Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Prameny vizuální gramotnosti 2 (KVV / 3DPG3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 3DPG3 - Prameny vizuální gramotnosti 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

OTÁZKY, KONFLIKTY, CESTY VE VÝTVARNÉM VZDĚLÁVÁNÍ(1. - 3. lekce)- Vztah obrazů života a umění, jejich kulturní i psychologické podoby a hodnoty v zážitkovém poli účastníků výtvarného vzdělávání. Statické vizuální umělecké dílo a zájem o něj v procesu vzdělávání. Pedagogické dílo, jeho artefiletická interpretace. Umělecké i pedagogické dílo vzniká s konečnou platností v hlavě vnímatele. (Tvůrčí dílna. Přednáška)- Vizuální komunikace jako výměna informací v sociálním světě prostřednictvím obrazů neverbálních i verbálních - obrazů slov.. jednota sdělování, ale také sdílení komunikace vnitřní a vnější a jejich podíl na kvalitě vzdělávacího prostředí. Estetický postoj ke vzdělávání,. Ke vzdělávacím situacím a prostředkům. (Tvůrčí dílna. Přednáška)- Umělecké dílo jako věc, znak, výraz a model, já a vy jako jeho vnímatelé a interpreti vnímaného. Pedagogické dílo jako sociálně-estetický objekt. (Tvůrčí dílna. Přednáška)(4. - 6. lekce)- Estetické a umělecké vnímání: Receptivita a produktivita v estetickém vnímání přírody a kultury, uměleckých děl, předmětů všední skutečnosti a sociálních situací. (Tvůrčí dílna. Přednáška)- Estetická zaměřenost ke světu, včetně světa (výtvarného) vzdělávání. Estetický postoj k přírodě i uměleckému dílu jako stav mysli. Atmosféra vzdělávání jako estetická kategorie. (Tvůrčí dílna. Přednáška)- Percepce, recepce, responze, apercepce ve vizuální komunikaci i v estetické dimenzi sociální komunikace ve vzdělávání. Krása, ošklivost, humor a tragedie jako estetické kategorie estetického nazírání na sociální svět všedních dní. (Tvůrčí dílna. Přednáška)(7. - 9. lekce)Motivy, které vedou člověka k touze po poznání, k radosti z něj, k intelektuálnímu štěstí?..ze setkání z uměním a druhými lidmi- Jak se rodí touha po citových prožitcích doprovázejících estetické účinky uměleckých děl i sociálních situací?V jakých podmínkách se rozvíjí touha po estetickém zážitku , po radosti z intelektuální činnosti, sebevzdělání i sebepotvrzení?(Tvůrčí dílna. Přednáška)- Čím je posilován osobní růst a hledání mravních ideálů.ve světě výtvarného vzdělávání. Média - jejich obsahy a formy, paměť, imaginace, myšlení, postoj, jejich souvislosti, pozitivní i negativní a přínos (Tvůrčí dílna. Přednáška)- Spontánnost, poučená spontánnost a jejich úloha při probouzení zájmu o svět vizuality, svět výtvarných uměleckých děl, o estetické a umělecké zážitky (Tvůrčí dílna. Přednáška)(10. - 12. lekce)- Esteticko-psychologické zásady estetického a uměleckého zážitku - relativně stabilní předpoklady- Návyky, dovednosti, názory, postoje, hodnoty, kulturní úroveň, životní styl, znalosti , estetické zaměření, jako podmínky rozvoje .estetického a uměleckého zážitku a potřeby jejich iniciování ve vzdělávání (Tvůrčí dílna. Přednáška)- Způsoby estetického prožívání a estetického hodnocení světa přírody, vizuální kultury a přípravy výtvarných vzdělávacích situací. (Tvůrčí dílna. Přednáška)- Estetika myšlenkového dění ve výtvarném vzdělávání .Estetická funkce a estetika myšlení v přípravě vzdělávacích situací. (Tvůrčí dílna. Přednáška)(13. lekce)- Naladění na komunikační kanál - jako podmínka dekódování uměleckého sdělení i estetických dimenzí vzdělávacích situací ve výtvarné výchově- Repetitorium: Vztažnosti pojmů, jejich obsahů objasňovaném v kurzu Prameny vizuální gramotnosti 2. Vizualizace vztahů mezi pojmy v myšlenkových mapách s centrálním pojmem Umění a vizuální komunikace. Hovořím-li s obrazem (včetně živé sociální situace) , hovořím s vlastní představou o něm a o jeho aktérech (2).

