Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Prameny - Expresivní dialogy (KVV / 3JPR3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 3JPR3 - Prameny - Expresivní dialogy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. - 13. lekce kurzu: K PRAMENŮM ŽIVOTA, EXPRESE V KULTUŘE A PŘÍRODĚ(1 - 3. LEKCE) SVĚT VÝTVARNÉ KULTURY A SVĚT VZDĚLÁVÁNÍ VE VÝTVARNÉM OBORU1. K pramenům kultury: kultury osobní i společenské, vizuální - výtvarné a pedagogické, k vizuální tvorbě cestou sebepoznání (Dílna). Výtvarný vzdělávací obor jako problém ve vztahu k identitě, k hodnotám života v přírodě a kultuře. Artefiletické principy výtvarného vzdělávacího oboru, J. Slavík. (Dílna, přednáška)2. Svět výtvarného vzdělávacího oboru jako zážitkové pole dítěte v roli žáka, mladého člověka v roli studenta, jako jeden z profesních světů učitele expresivního vzdělávacího oboru Výtvarná výchova a Výtvarný obor. Člověk - jedna ze středových hodnot zvnitřňujícího pojetí profesní přípravy asistentů pedagogů ve výtvarné výchově, ve výtvarném vzdělávacím oboru. Osobnost, identita jako obecné i speciální (vizuální - výtvarné) psychologické charakteristiky člověka, tvůrce, autora výtvarného i pedagogického díla (Dílna, přednáška)3. Příroda jako primární zdroj duchovního rozvoje člověka. Kultura, vizuální kultura, její výtvarná forma. (Dílna, přednáška)(4.- 6. LEKCE)ZVNITŘNĚNÍ JAKO JEDNA Z CHARAKTERISTIK PROFESNÍ PŘÍPRAVY ASISTENTŮ PEDAGOGŮ A UČITELŮ VÝTVARNÉ VÝCHOVY (VÝTVARNÉHO OBORU), ZÁŽITEK JAKO ARTEFILETICKÁ KATEGORIE, ŽIVOT A VÝTVARNÉ UMĚNÍ JAKO PILÍŘE PROFESIONALIZACE EXPERTŮ V TEORII A PRAXI VÝTVARNÉ VÝCHOVY4. Výtvarně-pedagogická charakteristika zážitku. Zážitek, zážitkové pole, jejich složky, obsahy a funkce ve výtvarné zkušenosti, v recepci, tvorbě i studiu teoretických otázek výtvarné kultury. Zážitek a prožitek. Prožitek v zážitku. (Dílna, přednáška)5. Vidění a vědění jako doprovodné kvality zážitku. Pedagogická transformace zážitku do světa osobní a profesní kultury asistenta učitele a učitele výtvarné výchovy. (Dílna, přednáška)6. Možné světy, jejich podoby, obsahy a významy. Příběhy a jejich obrazy /mýty, báje, bajky, pověsti, jejich významy a jejich hloubky. Události ve výtvarné i pedagogické tvorbě. (Dílna, přednáška)(7. - 9. LEKCE)EXPRESE, EXPRESIVITA NA POLI VÝTVARNÉM I PEDAGOGICKÉM7. Výraz jako jeden z projevů vnitřní souvztažnosti jevů, kategorií, dění. (Dílna, přednáška)7.1 Zkušenost jako středová hodnota lidského učení. Zkušenost ve výtvarné tvorbě, v estetické recepci, v teoretickém studiu asistenta pedagoga. (Dílna, přednáška)(10. - 12. LEKCE)KULTURA, VIZUÁLNÍ KULTURA, JEJÍ VÝTVARNÁ FORMA8. Estetická a umělecká recepce jako sjednocující pole v praktickém a teoretickém poli poznání, v komunikaci sociální, včetně komunikace výtvarné. (Dílna, přednáška)9. - 10. Umělecká a pedagogická tvorba jako estetické objekty v mysli studenta oboru Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání. Struktura a hodnoty uměleckého a pedagogického díla v aktuálním pojetí studenta oboru Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání. Výtvarná komunikace jako most k obsahům a významům kulturního dědictví lidstva a role asistenta pedagoga ve výtvarné výchově. . (Dílna, přednáška)11. - 12. Znakový obrazový systém, jeho podoba, funkčnost a efekty ve výtvarné a širší sociální komunikaci, asistent pedagoga a vizuální komunikace ve výtvarné výchově. (Dílna, přednáška)(13. LEKCE)Kolokvium nad kurzy Prameny - Expresivní dialogy:Já, druzí lidé u pramenů své osobní kultury (kolokviální dílna nad jednotlivými okruhyseminářů 1 - 13.) Obhajoba písemné seminární práce. Sociokognitivní rozpravy.

Získané způsobilosti

Student v rovině recepce a produkce: - prokazuje schopnost a dovednost citlivě vnímat složitost procesu vlastní vizuální tvorby i tvorby druhých lidí (dětí, spolustudujících, umělců)- je schopen poučeně interpretovat autentickou zkušenost ze vzdělávacího prostředí výtvarné výchovy zprostředkované zážitkem- rozumí obsahům vybraných pojmů a pojmových kategorií, které si osvojil konstruktivní cestou poznání- s oporou o tvůrčí zkušenosti a dosažené teoretické znalosti z dějin výtvarné kultury, estetiky, psychologie aj. vysvětlí podstatu problému rozvoje osobní, sociální, kulturní a multikulturní identity žáka ve vzdělávacím prostředí výtvarné výchovy. Všechny uvedené znaky způsobilosti studenta jsou součástí celistvého obrazu jeho osobnosti a sociálních rolí, které představuje. Projevují se v jeho neverbální i verbální tvorbě, v jeho chování, jednání a rozhodování.

