Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie a praxe výtvarného oboru 1 (KVV / 2TPV1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 2TPV1 - Teorie a praxe výtvarného oboru 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Soudobá pojetí výtvarné výchovy/obru na střední škole.2. Cíle a prostředky výtvarného vzdělávání.3.- 4. Diagnostické, projektivní a abreaktivní aspekty výtvarného vyjádření v kontextu s osobní, tvůrčí i reflektující zkušeností.5.- 7. Výtvarné výrazové prostředky a formy v kontextu s uplatněním jejich sdělných, relaxačních a abreaktivních aspektů.8.- 10. Řeč znaků a symbolů ve vizuálních a verbálních formách (výtvarném umění, výrazové tvorbě, představách a snech a také v pohádkách, mýtech, příbězích ap.).11.- 12. Projektování výtvarných programů akcentujících artefiletické aspekty výtvarné výchovy.13. Informační zdroje k dané oblasti a jejich charakteristika.

Získané způsobilosti

Student je schopen profesního integrovaného myšlení nad problémy výtvarného vzdělávání žáků střední školy a základní umělecké školy. Prokazuje schopnost volit vhodné vyučovací strategie ke vzdělávání žáků, vnímat a řešit otázky jejich učebních činností:- v plošné, prostorové, časoprostorové a intermediální tvorbě- v psychodidaktických otázkách vizuální komunikace- v psychodidaktických otázkách širší sociální komunikace - v neverbálních a verbální projevech s důrazem na projev expresivní- v mezioborových vztazích vzdělávání žáků.

Literatura

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : PdF UK, 1991. ISBN 80-7066-368-5.SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody v praxi. Praha: Portál, s.r.o., 1999. ISBN 80-7178-262-9.SLAVÍK, J. Kapitoly z výtvarné výchovy I (bez ISBN). Praha : KVV PdF UK, 1993. SLAVÍK, J. Kapitoly z výtvarné výchovy II (bez ISBN). Praha : KVV PdF UK, 1994. Slavík, J. Od výrazu k dialogu - Artefiletika. Praha : PdF UK, 1997. ISBN 80-7184-437-3.HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve VV I. (bez ISBN). Praha: PdF UK, 1994. HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve VV II. (bez ISBN). Praha: PdF UK, 1995. Kulka, J. Psychologie umění. Praha : SPN, 1991. ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.JUNG, C.G. Analytická psychologie. Její teorie a praxe. Praha: Academia, 1992. ISBN 80-200-0418-1.RIEDEL, I. Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.ČAČKA, O. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-034-1.BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětské výtvarném projevu. Brno: PdF MU, 1999. ISBN 80-210-2079-2.SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-066-8.SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) 2.díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-130-3.HUBEROVÁ, G. Děti potřebují rituály. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-3.SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 1998. KASTOVÁ, V. Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-302-1.LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. Fürst, M. Psychologie. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-71998-199-0.Fontana, D. Tajemný jazyk symbolů. Praha : Paseka, 1994. ISBN 80-85192-91-8.DAVID, J. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén (bez ISBN). Polička : Fantisk, 1993. ISBN 80-9011438-5-7.SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování. Praha : Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-016-1.

Požadavky

Soubor realizací průběžně zadávaných úkolů, vhled do problematiky a schopnost aplikace.Podmínkou udělení zápočtu je 80 % aktivní účast studentů na semináři, zpracování seminární práce - projektu výzkumu, realizace některé jeho části a zpracování výsledků, úspěšné absolvování tří znalostních testů z teorie výzkumu ve výtvarné výchově.Bodová tabulka pro hodnocení:91-100 A - 1 (1) - započteno81-90 B - 2+ (2)- započteno71-80 C - 2- (2) - započteno61-70 D - 3+ (3) - započteno51 - 60 E - 3- (3) -započteno0-50 F, FX - 4 (4) - nezapočtenoVysvětlení:A-FX = Hodnocení (šestistupňová klasifikační stupnice)1, 2+,2-,3+,3-, 4 = Zkouška (šestistupňová klasifikační stupnice)1,2,3,4 = Zkouška OU (čtyřstupňová klasifikační stupnice)Zápočet - započteno X nezapočteno

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.