1509-9.KULKA, J. Psychologie umění (Obecné základy). Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23694-4.HUYGHE, R. Řeč obrazů ve světle psychologie umění. Praha, 1973. MIKŠ, F. Tajemství obrazu a jazyk umění. Pozvání k dějinám a teorii umění. Brno: Barrister a Principal, 2008. ISBN 978-80-7364-045-3.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha : Odeon, 1984. MITCHELL, W.J.T. Vizuální gramotnost nebo gramotnostní vizuálnost. FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova pro 6.a 7. ročník základní školy a víceletá gymnázia. Praha : Fortuna, 1997. ISBN 80-7168-382-5.FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. Praha : Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-382-5.

Požadavky

Strukturované záznamy z výstav. Písemná seminární práce s obrazovou prezentací. Záznamy studované a čtené literatury. Didaktický test.Body Hodnocení Zkouška Zkouška OU Zápočet OU (šestistupňová klasifikační stupnice) (šestistupňová klasifikační stupnice) (čtyřstupňová klasifikační stupnice) 91 - 100 A 1 1 započteno81 - 90 B 2+ 2 71 - 80 C 2- 61 - 70 D 3+ 3 51 - 60 E 3- 0 - 50 F, FX 4 4 nezapočteno

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

BcA. Mgr. Kristina SedlíkováPhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.BcA. Mgr. Kristina SedlíkováPhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.