Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Prameny - Sdělování a sdílení (KVV / 3JPR4)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 3JPR4 - Prameny - Sdělování a sdílení, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

(1. - 2. LEKCE)VÝRAZ, KOMUNIKACE, FORMA JAKO ZÁKLADNÍ PRINCIPY ARTEFILETICKÉHO POJETÍ VZDĚLÁVÁNÍ VE VÝTVARNÉ VÝCHOVĚ(VE VÝTVARNÉM VZDĚLÁVACÍM OBORU)1. Sdělování a sdílení, jejich obrazy, obsahy, významy, výrazy a kvality ve výtvarném a širším sociálním světě. (Dílna, přednáška)2. Rozumění a pochopení jako kategorie ve světě sociálních a výtvarných forem. (Dílna, přednáška)(3. - 4. LEKCE)HODNOTY JAKO MOŽNÉ SPOJNICE VNITŘNÍCH I VNĚJŠÍCH OBRAZŮ A ŽIVOTNÍCH PROJEVŮ ČLOVĚKA3. Podněty na cestě ke konstruktivnímu poznávání. (Dílna, přednáška)4. Viditelné a neviditelné významy v kultuře - v pohádkách. (Dílna, přednáška)5. Odkrývání a vyjadřování prekonceptů hodnot v symbolických významech bájí a pověstí. (Dílna, přednáška)(5. - 9. LEKCE)DÍLO VÝTVARNÉ A DÍLO PEDAGOGICKÉ V PROFESNÍ PŘÍPRAVĚ (NEJEN) ASISTENTŮ PEDAGOGŮ VE VÝTVARNÉM VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLE A ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLE6. Umění a poznání, vědění a vizuální zkušenost. Umění a jeho interpretace v kultuře. Život, výtvarná kultura a výtvarná výchova jako středové hodnoty profesionální kultury asistenta pedagoga a učitele výtvarné výchovy. (Dílna, přednáška)7. Od zážitku a prekonceptu pojmů ke schopnosti rozumět obsahům pojmů v odborné literatuře. (Dílna, přednáška).8. Umělecké dílo z hlediska psychologie, estetiky, uměnovědy a jiných věd. Zrození díla, jeho hodnot a kvalit. Umělecké dílo jako znak, jako obraz jedinečné autorské tvorby (Dílna, přednáška)9. Umělecké dílo a jeho psychologické charakteristiky (cesta tvorby, response tvůrčí cesty, vrstvy díla). Obsahy, významy a formy ve výtvarném a pedagogickém díle. (Dílna, přednáška)10. Výtvarné a pedagogické dílo ve vztahu k recepci a produkci; percepce, apercepce, response ve vztahu k recepci. Emocionalita a racionalita ve výtvarné a pedagogické tvorbě. (Dílna, přednáška)11. Sociální inteligence a problémy jejího rozvíjení ve výtvarné výchově v integraci s ostatními oblastmi vzdělávání na různých stupních a typech škol v jejich vzdělávacím prostředí. (Dílna, přednáška)(10. - 12. LEKCE)ARGUMENTY PRO PROMĚNU ČESKÉ ŠKOLY VE 21. STOLETÍ12. Konstruktivní a transmisivní poznávání ve školním vzdělávacím prostředí. (Dílna, přednáška)13. Sociálně - estetické hodnoty ve vzdělávání. (Dílna, přednáška)(13. LEKCE)Kolokvium nad kurzem Prameny - Sdělování a sdílení:V horizontech a ve spirále: Sebereflektivní hodnocení stupně rozumění a pochopení rozvoje svých psychosociálních kompetencí, Druhá kolokviální dílna : Já a druzí lidé u pramenů své osobní kultury (kolokviální dílna nad jednotlivými okruhy). Obhajoba písemné seminární práce. Sociokognitivní rozpravy. (Dílna)

Získané způsobilosti

Předmět se zaměřuje na gradaci osobnostního, sociálního, tím také profesního vývoje studenta s profesním zaměřením na vzdělávání ve výtvarném oboru. Kompetence studentů gradují v celkovém obrazu předmětů Prameny 1,2,3,4 (Expresivní dialogy), Teorie a praxe výtvarné výchovy 1,2).1)V rovině receptivní se u studenta rozvíjí schopnost induktivně odkrývat, konstruktivně objevovat zákonitosti plošné, prostorové i časoprostorové výtvarné tvorby ve vztahu k jeho sociálním kontextům. 2)V rovině produktivní se v psychodidaktických dílnách student učí rozumět otázkám výtvarné a sociální citlivosti. S vazbou na vlastní výtvarnou činnost proniká do uvědomovaných obsahů vlastní motivovanosti k výtvarné seberealizaci. Učí se rozumět vzdělávacím potřebám druhých lidí. Uvědomuje si je ve vztahu k hodnotám přírody a kultury (s důrazem na výtvarné umění).

