Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Prameny (KVV / 3PRAM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 3PRAM - Prameny, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

I. K pramenům života, podob kultury lidské tvorby v ní1. K pramenům kultury, výtvarné a pedagogické kultury a tvorby cestou sebepoznání.2. Kultura, vizuální kultura, její výtvarná forma; Svět výtvarné výchovy jako dílčí profesní svět učitele výtvarné výchovy, jako zážitkové pole dítěte v roli žáka, mladého člověka v roli studenta; Člověk jako jedna ze středových hodnot humanistického pojetí výtvarné výchovy;3. Principy současného pojetí výtvarné výchovy - Artefiletika/Slavík;4. Osobnost, identita jako psychologické charakteristiky člověka, tvůrce, autora výtvarného i pedagogického díla, výtvarné nebo sociální výpovědi dítěte, mladého či dospělého člověka v životních a profesních rolích. Zvnitřnění jako charakteristika humanistického pojetí výtvarné výchovy.II.Exprese, expresivita na poli výtvarném i pedagogickém5. - 6.Výraz jako jeden z projevů vnitřní souvztažnosti jevů, kategorií, dění.7.- 8. Zkušenost jako středová hodnota lidského učení;Zkušenost ve výtvarné tvorbě, recepci, teoretickém studiuIII. Kultura, vizuální kultura, její výtvarná forma9. - 10.K pramenům kultury cestou sebepoznání, osobní a profesní kultura, jejich obrazy a vrstvy. Recepce jako sjednocující pole přijmu hodnot kulutry. Umělecká a pedagogická tvorba jako kulturně estetické objekty. Struktura a hodnoty uměleckého a pedagogického díla.III. Dílo výtvarné a dílo pedagogické11. - 12.Umění a poznání, vědění a vizuální zkušenost. Umění a jeho interpretace v kultuře. Život, výtvarná kultura a výtvarná výchova jako středové hodnoty profesionální kultury učitele výtvarné výchovy; Umělecké dílo z hlediska psychologie, estetiky, uměnovědy a jiných věd. Zrození díla, jeho hodnot a kvalit.

Získané způsobilosti

Student v rovině recepce a produkce: - prokazuje schopnost a dovednost vnímat proces vizuální tvorby jako složitý a spojitý děj, ve kterém významnou roli hraje identita tvůrce, jeho životní cesta, vliv vnějších společensko-kulturních a přírodních faktorů- rozumí obsahům vybraných pojmů a pojmových kategorií, které si osvojil konstruktivní cestou poznání- s oporou o tvůrčí zkušenosti a dosažené teoretické znalosti se pokouší vysvětlit souvislosti mezi svojí autentickou tvorbou a tvorbou druhých autorů (dětí, spolustudujících, umělců)- s oporou o odborný text z oblasti dějin výtvarné kultury, teorie výtvarného oboru, prvotních informací z psychologie aj. je schopen ústně a písemně popsat problémy spojené s tvůrčími otázkami, které řeší, poznává a prožívá. Všechny uvedené znaky způsobilosti studenta jsou součástí celistvého obrazu jeho osobnosti a sociálních rolí, do kterých v životě vstupuje. Projevují se v jeho neverbální i verbální tvorbě, v jeho chování, jednání a rozhodování.

Literatura

GADAMER, H. G. Aktualita krásného (Umenie ako hra, symbol a slávnosť). Bratislava : Archa, 1995. ISBN 80-7115-078-9.SLAVÍK, J. Dialog ve výtvarném zážitku, zážitek ve výtvarném dialogu. 1999. GRAHAM, G. Filozofie umění. Brno : Barrister a Principa, 2000. ISBN 80-85947-53-6.SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově : Artefiletika. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7184-437-3.ČAČKA, O. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-034-1.ČAČKA, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnostmi a jejich autodiagnostika. Brno : Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-70-5.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha : Ars, 1985. SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-066-8.SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) 2.díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-130-3.CROCE, B. Brevíř estetiky. Praha : Orbis, 1927. ALDRICH, V. C. Filozófia umenia. Bratislava : SVKL, 1966. BELTING, H. Konec dějin umění. Praha : Mladá fronta, 2000. ISBN 80-20-0856-6.LEVI, V. L. Myšlení děj neznámý. Praha, 1974. LIESMANN, K., ZENATY, G. O myšlení. Olomouc : Votobia, 1994. ISBN 80-85619-94-6.BOUSEK, J. Od mýtu k logu. Praha : Herrman, 1994. KOUKOLÍK, F. Paměť levé a pravé poloviny mozku. 1991. ARISTOTELES. Poetika. Rétorika. Politika. Praha : Svoboda, 1980. KULKA, J. Psychologie umění. Praha : GRADA Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.MALEVIČ, K. Suprematické zrcadlo. Praha : Brody, 1997. ISBN 80-8611201-7.KOUKOLÍK, F. Vědomí v lidském mozku. 1992.

Požadavky

V oblasti průběžné gradace profesních kompetencí studenta:1) osobnostní a sociální rovina kompetencí:Zřetelný, vnitřně angažovaný podíl na odkrývání smyslu a obsahu otázek nabízených programem kurzu. Tvůrčí uplatňování osobního pojetí v zážitkových situacích kurzu; b) předmětová rovina kompetencí:Seminární práce I. - krátký autentický popis zážitkové situace z prostředí vlastní tvorby, jejich pramenů - podnětů, vyvíjející se myšlenky, formy, podoby výrazu aj. - pětiminutová prezentace v průběhu programu přednášky. Odkrývání otázek spojených s možnostmi porozumění a pochopení hodnoty díla druhého člověka (v kterémkoliv oboru, včetně díla pedagogického) Seminární práce II. Písemné zpracování kontextového obrazu jedné umělecké osobnosti zvoleného historického období dějin výtvarného umění - hledání a charakteristika jedinečných pramenů tvorby v obrazu doby lidského osudu, typu umělecké osobností, uměleckého názoru aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.