Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teor. a prax. výtv. vých.-Zkuš. učení (KVV / 3JTD1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 3JTD1 - Teor. a prax. výtv. vých.-Zkuš. učení, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. - 3. LEKCEVÝTVARNÁ VÝCHOVA (VÝTVARNÝ VZDĚLÁVACÍ OBOR) JAKO KULTURNÍ HODNOTA, JAKO PROSTŘEDEK PSYCHOSOCIÁLNÍHO A KULTURNÍHO ROZVOJE ŽÁKA RANÉHO, STŘEDNÍHO A STARŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU; SMYSL A VÝZNAM PŘEDMĚTU; OTÁZKY VÝTVARNÉ SEBEREALIZACE DÍTĚTE PŘEDŠKOLNÍHO, MLADŠÍHO A STARŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU, PUBESCENTA, ADOLESCENTA, DOSPĚLÉHO ČLOVĚKA1. - 3. Charakteristika současných pojetí vzdělávacího oboru Výtvarná výchova a Výtvarný obor v současné české škole, v mimoškolních zájmových zařízeních, zkušenost praktická a teoretická jako integrativní pole zrání kompetencí žáka i jeho vzdělavatelů:1. Shrnující, konfrontační, mnohakontextové hledání středových hodnot předmětu, jeho smyslu, cílů (završujících i dílčích), obsahu, prostředků a jejich kontextů v odkazech na odborné teoretické prameny; charakteristika vztahu vzdělávacího oboru Výtvarná výchova a Výtvarný obor a psychologie, filozofie, kulturní antropologie, dějin výtvarné kultury; teorie výtvarné výchovy - srovnávání základní orientace v literatuře, rozumění jejího obsahu, chápání souvislostí v kontextech teoretických znalostí studenta.2. Cíle a principy artefiletického pojetí výtvarné výchovy - jako pilíře náhledu na souvislosti cílů výtvarného vzdělávacího oboru a zvnitřňujícího pojetí profesní přípravy studentů bakalářské etapy studia Výtvarná výchova pro střední školy a základní umělecké školy ve vzdělávání.3. Charakteristiky pojetí výtvarné výchovy v České republice 80. a 90. léta 20. století do počátku 21.4. - 8. LEKCEVÝTVARNÁ A NEJEN VÝTVARNÁ ZKUŠENOST, JEJÍ OBSAH A KVALITY ZÍSKANÉ A ROZVÍJENÉ NA POLI ZÁŽITKU VE SVĚTĚ PŘÍRODY, (NEJEN VÝTVARNÉ) KULTURY A JEJICH HODNOT; OD INDIVIDUÁLNÍCH PREKONCEPTŮ PROBLÉMŮ K JEJICH STUDIU V ODBORNÝCH TEXTECH4. Výtvarný zážitek jako reakce na setkání s hodnotou. Radost jako zvláštní druh či součást zážitku.5. Zkušenost a zkušenostní učení jako klíčové kategorie života, učení a zrání. Vztah rozumění a pochopení ve světě výtvarných hodnot.6. Rozvoj citlivého výtvarného vnímání člověka - dítěte předškolního, mladšího a staršího školního věku, pubescentů, adolescentů, dospělého věku.7. Rozvoj imaginativních aktivit ve výtvarné výchově dítěte předškolního, mladšího a staršího školního věku, pubescentů, adolescentů, dospělého věku. Výtvarná tvořivost jako nejvyšší kvalita lidského myšlení.8. Intuice a projekce ve výtvarné a pedagogické tvorbě jako složitý intelektuální proces a její hodnoty.(Integrace implicitních zkušeností a explicitních znalostí). Výraz jako klíčová hodnota na poli výtvarné výchovy jako výrazového a estetickovýchovného projevu. Zážitek, zážitkové pole, jejich složky, obsahy a funkce ve výtvarné zkušenosti, v recepci, tvorbě i studiu teoretických otázek výtvarné kultury. Zážitek a prožitek. Prožitek v zážitku. Vidění a vědění jako doprovodné kvality zážitku. Integrace praktických zkušeností a teoretických znalostí.9. - 10. LEKCELIDSKOST A PROFESIONALITA ASISTENTA PEDAGOGA A UČITELE VE VÝTVARNÉ VÝCHOVĚ, VE VÝTVARNÉM VZDĚLÁVACÍM OBORU NA STŘEDNÍ ŠKOLE A ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLE V PRAKTICKÝCH A TEORETICKÝCH SOUVISLOSTECH9. Role asistenta pedagoga a učitele vzdělávacího oboru Výtvarná výchova a Výtvarného oboru jako specifická sociální a profesní role10. Principy artefiletického pojetí pedagogického díla ve vztahu k výtvarné výchově.11. -12. lekceREFLEXE ROZVOJE IDENTITY ČLOVĚKA VE VZTAHU K JEHO VÝTVARNÉMU PROJEVU, PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI A TEORETICKÉ SOUVISLOSTI PROBLÉMU11. Výtvarný projev člověka, zákonitosti a znaky jeho vývoje. Dětský výtvarný projev, jeho hodnota na poli v psychologických, pedagogických, kulturně-antropologických interpretací.12. Arteterapie a artefiletika a jejich možnosti v prohloubení chápání vrstevnatosti výtvarného projevu člověka13. lekce NÁZORY NA VYUČOVÁNÍ KRESLENÍ A VÝTVARNÉ VÝCHOVY V ČESKÝCH ZEMÍCH

