Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do vzdělávání ve výtvarné výchově (KVV / 3JUZV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 3JUZV - Úvod do vzdělávání ve výtvarné výchově, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. - 2. Od prekonceptu ke konceptu pojmů kultura, vizuální kultura, vizuální gramotnost, vizuální studie, výtvarné formy v kultuře- K pramenům vizuální kultury: filozofické, antropologické, psychologické,sociologické, estetické a jiné teorie kultury a jejich pojetí. Vizuální tvorbou k poznání druhých lidí a k sebepoznání. (Tvůrčí díla)- Život, osobní a společenská kultura jako princip náhledu na potřeby a hodnoty všeobecného i speciálního (oborového) vzdělávání. (Přednáška).3. - 4. Svět a úloha vizuální kultury v životě člověka, vizuální tvorba a vizuální komunikace jako pole zkušeností, schopností, dovedností, zájmů, hodnot a postojů k vizuálnímu světu, včetně světa mediálního.- Problém vizuální senzibility ve vztahům k ostatním zdrojům citlivého vnímání světa přírody a kultury a jejich prožívání. Citlivé vizuální a ostatní všesmyslové vnímání jako primární zdroj rozvoje vnímatele vizuálního světa a jeho expresivních vizuálních projevů. (Tvůrčí díla. Přednáška)- Příroda jako primární zdroj kulturního rozvoje člověka. (Tvůrčí díla. Přednáška)- Kultura, vizuální kultura, její výtvarná forma z pohledu dnešních vizuálních teorií.(Přednáška).5. - 8. Artefakty vizuální kultury a jejich role v učení- Všesmyslové, kognitivní, sociální a prožitkové učení se zaměřením na vizuální formy světa přírody a kultury jako předpoklad vizuální komunikace a interpretace, jako podmínka kvalitního rozvoje estetického i uměleckého postoje k artefaktům vizuální tvorby včetně uměleckých děl (Tvůrčí díla. Přednáška)- Princip blízké zkušenosti jako podmínka konstruktivního učení, rozumění, pochopení principů vizuální tvorby a její výtvarné formy, výstavby znalostí o vizuální kultuře a interkultutrním vzdělávání. (Stanislav Štech, Stanislav Kužel) (Tvůrčí díla v prostředí muzea umění. Přednáška)- ve vzdělávacím programu muzea umění), přednáška)- Teoretické zázemí problému vizuálního vnímání a zobrazování - konfrontacích teorií H. Reada, R. Arnheima, Whitney Davise, Merleaua-Pontyho, Berkleye, Davida Freedberga, Baudrillarda ((Tvůrčí díla. Přednáška).9. - 11. Výtvarná komunikace jako most k obsahům a významům kulturního dědictví lidstva.- Exprese a expresivita v každodenním projevu člověka, v sociálních obrazech, v obrazech přírody, vizuálních výtvarných forem a jejich znakových systémech (Reymond Rue, Jan Slavík) ((Tvůrčí díla. Přednáška)- Výraz jako jeden z projevů vnitřní souvztažnosti jevů, kategorií vnitřního dění i zření. Artefiletické principy ,jejich hodnota ve výtvarném vzdělávání, jejich inter- intra oborový a i interkultuirní význam ve všeobecném i výtvarném vzdělávání. - Jan Slavík. (Tvůrčí díla. Přednáška).12. - 13.- Znakový obrazový systém, jeho podoba, funkčnost a efekty jejich objevování ve výtvarné a širší sociální komunikaci a. (Tvůrčí díla. Přednáška)- Repetitorium: Vztažnosti pojmů, jejich obsahů objasňovaném v kurzu Prameny vizuální gramotnosti 2. Vizualizace vztahů mezi pojmy v myšlenkových mapách s centrálním pojmem Umění a vizuální komunikace. Hovořím -li s obrazem (včetně živé sociální situace) , hovořím s vlastní představou o něm a o jeho aktérech (1).

Získané způsobilosti

Student prokazuje schopnost rozumět otázkám vztahu kultury - vizuální kultury - vzdělávání ve výtvarné výchově - a jeho psychosociálním otázkám. Rozumí procesu tvorby vizuálně obrazného vyjádření v teoretické i praktické rovině. Kriticky pracuje s vizuálními znaky. Rozvíjí schopnost analýzy a interpretace výtvarného uměleckého díla.

