Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výtvarné teoretické kontexty (KVV / 3VTKO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 3VTKO - Výtvarné teoretické kontexty, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Zkušenosti, dovednosti, praktické a teoretické znalosti studentů se rozvíjejí a plynule zkvalitňují v těchto tematických okruzích.I."Člověk v roli, role v člověku"1. - 2. Role učitele výtvarné výchovy na základní umělecké škole, její struktura a hodnoty, profesionalita, profesní kompetence, profesní kompetence učitele výtvarného oboru základní umělecké školy a střední školy; 3. Setkání dítěte (v roli žáka) a učitele výtvarné výchovy na poli kultury, vizuální kultury a její výtvarné formy; konfrontace osobní kultury žáka a učitele, znaky profesionální pedagogické kultury učitele výtvarné výchovy na základní škole;II. Výtvarná komunikace jako most k obsahům a významům kulturního dědictví lidstva4. - 5. Výtvarná komunikace jako specifická podoba komunikace sociální. Znaky a znakové obrazové systémy, jejich podoba, funkčnost a efekty ve výtvarné a širší sociální komunikaci;6. - 7. Sdělování a sdílení, jejich obrazy, obsahy, významy, výrazy a kvality ve výtvarném a širším sociálním světě. Rozumění a pochopení jako kategorie ve světě sociálních a výtvarných forem.8. Znakové vizuální formy v jednotlivých pojetích, osnovách a rámcových programech výtvarné výchovyIII. "Hlubiny a povrchy"-9. Behaviorální, hlubinně - psychologické, humanistické, transcendentální, gestaltické, kulturně antroplogické aj. interpretace v teoriiích (uměleckých) osobností, lidské tvorby, specifika autorských přístupů;10. "Dynamika výtvarného myšlení, kreativita, její charakteristiky ve výtvarné tvorbě, při recepci světa uměleckého i mimouměleckého.11. "Svět snů a svět tvorby", "Imaginace a vnitřní proměny člověka" - imaginativní utváření vnitřních modelů - slovní i názorné (obrazové) myšlenkové operace.12. "Motivace, motivovanost, jejich struktury a hloubky ve výtvarné tvorbě člověka; emoce, motivace a osobnost ve výtvarné výchově;13. "Rituály v umění a výchově" - Teorie umění a jejich interpretace

Získané způsobilosti

Student v rovině sociální i výtvarné recepce a produkce: - prokazuje schopnost a dovednost vnímat proces vizuální tvorby jako složitý a spojitý děj, ve kterém významnou roli hraje identita tvůrce (dítěte i dospělého člověka), jeho životní cesta, vliv vnějších společensko-kulturních a přírodních faktorů- rozumí obsahům vybraných pojmů a pojmových kategorií, které si osvojil konstruktivní cestou poznání- s oporou o tvůrčí zkušenosti a dosažené teoretické znalosti se pokouší vysvětlit souvislosti mezi svojí autentickou vizuální tvorbou a tvorbou druhých autorů (dětí, spolustudujících, umělců)- s oporou o odborný text z oblasti dějin výtvarné kultury, teorie výtvarného oboru, prvotních informací z psychologie aj. je schopen popsat problémy spojené s tvůrčími otázkami, které řeší, poznává a prožívá. - všechny uvedené znaky způsobilosti studenta jsou součástí celistvého obrazu jeho osobnosti a sociálních rolí, do kterých v životě vstupuje. Projevují se v jeho neverbální i verbální tvorbě, v jeho chování, jednání a rozhodování.

Literatura

BUBER, M. Já a ty. Olomouc : Votobia, 1995. LAMAČ, M. Myšlenky moderních malířů : od Cézanna po Dalího. Praha : Odeon, 1989. ISBN 80-207-0087-0.HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha, 1985. CHALUPECKÝ, J. Umění dnes. Praha, 1966. ECO, U. Baudolino. Praha : Argo, 2001. ISBN 80-7203-398-0.NĚMEC, J. Bolest a naděje : 10 esejů o osobním zrání. Praha : Vyšehrad, 1992. ISBN 80-7121-056-7.WITEHEAD, A. D. Dobrodružství idejí. Praha : Oikúmené, 2000. ISBN 80-7298-009-2.WELSH, W. Estetické myslenie. Bratislava : Archa, 1993. VANĚK, J. Estetika pro každého. Praha : VŠE, 1996. ISBN 80-7079-811-4.ECO, U. Faucaltovo kyvadlo. Bratislava : Slovenský spisovaťel, 1991. ISBN 80-220-03581.WITGENSTEIN, L. Filozofická zkoumání. Praha : Filozofický ústav AV ČR, 1993. ECO, U. Hledání dokonalého jazyka v evropské kultuře. Praha : Literární noviny, 2001. ECO, U. Jméno růže. Praha : Český klub, 1993. ISBN 80-85637-04-0.ECO, U. O zrcadlech a jiné eseje : znak reprezentace iluze, obraz. Praha : Mladá fronta, 2002. ISBN 80-204-0959-9.SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-437-3.ECO, U. Ostrov včerejšího dne. Praha : Český klub, 1995. ISBN 80-85637-27-8.PEREGRIN, J. Význam a struktura. Praha : OIKYMENH, 1993. ISBN 80-86005-93-3.

Požadavky

V oblasti průběžné gradace profesních kompetencí studenta:1)osobnostní a sociální rovina kompetencí:Zřetelný, vnitřně angažovaný podíl na odkrývání smyslu a obsahu otázek nabízených programem kurzu. Tvůrčí uplatňování osobního pojetí v zážitkových situacích kurzu; 2) předmětová rovina kompetencí:V průběhu semestru student:a) shromažďuje soubor úkázek spontánní dětské kresby, spontánní kresby dospělých v různých životních situací. Pokouší se o popis a vysvětlení výrazu, motivů, obsahů, významů, komunkačních aspektů a charakteristik formy vyjádření.b) graduje své teoretické znalosti (pojmovou i obsahovou znalost otázek spojeným se zázemím lidské tvorby)c) V průběhu semestru zpracovává seminární práci, řeší otázky z okruhu sémiotických systémů a vnitřních procesů lidké tvorby.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.