Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Prameny 2 (KVV / 3JPR2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 3JPR2 - Prameny 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. - 12. KURZ: CESTA ŽIVOTEM, CESTA TVORBOU1. Vztah rozumění a pochopení, radost jako zvláštní druh zážitku člověka při výtvarné seberealizaci. Tvůrčí dílna. "Když hovoříš v neverbálních obrazech, mohu ti porozumět tak hluboce, jak ...?"2. Rozvoj citlivého výtvarného vnímání jako podmínky rozvoje citlivého výtvarného vnímání, jedinečných imaginativních aktivit, výtvarné tvořivosti člověka ve vztahu k výtvarným hodnotám světa. Vztah přírody a kultury v pramenech umělecké tvorby. Tvůrčí dílna: "Vnitřní a vnější světy ve vnitřní i vnější krajině"3. Estetická a umělecká dimenze výtvarného vnímání. Tvůrčí dílna: " Jak vidět neviditelné estetické a umělecké hodnoty- galerijní programy".4. Zkušenost, estetické a umělecké vnímání v konstruktivistickém vzdělávání a jeho uplatnění v rozvoji výtvarné komunikace, např. v artefiletickém pojetí výtvarné výchovy.). Tvůrčí dílna: " Od zkušenosti k pojmům kurzu Prameny - Expresivní dialogy 1 - 2".5. Rozvoj imaginativních aktivit ve výtvarném oboru a výtvarné vzdělávání s důrazem na výtvarnou představivost a fantazii. Tvůrčí dílna: "Mé vnitřní světy ve fantazijních představách a ve snech";vnitřní světy v obrazech druhých tvůrců - galerijní programy".6.Výtvarná tvořivost jako nejvyšší kvalita lidského myšlení, jedna z dimenzí zvláštnosti vývojových stádií kreativity, mezi kreativitou a antikreativitou ve výtvarné výchově. Tvůrčí dílna: "Co mé smysly nezažily, ale mé schopnosti umožnily?"7. Zkušenost, vnímání, představivost a tvořivost, výtvarně-estetické hodnoty přírody a kultury. Zkušenost v konstruktivistickém vzdělávání a jeho uplatnění v rozvoji výtvarné komunikace, např. v artefiletickém pojetí výtvarné výchovy.)Tvůrčí dílna: "Teoretická rozprava nad autorskou výtvarnou tvorbou studentů".8. Hodnoty jako spojnice vnitřních a vnějších obrazů a životních projevů člověka.Tvůrčí dílny: "Na pyramidách hodnot "9. Vizuálně-obrazné systémy v procesu komunikace ve všední i umělecké kultuře a sociální svět.10. Role tvůrce v uměleckém procesu. Umělecký tvůrčí proces. Vnitřní cesty tvůrčího hledání. Specifické vidění světa tvůrce. Výjimečné dispozice k uměleckému vyjadřování. Životní a umělecké zkušenosti proměňující vnímání, představy, myšlení tvůrce. Citové vazby, prožitky, včetně prožívání vztahů k druhým lidem. Vynořování znaků, symbolů. Další prameny originality, jedinečnosti, síly výrazu, zaměření se na obsah, významy, uměleckou formu. Tvůrčí dílna: " Svět galerie - svět zvnějšněných vnitřních obrazů".11. Umění a poznání, vědění a vizuální zkušenost. Umění a jeho interpretace v teorii kultury.Život, výtvarná kultura a výtvarná výchova jako středové hodnoty profesionální kultury učitele výtvarné výchovy12. Umělecké dílo z hlediska psychologie, estetiky, uměnovědy a jiných věd . Zrození díla, jeho hodnot a kvalit. Výtvarné a pedagogické dílo ve vztahu k recepci a produkci; percepce, apercepce, responze ve vztahu k recepci. Emocionalita a racionalita ve výtvarné a pedagogické tvorbě. Komunikace v uměleckém a pedagogickém procesu. Významy v uměleckém a pedagogickém díle. Umělecké druhy a žánry.

Získané způsobilosti

Předmět se zaměřuje na gradaci osobnostního, sociálního, tím také profesního vývoje studenta s profesním zaměřením na vzdělávání ve výtvarném oboru. Kompetence studentů gradují v celkovém obrazu předmětů Prameny 1,2,3,4 (Expresivní dialogy), Teorie a praxe výtvarné výchovy 1,2).V rovině receptivní se u studenta rozvíjí schopnost induktivně odkrývat, konstruktivně objevovat zákonitosti plošné, prostorové i časoprostorové výtvarné tvorby ve vztahu k jeho sociálním kontextům. 2)V rovině produktivní se v psychodidaktických dílnách student učí rozumět otázkám výtvarné a sociální citlivosti. S vazbou na vlastní výtvarnou činnost proniklá do uvědomovaných obsahů vlastní motivovanosti k výtvarné seberealizaci. Učí se rozumět vzdělávacím potřebám druhých lidí. uvědomuje si je ve vztahu k hodnotám přírody a kultury (s důrazem na výtvarné umění).

Literatura

GADAMER, H. G. Aktualita krásného (Umenie ako hra, symbol a slávnosť). Bratislava : Archa, 1995. ISBN 80-7115-078-9.Erikson, E. H. Dětství a společnost. Praha : Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8.GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5.GRAHAM, G. Filozofie umění. Brno : Barrister a Principa, 2000. ISBN 80-85947-53-6.Doubravová, J. Hudba a výtvarné umění. Praha : Academia, 1982. GADAMER, H., G. Problém dějinného vědomí. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-062-5.GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta a ARGO, 1999. ISBN 80-7203-143-0.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003. GABLIKOVÁ, S. Selhala moderna?. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.Doubravová, J. Sémantické gesto. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0180-X.DOUBRAVOVÁ, J. Sémiotika v teorii a praxi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0.Fontana, D. Tajemný jazyk symbolů. Praha : Paseka, 1994. ISBN 80-85192-91-8.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha : Ars, 1985. Fromm, E. Umění být. 128 s. 1. české vyd. Z angl. The Art of Being vyd. The Continuum Publishing Company, New York 1992 přel. V., 1994. ISBN 80-206-02.GOODMAN, N. Způsoby světatvorby. Bratislava, 1997. ISBN 80-7115-120-3.

Požadavky

Student v rámci programu kurzu: 1. prokazuje kvalitu svého myšlení a schopnost prezentace svých teoretických znalostí ve spojitosti se svými přímými autentickými zkušenostmi získanými životem, výtvarnou tvorbou, teoretickým studiem.2. zpracovává seminární práci: analýza tří životopisných monografií osobností představitelů vizuální kultury a dějin výtvarného umění v konfrontaci paralelních hodnot - historické významnosti, prvků v obsahu tvorby, ve formách uměleckých děl. aj. 3. zahajuje kompletaci podkladových materiálů k sestavení osobního portfolia s obrazovou dokumentací souboru výtvarných prací studenta předkládaných u přijímacích zkoušek na KVV PdF OU - obor Učitelství výtvarného oboru na střední škole a na základní umělecké škole: 4. trvalý seminární úkol teoretické oblasti studia - archivace, doplňování, prezentace a rozprava nad seznamem prostudované literatury z oblasti uměnovědné, psychologické, sociologické, estetické, antropologické, výtvarně pedagogické aj.5. soustavná kompletace dokumentace k vlastní publikační činnosti (výstavy - texty) a jejich ohlasy;dokumentace k vlastní pedagogické činnosti - pedagogická praxe, výtvarné akce s dětmi, jejich řešení - spíše od vyšších ročníků studia).

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.