Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ- Výtvarná výchova s didaktikou (KVV / 2JSZZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 2JSZZ - SZZ- Výtvarná výchova s didaktikou, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Státní závěrečná zkouška -uzavírá druhou etapu vysokoškolské profesní přípravy studentů ve studijním programu a oboru Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy. Zkouška studentům umožňuje prokazovat kvalifikační připravenost na řešení vzdělávacích situací ve výtvarném vzdělávacím oboru ve vztahu k různým věkovým stupňům žáků a studentů. Absolvent magisterského stupně vysokoškolské přípravy u zkoušky v integrativní podobě dosaženého profesního myšlení prokazuje:1. teoretickou znalost otázek dějin výtvarné kultury s důrazem na jejich integritu v daném dějinném horizontu a v kulturních souvislostech;2. schopnost rozumět psychodidaktickým otázkám - jejich receptivním a produktivním dimenzím spojeným s rolí učitele výtvarného vzdělávacího oboru na střední škole a základní umělecké škole;3. teoretickou znalost otázek výtvarné vizuální formy, jejích technologií a technik.;4. schopnost promýšlení a náležité prezentování obsahů otázky z pozice individuálního odborně poučeného náhledu.

Získané způsobilosti

Student vykonáním státní závěrečné zkoušky z výtvarné výchovy prokazuje kvalifikační připravenost a míru vyzrálé profesní adaptability učitele výtvarné výchovy (výtvarného oboru) na střední škole a základní umělecké škole na podmínky vzdělávací praxe ve výtvarném oboru a jeho teoretického zázemí.

Literatura

WORRINGER, W. Abstrakce a vcítění. Praha : Triáda, 2001. ISBN 80-8613-835-6.SMITH, E. L. Arttoday. Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.PELIKÁN, J. Dějiny antického umění. Praha, 1971. Piojan, J. Dějiny umění. Praha : Euromedia group, 2000. ISBN 80-242-0449-5.Adorno, T. W. Estetická teorie. Praha : Panglos, 1997. ISBN 80-902205-4-1.PERNIOLA, M. Estetika 20. století. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-24-0213-X.HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy ve výtvarné výchově. Ostrava : Ostravská univerzita, 1997. ISBN 80-7042-121-5.Kulka, J. a kolektiv. Komplexní analýza uměleckého díla I. Praha: SPN, 1986. WWW: https://portal.osu.cz/web_doc/1174550407153.pdf.http://www.osu.cz/dokumenty/proportal/pdf/kvv/kom_vd2.pdfLENZ, G. Malířství 20. století. Praha : Rebo, 1996. KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, 2000. ISBN 80-7203-252-6.CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Jinočany : H + H, 1994. ISBN 80-85787-81-4.KANDINSKY, W. O duchovnosti v umění. Praha : Triáda, 1998. ISBN 80-86138-06-2.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 4. Výtvarná čítanka pro 7. ročník základní školy. Praha : Práce, 1999. SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-437-3.MOORE, H. Plastiky a myšlenky kolem nich. Praha : Odeon, 1985. ŠUPŠÁKOVÁ, B. Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. Bratislava, 1999. ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-25555-8.ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1999. ISBN 80-902267-3-6.HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve VV I. (bez ISBN). Praha: PdF UK, 1994. HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve VV II. (bez ISBN). Praha: PdF UK, 1995. Kulka, J. Psychologie umění. Praha, 1990. Doubravová, J. Sémantické gesto. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0180-X.BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětské výtvarném projevu. Brno: PdF MU, 1999. ISBN 80-210-2079-2.TEISSIG, K. Technika kresby. Praha : Aventinum, 1999. ISBN 80-85277-49-2.WITTLICH, P. Texty současných historiků a teoretiků umění. Praha : Univerzita Karlova, 1968. RICHTER, V. Umění a svět. Studie z teorie a dějin umění. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0926-4.Zápalková, H. Umění grafiky : grafické techniky v průběhu šesti století. Olomouc : Muzeum umění, 2003. ISBN 80-85227-54-1.HUYGHE, R. (ed.). Umění pravěku a starověku. Praha : Odeon, 1967. SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-066-8.SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) 2.díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-130-3.Kesner, L. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H+H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.READ, H. Výchova uměním. Praha, 1967. DAVID, J. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén (bez ISBN). Polička : Fantisk, 1993. ISBN 80-9011438-5-7.Zvěřina, J. Výtvarné dílo jako znak. Praha : Obelisk, 1971. PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění. Praha : SNKL, 1985.

Požadavky

Státní závěrečná zkouška - Výtvarná výchova- vychází z očekávaných a průběžně rozvíjených výtvarných-psychosociálních kompetencí magisterského studia Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy- opírá se o obsahy zážitkových programů absolvovaných předmětů magisterského studia završených teoretickým studiem receptivních a tvůrčích základních otázek oboru sochařství, grafika, kresba, textilní tvorba, malba, dějiny výtvarných umění a základy teorie a praxe výtvarné výchovy (výtvarného oboru);- předpokládá znalost teoretických poznatků, které studijní programy završovaly, jednotlivé problémy teoreticky definovaly a vysvětlovaly;- přímo i nepřímo navazuje na všechny obsahy, které studenta v procesu profesní přípravy na katedře výtvarné výchovy v průběhu pětiletého vysokoškolského studia na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity v Ostravě doprovázely a které se staly součástí jeho profesního růstu.Během zkoušky student prokáže: - teoretické znalosti dílčích i spojitých otázek jednotlivých témat teoretické zkoušky s vazbou na vlastní zkušenosti z výtvarné tvorby, ze spolupráce se žáky a studenty v podmínkách školního vzdělávání ve výtvarné výchově (ve výtvarném oboru) a ve výtvarné seberealizaci dětí v mimoškolních aktivitách;- prokáže dobrou orientovanost ve studiu již zadaných informačních zdrojů - současné odborné literatury k teorii výtvarné výchovy; umí diskutovat jejich podstatné otázky v detailech i v obsahových spojitostech; je schopen vysvětlit rozdíly nebo spojitosti jednotlivých autorských pojetí výtvarného vzdělávání; která autenticky poznal nebo která teoreticky prostudoval.Viz - Detail studijního oboru, Externí dokumenty - Obsah a rozsah SZZ (náhled)

Garant

prof. Ivo Chovanec, ak. soch.