Literatura

HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.ECO, U. Baudolino. Praha : Argo, 2001. ISBN 80-7203-398-0.NĚMEC, J. Bolest a naděje : 10 esejů o osobním zrání. Praha : Vyšehrad, 1992. ISBN 80-7121-056-7.KOMENSKÝ, J.A. Cesta světla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1961. SLAVÍK, J. Dialog s uměním - inspirace pro výchovnou praxi a teorii. 1994. WITEHEAD, A. D. Dobrodružství idejí. Praha : Oikúmené, 2000. ISBN 80-7298-009-2.WELSCH, W. Estetické myslenie. Bratislava: Archa, 1993. VANĚK, J. Estetika pro každého. Praha : VŠE, 1996. ISBN 80-7079-811-4.ECO, U. Faucaltovo kyvadlo. Bratislava : Slovenský spisovaťel, 1991. ISBN 80-220-03581.WITGENSTEIN, L. Filozofická zkoumání. Praha : Filozofický ústav AV ČR, 1993. LIESSMANN, K.P. Filozofie moderního umění. Olomouc: VOTOBIA, 2000. ISBN 80-7198-444-2.GRAHAM, G. Filozofie umění. Brno : Barrister a Principa, 2000. ISBN 80-85947-53-6.ECO, U. Hledání dokonalého jazyka v evropské kultuře. Praha : Literární noviny, 2001. HANDLÍŘ, J. Identifikace a umělá inteligence. Brno: VUT, 1992. ISBN 80-214-0397-7.BUBER, Martin. Já a ty. Olomouc: Votobia, 1995. ISBN 80-7198-042-1.ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.ECO, U. Jméno růže. Praha : Český klub, 1993. ISBN 80-85637-04-0.LAMAČ, M. Myšlenky moderních malířů : od Cézanna po Dalího. Praha : Odeon, 1989. ISBN 80-207-0087-0.Eco, U. O zrcadlech a jiné eseje: znak reprezentace iluze, obraz. Praha: Mladá fronta, 2002. ISBN 80-204-0959-9.SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-437-3.ECO, U. Ostrov včerejšího dne. Praha : Český klub, 1995. ISBN 80-85637-27-8.SLAVÍK, J. Panoptikum výrazu. Výtvarná výchova 33. 1992. ŠEVČÍK, O. Problémy moderny a postmoderny. Praha : ČVUT, 1993. ISBN 80-01-01036-8.KULKA, J. Psychologie umění. Praha : GRADA Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.ŠLÉDR, J. Psychologie umění. Praha, Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-504-1.ECO, U. Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2007. ISBN 80-205-0472-9.CHVÁTÍK, K. Strukturální estektika: řád věcí a řád člověka. Praha: Victoria Publishing. ISBN 80-85865-03-3.NUSKA, B. Symbolový substrát hodnotových soustav ke struktuře etických a estetických axiologií. Liberec : Schola filosofia, 1997. ISBN 80-238-1829-5.SLAVÍK, J. Tajemství formy, Výtvarná výchova 33. 1992. PENNICK, N. Tajná znamení, symboly a znaky. Praha: Volvo Globator, 1999. ISBN 80-85885-84-0.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového zobrazování. Praha : ARS, Uměnovědná řada, 1985. Eco, U. Umění a krása ve středověké estetice. Praha: Argo, 1998. ISBN 80-7203-098-1.KULKA, T. Umění a kýč. Torst. Praha, 1994. ISBN 80-85639-17-3.BAUMAN, Z. Úvahy o postmoderní době. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ZIBRIN, P. Vnimanie urbanistického prostoru. Bratislava : Alfa, 1988. SLAVÍK, J. Výtvarné rozhovory, Výtvarná výchova 33. 1992. PEREGRIN, J. Význam a struktura. Praha : OIKYMENH, 1993. ISBN 80-86005-93-3.BUCHTOVÁ, M. Základy estetiky a kultury. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-7204-002-2.BONOIST, L. Znaky, symboly a mýty. Praha: Tiskařské závody, 1995. ISBN 80-85865-49-1.

Požadavky

Student v průběhu programu a zakončení kurzu prokazuje stupeň rozvoje svých psychosociálních - obecných a speciálních (především výtvarných) kompetencí v rovině: - obecné i speciální (výtvarné) recepce a produkce - s důrazem na citlivé vnímání, neverbální a verbální myšlení (včetně imaginace), na schopnost interpretace svých zkušeností, schopností dovedností, znalostí, potřeb, zájmů, postojů, hodnot, norem, prožitků, svého přesvědčení aj.- učí se prezentovat obsahy implicitních i explicitních zdrojů své myšlenkové - verbální i neverbální tvorby.Výstupy: V souvislosti s těmito požadavky student zpracovává a předkládá:- portfolio své autorské vizuální - výtvarné tvorby- písemnou seminární práci v podobě analýzy životopisné monografie osobnosti a díla některého z představitelů české nebo světové vizuální kultury (její výtvarné formy); - seznam prostudované literatury z oblasti uměnovědné, historické, psychologické, sociologické, estetické, antropologické, výtvarně pedagogické aj.- seznam a soubor obrazových dokumentů a krátkých osobních interpretací z návštěv českých a světových muzeí umění, případně vlastivědných muzeí, z širší oblasti kulturní turistiky a destinace (hrady, zámky, skanzeny, vědecko-zábavná centra, krajin, měst aj.).

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.