Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychodidaktika výtvarné výchovy 1 (KVV / 3DPD1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 3DPD1 - Psychodidaktika výtvarné výchovy 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. - 3. lekce: Výtvarná výchova, výtvarné činnosti jako prostředky psychosociálního a kulturního rozvoje žáka ve vzdělávacím prostředí školy a v ostatních institucích pečujících o zaměřenost dětí k výtvarné seberealizaci a zájmům o výtvarnou kulturu1. Experimentální zacházení s možnostmi péče o rozvoj všesmyslových zkušeností dětí a jejích uplatnění při výtvarných činnostech. (Tvůrčí dílna)2. Ověřování možností rozvoje vizuálních a hmatových zkušeností ve výtvarném vyjadřování žáků. (Tvůrčí dílna)3. Možnosti zážitkových situací s důrazem na vizuální a haptické zkušenosti získané při vnímání výtvarných uměleckých děl. (Tvůrčí dílna)4. - 6. lekce: Výtvarný zážitek jako reakce na setkání s hodnotou. Radost jako zvláštní druh či součást zážitku.4. Možnosti rozvoje vizuální paměti ve výtvarné výchově s důrazem na svět přírody. (Tvůrčí dílna)5. Experimentální zacházení s možnostmi rozvoje vizuální paměti ve světě lidí, věcí, událostí a její uplatnění ve výtvarné seberealizaci dětí předškolního, mladšího a staršího školního věku. (Tvůrčí dílna)6. Experimentální zacházení s možnostmi přípravy zážitkových situací se zaměřením na plošné a prostorové formy výtvarného vyjadřování dětí předškolního a základního školního věku. (Tvůrčí dílna v konkrétních podmínkách pedagogické praxe mateřské a základní školy).7. - 9. lekce Imaginativní aktivity ve výtvarné výchově, možnosti jejich uplatnění a rozvoje v zájmových výtvarných činnostech.7. Myšlení, vizuální myšlení, funkce mozkových hemisfér a role imaginativních aktivit v přípravě zážitkových zkušeností žáků předškolního mladšího školního a staršího školního věku. (Tvůrčí dílna)8. Imaginativní aktivity v expresivním pojetí výtvarné výchovy na středních školách a základních uměleckých školách. (Tvůrčí dílna)9. Imaginativní aktivity a jejich uplatnění při poznávání vyjadřovacích prostředků výtvarného umění v prostředí výstavních síní a galerií. (Tvůrčí dílna)10. - 13. Role asistenta pedagoga či jiného iniciátora vnitřních i vnějších výtvarných činností v procesu rozvoje vizuálního myšlení žáků.10. Experimentální ověřování nároků na způsobilost asistenta pedagoga v předmětu Výtvarná výchova a v zájmových výtvarných činnostech dětí mladšího a staršího školního věku. (Tvůrčí dílna)11. Typy a možnosti rozvoje výtvarně-estetického vnímání žáků, pubescentů a adolescentů v procesu zprostředkování výtvarného uměleckého díla. (Tvůrčí dílna)12. Esteticko- psychologické otázky přípravy výtvarně-uměleckého zážitku v praxi muzeí umění. (Tvůrčí dílna)13. Role asistenta pedagoga a její ověřování ve vzdělávací praxi mateřské školy pečující o rozvoj výrazové způsobilosti dětí ve výtvarné výchově (ve výtvarných činnostech). (Tvůrčí dílna v praxi vybrané mateřské školy).

Získané způsobilosti

Předmět se zaměřuje na gradaci osobnostního, sociálního, tím také profesního vývoje studenta s profesním zaměřením na vzdělávání ve výtvarném oboru. Kompetence studentů gradují v předmětech Úvod do vzdělávání ve výtvarné výchově, Prameny vizuální gramotnosti 1 a 2.1) V rovině receptivní se u studenta rozvíjí schopnost induktivně odkrývat, konstruktivně objevovat zákonitosti plošné, prostorové i časoprostorové výtvarné tvorby ve vztahu k jeho sociálním kontextům.2) V rovině produktivní se v psychodidaktických dílnách student učí rozumět otázkám výtvarné a sociální citlivosti. S vazbou na vlastní výtvarnou činnost proniklá do uvědomovaných obsahů vlastní motivovanosti k výtvarné seberealizaci. Učí se rozumět vzdělávacím potřebám druhých lidí, uvědomuje si je ve vztahu k hodnotám přírody a kultury (s důrazem na výtvarné umění).

Literatura

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : PdF UK, 1991. ISBN 80-7066-368-5.SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej: Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-322-2.JŮVA, V. Estetická výchova. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-12-5.PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1970. SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-437-3.ADAMEC, J., ŠAMŠULA, P. Průvodce výtvarným uměním I. II. Praha : Práce, 1995. ISBN 80-208-0359-9.ŠAMŠULA, P., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-2080008-5.BLÁHA, J., SLAVÍK, J . Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec : Technická univerzita, 2002. ISBN 80-7083-661-X.KULKA, T. Umění a kýč. Praha : Torst, 1994. ISBN 80-85639-17-3.SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-066-8.SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) 2.díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-130-3.SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování. Praha : Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-016-1.JŮZL, M. Základy estetiky. Praha : S M, 1992. ISBN 80-9000969-7.HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.SZTABLOVÁ, D. Hodnoty a integrita výtvarného vzdělávání na 1. a 2. st. základního vzdělávání. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-558-4.SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1997. ISBN 80-7042-121-5.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě I., II. Praha : Práce, 1996. ISBN 80-208-0380-7.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 5 : výtvarná čítanka od 8. ročníku základní školy a pro víceletá gymnázia. Praha: Práce, 2000. ISBN 80-86287-26-2.SZTABLOVÁ, D. Otázky a konflikty nad rolí učitele výtvarné výchovy v primární škole. In Pedagogické vědy : sborník prací Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Ostrava: PdF OU, 1997. ISBN 80-7042-137-1.MAREŠ,J., SLAVÍK,J., SVATOŠ,T., ŠVEC,V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: MU, 1996. ISBN 80-210-1444-X.UŽDIL, J. Výtvarný projev a výchova. Praha : SPN, 1974. ŠLÉDR, J. Základní otázky psychologie umění. Praha: UK, 1988. ISBN 80-208-0386-6.

Požadavky

Student v průběhu programu a zakončení kurzu prokazuje stupeň dalšího rozvoje svých psychosociálních - obecných a speciálních (především výtvarných) kompetencí v rovině: - obecné i speciální (výtvarné) psychosociální recepce a produkce - s důrazem na receptivní a tvůrčí kompetence profesní role asistenta pedagogů ve výtvarném vzdělávání - prezentace obsahů implicitních i explicitních zdrojů své myšlenkové - verbální i neverbální tvorby- úroveň svých znalostí prokazuje v závěru semestru u zápočtu.V souvislosti s těmito požadavky student zpracovává a předkládá:- portfolio své autorské vizuální - výtvarné tvorby;- zpracování písemného záznamu zážitkové situace spojené s výtvarnými činnostmi dětí předškolního a mladšího školního věku. Bodové hodnocení způsobilostí a výkonů studenta na Ostravské univerzitě v Ostravě91 - 100 A 1 započteno81 - 90 B 2+ 2 71 - 80 C 2- 61 - 70 D 3+ 3 51 - 60 E 3- 0 - 50 F, FX 4 4 nezapočteno

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.