Získané způsobilosti

Student v rovině recepce a produkce: - prokazuje schopnost a dovednost citlivě vnímat otázky spojené se vzděláváním ve výtvarné výchově- rozumí pojmům a pojmovému zázemí spojeným s otázkami zaměřenými na vzdělávání ve výtvarné výchově - zkušenosti nabyté v zážitkových programech uplatňuje smysluplně a efektivně v drobných výtvarných vzdělávacích projektech - s oporou o znalosti v oblasti teorie a psychodidaktiky výtvarné výchovy, dějin výtvarné kultury, estetiky, psychologie umění dovede vysvětlit a hodnotit problémy, které mohou být svěřeny řešení asistentu pedagoga ve výtvarné výchově nebo vedoucímu zájmových mimoškolních výtvarných činností dětí.Všechny uvedené znaky způsobilosti studenta jsou součástí celistvého obrazu jeho osobnosti a sociálních rolí, do kterých vstupuje. Projevují se v jeho neverbální i verbální tvorbě, v jeho chování, jednání a rozhodování.

Literatura

ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-121-4.HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : PdF UK, 1991. ISBN 80-7066-368-5.POHNEROVÁ, M. Duchovní a smyslová výchova. Polička : Fantisk, 1994. ISBN 80-901438-2-2.CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha : Aventinum, 1992. ISBN 80-85277-79-4.CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-85277-84-0.CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi textil. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-85-9.CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi tvar. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-7151-732-1.ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1999. ISBN 80-902267-3-6.LASOTOVÁ, D. Rudolf Sikora- Malevičův hrob. Ostrava : PdF OU, 2001. ISBN 80-7042-191-6.ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.CIKÁNOVÁ, K. Tužkou, štětcem nebo myší. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.DVOŘÁKOVÁ, H. Výtvarná výchova na prvním stupni II - pracovní sešit pro 4. - 5. ročník. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1998. ISBN 80-858-59-5.DVOŘÁKOVÁ, H. Výtvarná výchova pro I. stupeň (1. -3. ročník). Brno, 1997. ISBN 80-85808-46-3.SZTABLOVÁ, D. Dosahování učitelské způsobilosti k vyučování výtvarné výchovy jako jedna z cest ke specifickému vědění učitele primární školy. In Univerzitní vzdělání učitelů primární školy na přelomu století : sborník vybraných referátů z vědecké konference. Praha : UK PdF, 1999. ISBN 80-86039-76-5.SZTABLOVÁ, D. Doteky světů : Některé souvislosti v problematice uplatňování a rozvíjení profesních dovedností učitelů výtvarné výchovy v oblasti zpřístupňování světa vizuální kultury, její výtvarné formy. In: Šupšáková, B. Vizuálna kultúra a umenie v škole : Nové myšlenky a prístupy. Bratislava : Digit, 2004. ISBN 80-968441-0.SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1997. ISBN 80-7042-121-5.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2 : výtvarná čítanka pro 2.-5. ročník základní školy. Praha : Práce, 1996. ISBN 80-208-0380-7.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 5 : výtvarná čítanka od 8. ročníku základní školy a pro víceletá gymnázia. Praha: Práce, 2000. ISBN 80-86287-26-2.SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově : Artefiletika. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7184-437-3.SZTABLOVÁ, D. Otázky a konflikty nad rolí učitele výtvarné výchovy v primární škole. In Pedagogické vědy : sborník prací Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Ostrava: PdF OU, 1997. ISBN 80-7042-137-1.ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-25555-8.SZTABLOVÁ, D. Specifické otázky v systémovém a rozvíjejícím pojetí přípravy budoucích učitelů na roli učitele výtvarné výchovy v primární škole. In Sborník referátů z mezinárodního sympozia 29. 9. 1998. Ostrava : Ostravská univerzita PdF, 1999. ISBN 80-7042-160-6.KUPKA, F. Tvoření v umění výtvarném. Praha: BRODY, 1999. ISBN 80-86112-16-0.KESNER, L. Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany, 1997. ISBN 80-86022-17-X.UŽDIL, J. Výtvarný projev a výchova. Praha, 1974.

Požadavky

Student v průběhu programu a zakončení kurzu prokazuje stupeň dalšího rozvoje svých psychosociálních - obecných a speciálních (především výtvarných) kompetencí v rovině: - obecné i speciální (výtvarné) psychosociální recepce a produkce - s důrazem na receptivní a tvůrčí kompetence profesní role asistenta pedagogů ve výtvarném vzdělávání - prezentace obsahů implicitních i explicitních zdrojů své myšlenkové - verbální i neverbální tvorby.Úroveň svých znalostí prokazuje u zkoušky.V souvislosti s těmito požadavky student zpracovává a předkládá:- portfolio své autorské vizuální - výtvarné tvorby- písemnou seminární práci v podobě teoretické studie konkrétního problému výtvarného vzdělávacího oboru - písemnou teoretickou práci - záhlaví přípravy na vyučovací jednotku vzdělávací situace- seznam prostudované literatury z oblasti uměnovědné, historické, psychologické, sociologické, estetické, antropologické, výtvarně pedagogické aj.- seznam a soubor obrazových dokumentů a krátkých osobních interpretací z návštěv českých a světových muzeí umění, případně vlastivědných muzeí, z širší oblasti kulturní turistiky a destinace (hrady, zámky, skanzeny, vědecko-zábavná centra, krajin, měst aj.).

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.