Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie a praxe výtvarného oboru 2 (KVV / 2TPV2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 2TPV2 - Teorie a praxe výtvarného oboru 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vizuální kultura, její výrazové prostředky, systémy a projevy.2. Vizuální gramotnost, její nabývání, prohlubování a kultivování především v komunikaci s výtvarným uměním.3. - 4. Komunikace s uměleckým dílem jako proces socializace a enkulturace; rozkrývání etických hodnot v procesu komunikace s uměním.5. Tvůrčí proces v umění a dílo jako komunikační výzva (s uvedením konkrétního případu).Význam a funkce vlastní tvorby (výtvarné a pedagogické) v profesní kompetenci učitele výtvarné výchovy (studenta oboru).6. Proces vnímání, reflektování a interpretování výtvarného díla recipientem.7. Muzejní pedagogika, její vývoj a současnost zprostředkování umění.8. - 9. Metodologie galerijních animací v kontextu se soudobými tendencemi prezentace umění.10. Zprostředkování umění jako interdisciplinární problém.11. - 12. Dialogové katalogy, pracovní knihy a zápisníky pro vnímatele umění.Koncipování, strukturace a vytváření dialogových katalogů, pracovních záznamníků a deníků pro vnímatele uměn.13. Informační zdroje disciplíny a oborů souvisejících.

Literatura

HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.WWW: https://portal.osu.cz/web_doc/1174550407153.pdf.http://www.osu.cz/dokumenty/proportal/pdf/kvv/kom_vd2.pdfLASOTOVÁ, D. Křídla Karla Lepíka. Dialogový katalog. Ostrava : PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-236-2.KESNER, L. ml. Muzeum umění v digitální podobě. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha : Argo a Národní galerie, 2000. KULKA, J. Psychologie umění. Praha : SNP, 1991. KESNER, L. Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany, 1997. ISBN 80-86022-17-X.Manguel, A. Čtení obrazů. O čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. Brno: Host, 2008. ISBN 978-80-7294-274-9. WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: PERFEKT, 1995. ISBN 80-85261-81-2.GOODMAN, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.ARENDTOVÁ, A. Krize kultury. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0424-4.Mezery a doteky. Pracovní materiály k výstavě v GVUO. Koncepce D. Lasotová, red. D. Lasotová, A. Weglarzyová. Ostrava: GVUO 2001. ISBN 80-85091-53-4. ISBN 80-85091-53-4.LASOTOVÁ, D. Obraz utváření obrazu obrazu umění. In: UMĚNÍ - ARS (U - 5). Sborník prací Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Ostrava: PdF OU. Ostrava: PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-066-1.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 5 : výtvarná čítanka od 8. ročníku základní školy a pro víceletá gymnázia. Praha: Práce, 2000. ISBN 80-86287-26-2.ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-25555-8.ADAMEC, J., ŠAMŠULA, P. Průvodce výtvarným uměním I. II. Praha : Práce, 1995. ISBN 80-208-0359-9.ŠAMŠULA, P. Průvodce výtvarným uměním. [Sv.] 1. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-208-0323-8.ČAČKA, O. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-034-1.ČERNÝ, J., HOLEŠ, J. Sémiotika. Praha, 2004. ISBN 80-7178-832-5.ZHOŘ, I. Výtvarná výchova v projektech I - pracovní sešit 6. - 7. ročník. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 1995. ISBN 80-85808-30-7.ZHOŘ, I. Výtvarná výchova v projektech II - pracovní sešit pro 8. - 9. ročník. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 1996. ISBN 80-85808-35-8.ŠLÉDR, J. Základní otázky psychologie umění. Praha: UK, 1988. ISBN 80-208-0386-6.SZUMAN, S. Zdostupňování, zpřístupňování a šíření uměleckých děl. In O umění a výchově. Teorie a praxe estetické výchovy v Polsku. Praha: SPN, 1981. Vaněk, J. Způsoby estetického prožívání. Praha . Galerie Zdeněk Sklenář, 2009. ISBN 978-80-904315-1-5.Brabcová, A. Brána muzea otevřená. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod: Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.DALY, S., WICE, N. Encyklopedie kulturních trendů devadesátých let. Brno: BOOKS, 1999. ISBN 80-7242-065-8.FRANCASTELL, P. Figura a místo. Praha : Odeon, 1984. FULKOVÁ, M. Když se řekne vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova, ročník 42, s. 12-14. 2002. Heinz-Mohr, G. Lexikon symbolů. Obrazy a znaky křesťanského umění. Praha: Volvox Globator, 1999. ISBN 80-7207-300-1.HUYGHE, R. Řeč obrazů ve světle psychologie umění. Praha, 1995. GÁBLIKOVÁ, S. Selhala moderna?. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.LURKER, M. Slovník biblických obrazů a symbolů. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-254-3.HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha : Odeon, 1984.

Požadavky

Pojmový test ověřující znalosti a porozumění probrané terminologii a princům; požadovaná úspěšnost 75%. Ústní zkouška včetně odborné rozpravy nad dokumentací realizace vlastní animace.Bodová tabulka pro hodnocení:91-100 A - 1 (1) - započteno81-90 B - 2+ (2)- započteno71-80 C - 2- (2) - započteno61-70 D - 3+ (3) - započteno51 - 60 E - 3- (3) -započteno0-50 F, FX - 4 (4) - nezapočtenoVysvětlení:A-FX = Hodnocení (šestistupňová klasifikační stupnice)1, 2+,2-,3+,3-, 4 = Zkouška (šestistupňová klasifikační stupnice)1,2,3,4 = Zkouška OU (čtyřstupňová klasifikační stupnice)Zápočet - započteno X nezapočteno

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.