Získané způsobilosti

Předmět se zaměřuje na gradaci osobnostního, sociálního, tím také profesního vývoje studenta s profesním zaměřením na vzdělávání ve výtvarném oboru. Kompetence studentů gradují ve všech předmětech v rámci studia absolvují.1) V rovině receptivní se u studenta rozvíjí schopnost induktivně odkrývat, konstruktivně objevovat zákonitosti plošné, prostorové i časoprostorové výtvarné tvorby ve vztahu k jeho sociálním kontextům.2) V rovině produktivní se v psychodidaktických dílnách student učí rozumět otázkám výtvarné a sociální citlivosti. S vazbou na vlastní výtvarnou činnost proniklá do uvědomovaných obsahů vlastní motivovanosti k výtvarné seberealizaci. Učí se rozumět vzdělávacím potřebám druhých lidí, uvědomuje si je ve vztahu k hodnotám přírody a kultury (s důrazem na výtvarné umění).

Literatura

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : PdF UK, 1991. ISBN 80-7066-368-5.SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej: Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-322-2.JŮVA, V. Estetická výchova. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-12-5.HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.SZTABLOVÁ, D. Hodnoty a integrita výtvarného vzdělávání na 1. a 2. st. základního vzdělávání. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-558-4.SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1997. ISBN 80-7042-121-5.VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1970. ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2 : výtvarná čítanka pro 2.-5. ročník základní školy. Praha : Práce, 1996. ISBN 80-208-0380-7.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 5 : výtvarná čítanka od 8. ročníku základní školy a pro víceletá gymnázia. Praha: Práce, 2000. ISBN 80-86287-26-2.SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově : Artefiletika. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7184-437-3.SZTABLOVÁ, D. Otázky a konflikty nad rolí učitele výtvarné výchovy v primární škole. In Pedagogické vědy : sborník prací Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Ostrava: PdF OU, 1997. ISBN 80-7042-137-1.ADAMEC, J., ŠAMŠULA, P. Průvodce výtvarným uměním I. II. Praha : Práce, 1995. ISBN 80-208-0359-9.ŠAMŠULA, P., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-2080008-5.BLÁHA, J., SLAVÍK, J . Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec : Technická univerzita, 2002. ISBN 80-7083-661-X.BLAŽÍČEK, O. J., KROPÁČEK, J. Slovník pojmů z dějin umění. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0246-6.KULKA, T. Umění a kýč. Praha : Torst, 1994. ISBN 80-85639-17-3.SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-066-8.SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) 2.díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-130-3.SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování. Praha : Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-016-1.UŽDIL, J. Výtvarný projev a výchova. Praha : SPN, 1974. ŠLÉDR, J. Základní otázky psychologie umění. Praha: UK, 1988. ISBN 80-208-0386-6.

Požadavky

Student se v průběhu přednášek a cvičení podílí na tvůrčím řešení zážitkových programů přednášek a cvičení.Výstup: V souvislosti s těmito požadavky student zpracovává a předkládá:- portfolio své autorské vizuální - výtvarné tvorby- písemnou seminární práci se zaměřením na dílčí strukturovaný problém současné teorie výtvarné výchovy a jejích pojetí - seznam prostudované literatury z oblasti uměnovědné, historické, psychologické, sociologické, estetické, antropologické, výtvarně pedagogické aj.- seznam a soubor obrazových dokumentů a krátkých osobních interpretací z návštěv českých a světových muzeí umění, případně vlastivědných muzeí, z širší oblasti kulturní turistiky a destinace (hrady, zámky, skanzeny, vědecko-zábavná centra, krajin, měst aj. Bodové hodnocení způsobilostí a výkonů studenta na Ostravské univerzitě v Ostravě 91 - 100 A 1 započteno81 - 90 B 2+ 2 71 - 80 C 2- 61 - 70 D 3+ 3 51 - 60 E 3- 0 - 50 F, FX 4 4 nezapočteno

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.