Literatura

GADAMER, H. G. Aktualita krásného (Umenie ako hra, symbol a slávnosť). Bratislava : Archa, 1995. ISBN 80-7115-078-9.GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5.Adorno, T. W. Estetická teorie. Praha : Panglos, 1997. ISBN 80-902205-4-1.FRANCASTELL, P. Figura a místo. Praha : Odeon, 1984. ALDRICH, V. C. Filozófia umenia. Bratislava : SVKL, 1966. GRAHAM, G. Filozofie umění. Brno : Barrister a Principa, 2000. ISBN 80-85947-53-6.FULKOVÁ, M. Když se řekne vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova, ročník 42, s. 12-14. 2002. ARENDTOVÁ, A. Krize kultury. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0424-4.Slavík, J. Od výrazu k dialogu - Artefiletika. Praha : PdF UK, 1997. ISBN 80-7184-437-3.GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha : Argo, 2006. ISBN 80-7203-143-0.Čačka, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno: Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-70-5.GERŽOVÁ, J. Slovník svetového a slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia. Bratislava : Profil, 1999. ISBN 80-968283-0-4.Fontana, D. Tajemný jazyk symbolů. Praha : Paseka, 1994. ISBN 80-85192-91-8.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového zobrazování. Praha : ARS, Uměnovědná řada, 1985. Adler, A. Umění rozumět. Praha : Práh, 1993. ISBN 80-85809-04-4.Kesner, L. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H+H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.BODALEV, A. A. Vnímanie človeka človekom. Bratislava, 1976. Frankl, V. E. Vůle ke smyslu. Brno: Cesta, 1997. ISBN 80-85 139-63-2.Arnheim, R. Zamýšlení nad výtvarnou výchovou (bez ISBN). Praha : Česká sekce INSEA, 1997. GOODMAN, N. Způsoby světatvorby. Bratislava, 1997. ISBN 80-7115-120-3.CHALUPECKÝ, J. Cestou necestou. Jinočany : H + H, 2000. ISBN 80-8602-261-7.McLUHAN, H. M. Člověk, média a elektronická kultura. Výbor z díla. Brno : JOTA, 2000. ISBN 80-7217-128-3.Zuska, V. Estetika, úvod do tradiční disciplíny. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3.BLAŽÍČEK, O. J., KROPÁČEK, J. Slovník pojmů z dějin umění. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0246-6.CHALUPECKÝ, J. Úděl umělce. Duchampovské meditace. Praha: Torst, 1998. ISBN 80-7215-050-2.

Požadavky

Student se v průběhu přednášek a cvičení podílí na tvůrčím řešení zážitkových programů přednášek a cvičení.V souvislosti s těmito požadavky student zpracovává a předkládá:- portfolio své autorské vizuální - výtvarné tvorby- písemnou seminární práci v podobě analýzy životopisné monografie osobnosti a díla některého z představitelů české nebo světové vizuální kultury (její výtvarné formy); - seznam prostudované literatury z oblasti uměnovědné, historické, psychologické, sociologické, estetické, antropologické, výtvarně pedagogické aj.;- seznam a soubor obrazových dokumentů a krátkých osobních interpretací z návštěv českých a světových muzeí umění, případně vlastivědných muzeí, z širší oblasti kulturní turistiky a destinace (hrady, zámky, skanzeny, vědecko-zábavná centra, krajin, měst aj.Podmínkou udělení zápočtu je 80 % aktivní účast studentů na semináři, zpracování seminární práce - projektu výzkumu, realizace některé jeho části a zpracování výsledků, úspěšné absolvování tří znalostních testů z teorie výtvarné výchovy.Body Hodnocení Zkouška Zkouška OU Zápočet OU (šestistupňová klasifikační stupnice) (šestistupňová klasifikační stupnice) (čtyřstupňová klasifikační stupnice) 91 - 100 A 1 1 započteno81 - 90 B 2+ 2 71 - 80 C 2- 61 - 70 D 3+ 3 51 - 60 E 3- 0 - 50 F, FX 4 4 nezapočteno

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.