Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Prameny vizuální gramotnosti 1 (KVV / 3DPG2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 3DPG2 - Prameny vizuální gramotnosti 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Za tajemstvím obrazů(1. - 3. lekce)K pramenům vizuální gramotnosti cestou sebepoznání- Vizuální zkušenost, její obsah a kvality na poli vizuálního zážitku ve světě přírody a kultury, včetně umění.Pohyb poznávací, prožitkové a sociální zkušenosti ve světě výtvarného umění a všedního života. Expresivní vyjádření přepokládá autentické zviditelnění neviditelného. Tajemství tvorby musíš odhalit sám. Muzea umění jako nabídka vizuálních zážitků (Tvůrčí díla. Přednáška)- Vizuální paměť jako jedna z podmínek zvnějšňování - zviditelňování myšlenek. Vizuální vjemy, problém procedurální, epizodické, sémantické, implicitní, explicitní, krátkodobé, dlouhodobé paměti a jejich význam v rozvoji vizuálního myšlení. (Tvůrčí díla. Přednáška)- Jak si člověk pamatuje vizuální podoby světa - věcí, lidí , jejich tvorby, svět přírody, jejich tvarů, barev, světel, prostoru, hmoty, povrchů, vztahů mezi nimi, jejich skutečných podob a obrazů - neuropsychologické poznatky z oblasti vizuálního myšlení. Muzea umění jako prostředí napomáhající rozvoji vizuální paměti. (Konstruktivní dílna. Přednáška)(4. - 7. lekce)- Vizuálně myslet znamená také "vidět", co vidět není - imaginativní aktivity a jejich význam na poli vizuálního myšlení.. (Tvůrčí díla. Přednáška)- Vizuální myšlení jako jede nástrojů řešení problémů světa. Fáze myšlení a jejich dynamika ve vizualizaci. Myšlení ve tvarech, v barvách,plochách, liniích, v prostoru a dalších elementech vizuálně obrazové tvorby. (Tvůrčí díla. Přednáška)- Intuice jako jeden z pramenů vizuálního myšlení ve výtvarné formě. Nezávislost intuitivního poznání na poznání rozumovém, nerozlučnost intuitivního a rozumového poznání ve vizuální formě. Muzea umění jako nabídka vizuálních zážitků. (Tvůrčí díla. Přednáška)- K problematice uchopování pojmů, myšlení v pojmech, v obrazech pojmů, obrazy pojmů a jejich obsahy, vztah pojmu a zkušeností člověka v každodenním životě a v umění. (Tvůrčí díla. Přednáška)(8. - 11. lekce)- Tvořivost - výtvarná tvořivost - tvořivé výtvarné myšlení jako nejvyšší kvalita lidského myšlení a její význam v kulturní historii lidstva (Tvůrčí díla. Přednáška)- Vizuální tvorba a prožívání jako složky a předpoklady kvalit vizuální gramotnosti, od naivní myšlení nad obrazy , k myšlení v expertnímu. (Tvůrčí díla. Přednáška)-(12. - 13. lekce)- Vizuální informace a sociální svět umožňují sdělování a dorozumívání napříč staletími. Příroda, vlastivědná muzea, muzea umění a škola a jejich podíl na kulturní, tím také vizuální gramotnosti člověka. (Tvůrčí díla. Přednáška)- Repetitorium: Vztažnost pojmů, jejich obsahů objasňovaném v kurzu Prameny vizuální gramotnosti. Vizualizace vztahů mezi pojmy v myšlenkových mapách s centrálním pojmem Umění a vizuální komunikace. Hovořím-li s obrazem, hovořím s vlastní představou o něm a o jeho tvůrci.

Získané způsobilosti

- Předmět se zaměřuje na gradaci osobnostního, sociálního, tím také profesního vývoje studenta s profesním zaměřením na vzdělávání ve výtvarném oboru. Kompetence studentů gradují v rámci obsahů praktických i teoretických předmětů, které v průběhu svého studia absolvují.1) V rovině receptivní se u studenta rozvíjí schopnost induktivně odkrývat, konstruktivně objevovat zákonitosti plošné, prostorové i časoprostorové výtvarné tvorby ve vztahu k jeho sociálním kontextům.2) V rovině produktivní se v psychodidaktických dílnách student učí rozumět otázkám výtvarné a sociální citlivosti. S vazbou na vlastní výtvarnou činnost proniklá do uvědomovaných obsahů vlastní motivovanosti k výtvarné seberealizaci. Učí se rozumět vzdělávacím potřebám druhých lidí, uvědomuje si je ve vztahu k hodnotám přírody a kultury (s důrazem na výtvarné umění).

Literatura

SZTABLOVÁ, D. Hodnoty a integrita výtvarného vzdělávání na 1. a 2. st. základního vzdělávání. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-558-4.Goldberg, E. Jak nás mozek civilizuje. Praha: Karolinum, 2004. GOODMAN, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.SEDLÁKOVÁ, M. Kognitivní psychologie : Mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada Publishing., 2004. ISBN 80-247-0375-0.PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem: Průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. Praha: Hermann synové., 2009. ISBN 978-80-87054-18-5.KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie moudrosti a dobrého života. Praha: Grada, Publishing,, 2010. ISBN 978-80-247-2362-4.KULKA, J. Psychologie umění. Praha : GRADA Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.CHVATÍK, K. Strukturální estetika. Praha: VICTORIA PUBLISHING., 1994. ISBN 80-8565-03-3.Mukařovský, J. Studie z estetiky. Praha: Odeon, 1966. GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha : Odeon, 1985. SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-066-8.Kesner, L. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H+H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.

Požadavky

V oblasti průběžné gradace profesních kompetencí studenta:1)osobnostní a sociální rovina kompetencí:Zřetelný, vnitřně angažovaný podíl na odkrývání smyslu a obsahu otázek nabízených programem kurzu. Tvůrčí uplatňování osobního pojetí v zážitkových situacích kurzu; 2) předmětová rovina kompetencí:a)Student v závěru semestru předloží portfolio své dosavadní výtvarně umělecké tvorby vznikající na cestě za profesí učitele výtvarné výchovy (soubor sebereflexivních pohledů k pramenům své profesionality). V rámci přípravy na závěrečnou zkoušku ústně sebreflektivně obhájí pojetí své dosavadní tvůrčí prezentace (od přijímacích zkoušek do závěru 1. ročníku) uplatní analýzu zážitkové situace z prostředí třídění zákonitostí individuálních cest tvorby, konstruktivní cesta osvojování odborného jazyka teorie výtvarné tvorby a výchovy, cestou intuice k předpojmu, pojmu, předporozumění, rozumění a pochopení v oblasti tvůrčích a sociálních procesů, pokus o kvalitativní přepis spontánní i cílené zkušenosti.b) písemně zpracuje seminární práci - kontextového obrazu tří uměleckých osobností stejného historického období v dějinách výtvarného umění - soulady či kontrasty jejich tvůrčích osudů, hledání spojitostí či protikladů v obrazech doby, lidských osudů, typů uměleckých osobností, uměleckých názorů, postojů k tvorbě, forem výtvarného vyjadřování aj. Bodové hodnocení způsobilostí a výkonů studenta na Ostravské univerzitě v Ostravě 91 - 100 A 1 započteno81 - 90 B 2+ 2 71 - 80 C 2- 61 - 70 D 3+ 3 51 - 60 E 3- 0 - 50 F, FX 4 4 nezapočteno

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.