Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie a praxe VV-zážitek ve vzdělávání (KVV / 3JTD2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 3JTD2 - Teorie a praxe VV-zážitek ve vzdělávání, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. - 3. LEKCEOTÁZKY, KONFLIKTY, CESTY VE VÝTVARNÉM VZDĚLÁVÁNÍ1. Podmínky a souvztažnosti profesionality asistenta pedagoga a učitele výtvarné výchovy při zprostředkování hodnot přírody a umění. Charakteristiky vnímatelů různých věkových, vzdělanostních a zájmových kategorií. Vztah obrazů života a umění, jejich kulturní i psychologické podoby a hodnoty v zážitkovém poli účastníků vzdělávání. Umělecké a pedagogické dílo a jejich artefiletická interpretace v souvislosti s aktuálními školskými dokumenty. (Dílny, přednáška)2. Rozprava nad pojetím a obsahem A, B, C alternativních osnov výtvarné výchovy pro základní školu. (Dílna)3. Rozprava nad pojetím a obsahem RVP pro výtvarný vzdělávací obor na základní škole a střední škole. (Dílna) aj.4. - 8. LEKCEPEDAGOGICKÉ PROSTŘEDKY K UCHOPENÍ HODNOT VZDĚLÁVACÍHO OBORU VÝTVARNÁ VÝCHOVA A VÝTVARNÝ OBOR4. Příprava na vzdělávací situace jako projekt rozvoje psychosociálních a kulturních potencialit žáka. Projektování ve výtvarné výchově, jejich principy, možnosti a podoby, vyučovací jednotka jako příběh vzdělávací situace.Obsah ve výtvarné výchově jako hodnota lidské i pedagogické situace. Koncepty a prekoncepty ve výtvarné výchově. Koncept ve výtvarné výchově - jeho artefiletická interpretace. Pojem koncept v pedagogickém díle. Sociokognitivní konflikt.5. Úkol jako zdroj a podnět k rozvoji potřeb, schopností, motivů a postojů žáků mladšího školního věku ve výtvarné výchově, jako cesta k humanistickým cílům výtvarné výchovy a výchovy vůbec. Námět jako "věcný a prožitkový prvek lidského vztahu ke světu" (Slavík 1997)(S), jako možnost, otevření pramenů autentické hodnoty výtvarné formy dětského výtvarného projevu.6. Problém motivace ve výtvarné výchově, její význam pro vztah žáka ke světu (přírody a kultury), k výtvarnému světu, ke výtvarnému světu mimouměleckému i uměleckému, k sobě samému; charakteristika motivace, zdroje, druhy a efekty této motivace. Aspekty motivace, zdroje motivace. Motivy, potřeby a incentivy. Ego-vztažné motivy, jejich nesnáze a překonávání. Vnější a vnitřní motivace, druhy motivace.7. Organizační formy zážitkových situací a výtvarných činností žáků, kritéria jejich třídění, organizace činnosti ve vyučovací jednotce. Metody ve výtvarném vzdělávání, lidsky centrované pojetí výtvarného vzdělávání.8. Problematika hodnocení ve výtvarné výchově (Vztah hodnocení a motivace, hodnocení a sebehodnocení jako jedna z podmínek vnitřní dynamiky a proměn žáka a studenta, proměn obsahu a kvalit formy jeho výtvarného projevu. Hodnocení jako psychická funkce. Hodnocení v procesu činnosti, motivační, poznávací a konativní funkce hodnocení.9. - 10. LEKCEVÝTVARNÉ PROSTŘEDKY A ČINNOSTI S NIMI9. Co zůstává transmisivní škole utajeno; konstruktivní model uchopování hodnot výtvarné kultury.Přetvářecí, poznávací, hodnotově orientační a komunikativní činnosti, charakteristiky a smysluplnost jejich uplatnění ve výtvarné výchově (ve výtvarném vzdělávacím oboru). Výtvarný jazyk, výtvarné prostředky, jejich charakteristiky ve výtvarném znaku, ve výtvarné komunikaci.10. Explorační činnosti (hra, experimentace, etuda) s barvou s tvarem, prostorem, strukturou, světlem aj. jako možnost a cesta otevření pramenů výtvarné ho poznávání. Výtvarné techniky - pouze dílčí prostředek při dosahování cílů výtvarné výchovy; smysl a možnosti jejich uplatnění ve výtvarném vyjadřování žáků.11. - 12. LEKCEVZTAH PŘÍRODY A KULTURY V TEORETICKÝCH KONFRONTACÍCH11. Vztah člověka k přírodě jako jedna z dimenzí hodnotové orientace člověka v kultuře.Umělecká a pedagogická tvorba jako kulturně estetické objekty.12. Problém zprostředkování výtvarného uměleckého díla ve výchovné praxi. Možnosti a zkušenosti muzejní pedagogiky ve vztahu k výtvarnému vzdělávání.13. LEKCE - závěrečná konfrontace praktických a teoretických znalostí studentů jako příprava obsahu státní závěrečné zkoušky.