Literatura

CORETH, E. Co je člověk. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-098-2.CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Jinočany : H + H, 1994. ISBN 80-85787-81-4.Fromm, E. Umění být. 128 s. 1. české vyd. Z angl. The Art of Being vyd. The Continuum Publishing Company, New York 1992 přel. V., 1994. ISBN 80-206-02.Adler, A. Umění rozumět. Praha : Práh, 1993. ISBN 80-85809-04-4.KESNER, L. Vizuální teorie. Praha, 1997. ISBN 80-86022-17-X.Jebavá, J. Arteterapie. Praha, 1997. ISBN 80-7184-394-6.Adorno, T. W. Estetická teorie. Praha : Panglos, 1997. ISBN 80-902205-4-1.GROF, S. Kosmická hra. Praha: Perla, 1998. ISBN 80-86183-09-02.ARENDTOVÁ, H. Krize kultury. Praha, 1994. ISBN 80-204-0424-4.Ingarden, R. O štrukture obrazu. Bratislava: SVKL, 1965. SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-437-3.Aristoteles. Poetika. Praha, 2008. ISBN 978-80-7298-131-1.GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha : Argo, 1995. ISBN 80-204-0685-9.ČAČKA, O. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-034-1.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.ČAČKA, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno : Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-70-5.GÁBLIKOVÁ, S. Selhala moderna?. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.Doubravová, J. Sémantické gesto. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0180-X.DOUBRAVOVÁ, J. Sémiotika v teorii a praxi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0.BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětské výtvarném projevu. Brno: PdF MU, 1999. ISBN 80-210-2079-2.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha : Ars, 1985. SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-066-8.Kesner, L. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H+H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.FRANKL, V.E. Vůle ke smyslu. Cesta. Brno, 1997. ISBN 80-85139-63-2.Frankl, V. E. Vůle ke smyslu. Brno: Cesta, 1997. ISBN 80-85 139-63-2.DAVID, J. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén (bez ISBN). Polička : Fantisk, 1993. ISBN 80-9011438-5-7.SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování. Praha : Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-016-1.ŠLÉDR, J. Základní otázky psychologie umění. Praha: UK, 1988. ISBN 80-208-0386-6.Arnheim, R. Zamýšlení nad výtvarnou výchovou (bez ISBN). Praha : Česká sekce INSEA, 1997.

Požadavky

- Student v průběhu programu a zakončení kurzu prokazuje další stupeň rozvoje svých psychosociálních - obecných a speciálních (především výtvarných) kompetencí s důrazem na citlivé vnímání, neverbální a verbální myšlení (včetně imaginace), na schopnost interpretace svých zkušeností, schopností, dovedností, znalostí, potřeb, zájmů, postojů, hodnot, norem, prožitků, svého přesvědčení aj.- učí se prezentovat obsahy implicitních i explicitních zdrojů své myšlenkové - verbální i neverbální tvorby.Výstupy: V souvislosti s těmito požadavky student zpracovává a předkládá:- portfolio své autorské vizuální - výtvarné tvorby- písemnou seminární práci v podobě konfrontace tří individuálně vybraných významných představitelů české nebo světové historie vizuální kultury (s důrazem na oblast výtvarného umění) - (V seminární práci student rozboruje životní příběhy výtvarných umělců, zamýšlí se nad vnitřními a vnějšími zdroji jejich jedinečné umělecké tvorby).- seznam prostudované literatury z oblasti uměnovědné, historické, psychologické, sociologické, estetické, antropologické, výtvarně pedagogické aj.- seznam a soubor obrazových dokumentů a krátkých osobních interpretací z návštěv českých a světových muzeí umění, případně vlastivědných muzeí, z širší oblasti kulturní turistiky a destinace (hrady, zámky, skanzeny, vědecko-zábavná centra, krajin, měst aj.).

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.