Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Prameny 1 (KVV / 3JPR1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 3JPR1 - Prameny 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. - 12. KURZ: K PRAMENŮM ŽIVOTA, PODOBÁM KULTURY A LIDSKÉ TVORBY V NÍ (1. - 7.1 TEMATICKÝ CELEK KURZU)1 - 2. K pramenům kultury, výtvarné a pedagogické kultury a tvorby cestou sebepoznání. Tvůrčí dílna: "Já a má představa o vzdělávání ve výtvarném oboru, o jeho hodnotách a potřebách ve světě kultury".3. Svět výtvarné výchovy jako dílčí profesní svět učitele výtvarného oboru jako zážitkové pole dítěte v roli žáka, mladého člověka v roli studenta. Tvůrčí dílna: "Cestou sebepoznání do hlubin vlastní osobnosti - v obrazech i pojmech k na cestě k sobě samému."4. Světy možné a skutečné, svět výtvarného výrazu a jeho hodnot. Výraz - komunikace - forma jako základní roviny artefiletických principů výtvarného oboru. Tvůrčí dílna: " Souznění v dialogu nastává jen, když?"5. Výtvarný obor jako hodnota a prostředek v perspektivě hodnot životní cesty člověka6. Zkušenost jako výsledek učení dítěte, pubescenta (nejen) ve Výtvarném oboru na střední a základní umělecké škole. Rozvíjení výtvarné zkušenosti ve vztahu k přírodě a kultuře. Tvůrčí dílna: " Hledáme se navzájem ve světě řádu přírody, chaosu i řádu kultury".7. Zkušenost ve vztahu k estetickému vnímání přírody a vizuální kultury. Obrazy člověka a jeho vnitřního světa v dějinách výtvarné kultury, jejich možné významy jako otázky po hodnotách vztahu člověka a světa. Tvůrčí dílna: "Já a druzí lidé v obrazech poznání ze světa přírody a kultury"8.Funkce výtvarné zkušenosti v poznávacích, prožitkových, volních a sociálních souvislostech vizuální gramotnosti. Tvůrčí dílna: "Můj vnitřní drahokam"9. Pohyb poznávací, prožitkové a sociální zkušenosti dítěte, pubescenta ve výtvarném světě10. Výtvarný zážitek jako reakce na setkání s hodnotou.11. Zážitek jako základní artefiletické kategorie ve výtvarném vzdělávání12 Výrazová, významová, emfatická a konstruktivní složka zážitku a jejich součinnost ve vnitřním i vnějším obraze zážitkové situace. Tvůrčí dílna: "Vnitřní radost, bolest, smutek - tak, jak si je pamatuji a jak je umím sdělit".

Získané způsobilosti

Předmět se zaměřuje na gradaci osobnostního, sociálního, tím také profesního vývoje studenta s profesním zaměřením na vzdělávání ve výtvarném oboru. Kompetence studentů gradují v předmětech Prameny 1,2,3,4 (Expresivní dialogy)., Teorie a praxe výtvarné výchovy 1,2).1)V rovině receptivní se u studenta rozvíjí schopnost induktivně odkrývat, konstruktivně objevovat zákonitosti plošné, prostorové i časoprostorové výtvarné tvorby ve vztahu k jeho sociálním kontextům. 2)V rovině produktivní se v psychodidaktických dílnách student učí rozumět otázkám výtvarné a sociální citlivosti. S vazbou na vlastní výtvarnou činnost proniklá do uvědomovaných obsahů vlastní motivovanosti k výtvarné seberealizaci. Učí se rozumět vzdělávacím potřebám druhých lidí. uvědomuje si je ve vztahu k hodnotám přírody a kultury (s důrazem na výtvarné umění).

Literatura

Adorno, T. W. Estetická teorie. Praha : Panglos, 1997. ISBN 80-902205-4-1.ALDRICH, V. C. Filozófia umenia. Bratislava : SVKL, 1966. LIESMAN, K. P. Filozofie moderního umění. Olomouc : Votobia, 2000. GRAHAM, G. Filozofie umění. Brno : Barrister a Principa, 2000. ISBN 80-85947-53-6.ARENDTOVÁ, A. Krize kultury. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0424-4.NIETZE, F. O životě a umění. Olomouc : Votobia, 1995. Kratochvíl, Z., Bouzek, J. Od mýtu k logu. Praha: Hermann a synové, 1994. ISBN -neuvedeno.ARISTOTELES. Poetika. Rétorika. Politika. Praha : Svoboda, 1980. ADAMEC, J., ŠAMŠULA, P. Průvodce výtvarným uměním I. II. Praha : Práce, 1995. ISBN 80-208-0359-9.MALEVIČ, K. Suprematické zrcadlo. Praha : Brody, 1997. ISBN 80-8611201-7.Adler, A. Umění rozumět. Praha : Práh, 1993. ISBN 80-85809-04-4.Arnheim, R. Zamýšlení nad výtvarnou výchovou (bez ISBN). Praha : Česká sekce INSEA, 1997. CZECH, J. Znění ticha. Praha : Pražská scéna, 1994.

Požadavky

Student v rámci programu kurzu: 1. prokazuje kvalitu svého myšlení a schopnost prezentace svých teoretických znalostí ve spojitosti se svými přímými autentickými zkušenostmi získanými životem, výtvarnou tvorbou, teoretickým studiem.2. zpracovává seminární práci: analýza životopisné monografie osobnosti a díla některého z představitelů vizuální kultury z dějin výtvarného umění 3. zahajuje kompletaci podkladových materiálů k sestavení osobního portfolia s obrazovou dokumentací souboru výtvarných prací studenta předkládaných u přijímacích zkoušek na KVV PdF OU - obor Učitelství výtvarného oboru na střední škole a na základní umělecké škole: 4. trvalý seminární úkol teoretické oblasti studia - archivace, doplňování, prezentace a rozprava nad seznamem prostudované literatury z oblasti uměnovědné, psychologické, sociologické, estetické, antropologické, výtvarně pedagogické aj.5. soustavná kompletace dokumentace k vlastní publikační činnosti (výstavy - texty) a jejich ohlasy;dokumentace k vlastní pedagogické činnosti - pedagogická praxe, výtvarné akce s dětmi, jejich řešení - spíše od vyšších ročníků studia);

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.