Získané způsobilosti

Předmět se zaměřuje na gradaci osobnostního, sociálního, tím také profesního vývoje studenta s profesním zaměřením na vzdělávání ve výtvarném oboru. Kompetence studentů gradují v předmětech Prameny 1, 2, 3, 4 (Expresivní dialogy), Teorie a praxe výtvarné výchovy 1, 2.1) V rovině receptivní se u studenta rozvíjí schopnost induktivně odkrývat, konstruktivně objevovat zákonitosti plošné, prostorové i časoprostorové výtvarné tvorby ve vztahu k jeho sociálním kontextům.2) V rovině produktivní se v psychodidaktických dílnách student učí rozumět otázkám výtvarné a sociální citlivosti. S vazbou na vlastní výtvarnou činnost proniklá do uvědomovaných obsahů vlastní motivovanosti k výtvarné seberealizaci. Učí se rozumět vzdělávacím potřebám druhých lidí, uvědomuje si je ve vztahu k hodnotám přírody a kultury (s důrazem na výtvarné umění).

Literatura

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : PdF UK, 1991. ISBN 80-7066-368-5.JŮVA, V. Estetická výchova. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-12-5.PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1970. SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-437-3.ADAMEC, J., ŠAMŠULA, P. Průvodce výtvarným uměním I. II. Praha : Práce, 1995. ISBN 80-208-0359-9.ŠAMŠULA, P., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-2080008-5.BLÁHA, J., SLAVÍK, J . Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec : Technická univerzita, 2002. ISBN 80-7083-661-X.KULKA, T. Umění a kýč. Torst. Praha, 1994. ISBN 80-85639-17-3.SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování. Praha : Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-016-1.ŠLÉDR, J. Základní otázky psychologie umění. Praha: UK, 1988. ISBN 80-208-0386-6.JŮZL, M. Základy estetiky. Praha : S M, 1992. ISBN 80-9000969-7.SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej: Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-322-2.HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.SZTABLOVÁ, D. Hodnoty a integrita výtvarného vzdělávání na 1. a 2. st. základního vzdělávání. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-558-4.SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1997. ISBN 80-7042-121-5.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2 : výtvarná čítanka pro 2.-5. ročník základní školy. Praha : Práce, 1996. ISBN 80-208-0380-7.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 5 : výtvarná čítanka od 8. ročníku základní školy a pro víceletá gymnázia. Praha: Práce, 2000. ISBN 80-86287-26-2.SZTABLOVÁ, D. Otázky a konflikty nad rolí učitele výtvarné výchovy v primární škole. In Pedagogické vědy : sborník prací Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Ostrava: PdF OU, 1997. ISBN 80-7042-137-1.MAREŠ,J., SLAVÍK,J., SVATOŠ,T., ŠVEC,V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: MU, 1996. ISBN 80-210-1444-X.SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-066-8.SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) 2.díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-130-3.UŽDIL, J. Výtvarný projev a výchova. Praha : SPN, 1974.

Požadavky

Student v průběhu programu a zakončení kurzu prokazuje stupeň dalšího rozvoje svých psychosociálních - obecných a speciálních (především výtvarných) kompetencí v rovině: - obecné i speciální (výtvarné) recepce a produkce - s důrazem na receptivní a tvůrčí kompetence profesní role asistenta pedagogů ve vzdělávání - prezentace obsahů implicitních i explicitních zdrojů své myšlenkové - verbální i neverbální tvorby- úroveň svých znalostí prokazuje u zkoušky Výstupy:V souvislosti s těmito požadavky student zpracovává a předkládá:- portfolio své autorské vizuální - výtvarné tvorby- písemnou seminární práci v podobě teoretické studie konkrétního problému výtvarného vzdělávacího oboru - písemnou teoretickou práci - písemnou přípravu přípravy na vyučovací jednotku vzdělávací situace ve výtvarné výchově- seznam prostudované literatury z oblasti uměnovědné, historické, psychologické, sociologické, estetické, antropologické, výtvarně pedagogické aj.- seznam a soubor obrazových dokumentů a krátkých osobních interpretací z návštěv českých a světových muzeí umění, případně vlastivědných muzeí, z širší oblasti kulturní turistiky a destinace (hrady, zámky, skanzeny, vědecko-zábavná centra, krajin, měst aj.).

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.