Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dial.,konce. a proje. ve výtvar. vých. 1 (KVV / 2JTZA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 2JTZA - Dial.,konce. a proje. ve výtvar. vých. 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1 - 3. lekce Role subjektu ve výtvarné tvorbě, včetně tvorby umělecké, zájem o něj v současných pojetích české výtvarné výhovy (1)- Dítě, pubescent, adolescent, dospělý člověk, jedinečnost jejich identity (včetně představy o sobě) z pohledu současných pojetí české výtvarné výchovy, dokumentů, jejich autorů, které je popisují a vysvětlují. Konfrontační, mnohakontextové hledání středových hodnot předmětu, jeho smyslu, cílů, prostředků včetně učebních strategií a strategií učiva. Výtvarná výchova, výtvarný obor z možného pohledu psychologického, neuropsychologického, filozofického, kulturně antropologického, dějin výtvarné kultury; výtvarných studií, teorie výtvarné výchovy - srovnávání, základní orientace v literatuře, hledání chápání souvislostí s dosavadními znalostmi studenta, konstrukce nových pojmů, rozvoj a upevňování studijních dovedností účastníků semináře.(Tvůrčí dílna. Přednáška)- Principy artefiletického pojetí výtvarné výchovy - jako jedny z pilířů náhledu na hodnoty výtvarného vzdělávacího oboru a jeho přínosu pro obecnou vzdělanost žáků a studentů současné školy v systému celoživotního vzdělávání. Esteticko-sociální pojetí profesní přípravy učitelů, jeho artefiletické, psychologické, neuropsychologické, kulturně antropologické, , estetické, uměnovědnéa jiné interpretační pilíře.- Charakteristiky pojetí výtvarné výchovy v České republice 80. a 90. léta 20. století do počátku 21. (Tvůrčí dílna. Přednáška)4. - 7. Vizuální komunikace, její výtvarné forma- Zážitek, zážitkové pole, jejich složky, obsahy a funkce ve výtvarné zkušenosti, v recepci, tvorbě i studiu teoretických otázek výtvarné kultury v konkrétním prostředí výtvarného vzdělávání. Estetický a umělecký zážitek v ve vzdělávací situaci. Vidění, vědění a integrace tvůrčích zkušeností a teoretických znalostí učitele v přípravě a uskutečnění zážitkových výtvarně komunikativních situací. (Tvůrčí dílna. Přednáška)- Zkušenost a zkušenostní učení, rozvoj citlivého všesmyslového vnímání s důrazem na výtvarné hodnoty a kvality, funkce imaginativních aktivit, vizuálního myšlení a tvořivosti ve vizuální tvorbě,. Výraz jako součinná hodnota a účinek vizuálního artefaktu. Intuice a projekce ve výtvarné a pedagogické tvorbě jako složitý intelektuální proces a jejich hodnoty. (Tvůrčí dílna. Přednáška)- Hledání souvislostí mezi základními principy umělecké tvorby a procesem komunikace v umění, pokus o primární reflexe umění a kultury jako celku chápání umění jako specifického a nezastupitelného způsobu komunikace probíhající mezi účastníky uměleckého procesu, rozovj schopnosti k schopnosti odlišovat podstatné znaky jednotlivých druhů umění, porovnávání a uvědomování si jejich shodností a odlišností. (Tvůrčí dílna. Přednáška)- Dialogy nad otázkami umělecké tvorby a problémy vizuální komunikace jako povinným vzdělávacím obsahem dle Rámcových vzdělávacích programů v České republice (Vrůstání do schopnosti budoucích učitelů volit vhodné učební strategie výtvarného vzdělávání s důrazem na strategie zážitkové a konstruktivní uchopování pojmů a teoretických obsahů). (Tvůrčí dílna. Přednáška)7. - 13. Obrazové znakové systémy a nové učební strategie- Jazyk vizuální komunikace, jeho možné podoby, účinky a role v sociální komunikaci. Obrazové znakové systémy umožňující vytváření aktivních, individuálně založených postojů k obsahům obrazové komunikace, možnosti jejich objevování ve výtvarných aktivitách v prostředí školní výuky a v muzeích umění. (Tvůrčí dílna. Přednáška)- Volba vhodných obecně- pedagogických a speciálně výtvarných vzdělávacích prostředků v přípravě zážitkových situací ve výtvarném vzdělávání. (Úloha pojetí, cílů předmětu, motivace,hodnocení, vizuálně-obrazných prostředků, výtvarné technologie, techniky) a materiálů. (Tvůrčí dílna. Přednáška)- Struktura vyučovací jednotky, písemná příprava na výuku výtvarné výchovy; projekce, projektování.

Získané způsobilosti

Studenti dokáží na základě aktuálních konceptů vytvářet vlastní interdisciplinární projekty, obrazy svého vědění, myšlení, vnímání, plán mapy programů.

Literatura

GARDNER, H. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.DACEY, J. S., LEMON, K. H. Kreativita-biologické faktory. Praha : Grada Publishing, 2000. BUZAN, T. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-200-3.PASCH, M., GARDNER, T. G., SPARKS-LANGEROVÁ, G. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha : PdF UK, 1994. HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha : PdF UK, 1995. Rámcový vzdělávací program. Gymnaziální vzdělávání. [online]. [2005-2008] [cit. 6.12.2008]. ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.ZHOŘ, I. Výtvarná výchova v projektech I - pracovní sešit 6. - 7. ročník. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 1995. ISBN 80-85808-30-7.ZHOŘ, I. Výtvarná výchova v projektech II - pracovní sešit pro 8. - 9. ročník. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 1996. ISBN 80-85808-35-8.

Požadavky

Studenti se aktivně řeší problémy seminářích a přednáškách. Prokazují kvalitu vhledu do problematiky výtvarné výchovy a schopnost autentického konstruktivního myšlení nad nimi. Důraz je kladem na odborné pojmové a kontextové teoretické zázemí problémů objasňovaných v semestru. Studenti připravují krátkodobé projekty vzdělávacích situací, uplatňují nové strategie učení v nich, kompletují rešerše odborné literatury s vazbou na odborná témata seminářů a na otázky ke státním závěrečným zkouškám z výtvarné výchovy po 2. ročníku navazujícího studia Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy.Semestrální práce - zpracovávají písemné přípravy na vzdělávací situace vymezené tématy z oblasti expresivní tvorby žáků, písemně připraví projekt pěti lekcí v kvadratických vztazích.Podmínkou udělení zápočtu je 80 % aktivní účast studentů na semináři, zpracování seminární práce - projektu výzkumu, realizace některé jeho části a zpracování výsledků, úspěšné absolvování tří znalostních testů z teorie výtvarné výchovy.Body Hodnocení Zkouška Zkouška OU Zápočet OU (šestistupňová klasifikační stupnice) (šestistupňová klasifikační stupnice) (čtyřstupňová klasifikační stupnice) 91 - 100 A 1 1 započteno81 - 90 B 2+ 2 71 - 80 C 2- 61 - 70 D 3+ 3 51 - 60 E 3- 0 - 50 F, FX 4 4 nezapočteno

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.